Virksomheder køber flere miljømærkede produkter

Netværk for Miljømærket indkøb fortsætter med at øge den samlede andel af miljømærkede indkøb til driften. Nye tal viser, at næsten halvdelen af de produkter og serviceydelser, som de 14 store virksomheder i 2015 indkøbte til driften, var miljømærkede.

Når der skal indkøbes fx møbler, kontormaskiner eller kontorartikler til driften – eller når der skal indgås aftale om fx rengøringstjeneste eller vaskeri – så prioriterer 14 store private virksomheder oftere og oftere Svanemærket eller EU-Blomsten. Som medlemmer af Netværk for Miljømærkede indkøb har de nemlig forpligtet sig til at øge andelen af miljømærkede indkøb år for år – og går dermed i front, når det handler om at sætte handling bag ordene om at indkøbe mere miljøvenligt.

Netværket har siden opstarten i 2012 oplevet en meget positiv udvikling. Og den udvikling fortsætter:

- Virksomhederne i Netværk for Miljømærket indkøb har øget andelen af miljømærkede produkter og serviceydelser i driften fra 37 % i 2014 til 46 % i 2015. Det er en virkelig flot udvikling, som viser, at bæredygtighed og bundlinje kan gå hånd i hånd, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Virksomhederne indrapporterer en gang om året deres miljømærkede indkøb på 10 områder. I år var første gang at Arbejdernes Landsbank skulle rapportere. Virksomheden oplever dog allerede nu stor værdi ved netværket:

- Netværket giver os værdi på flere måder. Ikke mindst ved at spare os tid, når vi skal have overblik over -  og kontakt til - producenter af miljømærkede produkter og services. Miljømærkerne Svanemærket og EU-Blomsten er den certificering, vi har brug for, til vores indirekte indkøb. Nogle leverandører siger, at deres produkter lever op til samme krav, men i så fald må de dokumentere det ved at få produkterne miljømærket. Det gør det enkelt og trygt for os – og sparer os tid, siger Henrik Schneller, der er chef for Facility Management i Arbejdernes Landsbank.

Også Dansk Retursystem, som har været medlem siden 2013, ser store fordele ved at bruge miljømærkerne til at støtte op om en stærk CSR-profil:

- Som miljøvirksomhed går vi naturligvis op i at minimere aftrykket fra vores egen drift – og for os er Svanemærket og EU-Blomsten lette og sikre pejlemærker for miljørigtige indkøb, som vi i løbet af årene har udbredt til flere og flere områder af driften. I forbindelse med opførelsen af nye fabrikker har vi en unik mulighed for at få svanemærket vores kantine, ligesom vi har planer om løbende at skifte vores kontormøbler ud med svanemærkede varianter. Det vil tilsammen være endnu et godt ryk i den rigtige retning, siger Hanne Svenningsen, der er miljøchef i Dansk Retursystem.

Netop møbler er et af de områder, som netværket i øjeblikket har fokus på. Virksomhedernes håb er, at de med øget efterspørgsel også kan være med til at skabe et større udbud. For flere af medlemmerne er det allerede blevet naturligt at efterspørge miljømærkede møbler. En af dem er Nykredit, der har været med i netværket fra starten:

- Tilbage i 2012 var der ikke mange af os, der bevidst gik efter miljømærkede møbler. Men det gør vi nu – og i 2015 var mere end 50 % af de møbler, vi indkøbte i Nykredit, svanemærkede, fortæller Lars Peter Wilken, der er underdirektør, CPO, i Procurement i Nykredit Realkredit A/S.

Den 6. december inviterer Miljømærkning Danmark til seminar om EU-Blomstens nye kriterier for møbler. Her vil blandt andet Rambøll, som også er medlem af det ambitiøse indkøbernetværk, fortælle om deres motivation for at få flere miljømærkede møbler.

16.12.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

18.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Ny kortlægning: Svanemærket kan være et redskab for rengøringsvirksomheder i CSRD-rapportering

15.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen

04.11.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Nordjylland i grønt gear: Bliv klædt på til grønnere indkøb

04.10.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Kæmpe stigning i antallet af svanemærkede produkter – men forbrugerne ønsker endnu flere