Vognmænd og verdensmål

Hos Aalborg Vognmandsforretning A/S, AVAS, følger de med et marked i forandring, som fremover vil efterspørge bæredygtige løsninger i stadig højere grad.

Hos Aalborg Vognmandsforretning A/S, AVAS, følger de med tiden og med et marked i forandring, som fremover vil efterspørge bæredygtige løsninger i stadig højere grad. FN’s 17 Verdensmål hjælper arbejdet med bæredygtighed på vej, som et redskab der både åbner op for muligheder og giver konkrete mål og tiltag.

Transportbranchen og dens CO2 -udledning

Den danske transportsektor står for 26% af de samlede udledninger af CO2e, ifølge en rapport fra Concito fra februar 2020. Der ligger en stor udfordring i, at få omstillet den tunge transport til alternative drivmidler. Grænsen for, hvor tunge køretøjer der kan køre på disse drivmidler rykkes hele tiden, men de eksisterende løsninger på området er stadig mangelfulde. I december 2019 blev de første eldrevne lastbiler introduceret på de danske veje. Ellastbilerne egner sig godt til lokal og regional kørsel, men den begrænsede rækkevidde er et problem på lange strækninger.

Astrid Carl, direktør i Green Moves, understreger at der stadig er mange udfordringer i branchen:

Transportbranchen står over for store udfordringer med at reducere deres CO2 udledning inden for en kort årrække. Infrastrukturen for alternative drivmidler er stadig ikke tilfredsstillende, og en af årsagerne er at politikerne har nølet med at pege på de drivmidler, der skal prioriteres, blandt andet fordi teknologien stadig er under udvikling. Så det virker som om alle venter på alle i denne sammenhæng. Det ville være et stort tigerspring fremad for sektoren, hvis der snart kan blive truffet nogle langsigtede beslutninger, gerne om elektrificering af tung vejgodstransport”.

Ifølge Concitos rapport er elektrificering det mest lovende spor, når det kommer til dekarbonisering af den danske transportsektor. Men indtil de tekniske løsninger er tilgængelige, er der andre muligheder for at rykke branchen i en grønnere retning. Den opgave har den nordjyske vognmandsforretning AVAS taget på sig.

AVAS

Hos AVAS udfører de til dagligt en lang række af forskelligartede opgaver. De transporterer alt fra brugte byggematerialer til vindmøllevinger og udfører kran- og liftarbejde for deres kunder. I længere tid har virksomheden arbejdet med, hvordan de i fremtiden kan levere bæredygtige løsninger til deres kunder.

Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling Norddanmark (NBE) står bag projektet ”Bæredygtig vækst gennem energi-og ressourceeffektive SMV’er”. Som en del af dette projekt har AVAS fået tilskud til rådgivning, som kan hjælpe dem i processen. Arbejdet tager udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål, der ifølge projektleder Sonny Bejlegaard Nielsen egner sig godt til arbejdet i en virksomhed med så mange forskellige ydelser. Verdensmålene er ikke så abstrakte, som hvis man bare taler om ”bæredygtighed” fortæller Sonny:

Vi tror på verdensmålene. Det er en fælles, global aftale, så der er stor enighed om dem. De er et konkret værktøj vi kan bruge. Der ligger et fælles sprog i verdensmålene, som gør det nemmere at arbejde med, når vi har så mange forskellige opgaver.”

Verdensmålene giver AVAS mulighed for at nå ledelsens mål om også i fremtiden at kunne levere grønne løsninger til deres kunder og imødekomme den efterspørgsel, de oplever. Gennem hele forløbet har AVAS fået rådgivning af Green Moves, der hjælper virksomheder i deres arbejde med bæredygtighed og cirkulær økonomi. AVAS har udvalgt mål nr. 8, 12, 13 og 17, som skal danne rammen for deres udvikling. Gennem to workshops, afholdt af konsulenterne Astrid Carl og Jan Vestergaard Jørgensen, har AVAS arbejdet med at folde alle muligheder ud og finde de nye tiltag, som skal indføres fremover. På de to workshops har både den administrerende direktør, økonomidirektøren, to kørselsledere, en projektleder, en miljøkoordinator og en administrativ medarbejder deltaget.

De to workshops har hjulpet os til at åbne op og se udover, hvad man gør nu, før kunne vi have en tendens til at begrænse os selv. På anden workshop var vi mere visionære. Vi så på hvad vores mål er om 10 år, og hvad betyder det om 8 år, hvis vi skal nå målet? Vi har fået nogle konkrete målsætninger og tidshorisonter som vi kan arbejde med.

Ifølge Astrid Carl, har arbejdet med verdensmålene kastet lys over nogle af de udfordringer, som AVAS kan komme til at stå overfor i fremtiden.

En af de ting, der er blevet meget tydelig i forløbet med AVAS er, at de har stort brug for partnerskaber, som er Verdensmål nr. 17. Den dag AVAS når til at skulle bruge biogas som et overgangsdrivmiddel indtil elektrificeringen er på plads, kan de for eksempel have gavn af sådan et ”partnerskab for handling” med andre transportører i det nordjyske. På den måde kan de sikre, der er aftagere nok af gas, til at der er økonomi i at etablere en lokal gasfyldestation, der kan designes og dimensioneres, så den kan opfylde transportørernes behov”.

Det næste stykke tid hos AVAS kommer til at gå med at få de nye tiltag integreret i deres strategi og det daglige arbejde. Arbejdet med at bidrage til en grøn omstilling af den danske transportsektor er således godt på vej hos de nordjyske vognmænd.

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: SMV'er og verdensmål

SMV’erne er størstedelen af dansk erhvervsliv og det danske arbejdsmarked. Hvad ved vi i 2020 om, hvordan de arbejder med verdensmål, og hvad der fungerer bedst?

18.06.2021Green Moves

Sponseret

Sådan udarbejder du en klimastrategi

31.05.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed skal ikke være en strategi i sig selv, for strategien skal hvile på bæredygtighed

17.05.2021Green Moves

Sponseret

Bliver du også mødt af krav om CO2-dokumentation?

29.04.2021Green Moves

Sponseret

Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?

16.04.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighedsstrategier skal føre jer tættere på de nye markeder

06.04.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed er et krav til bestyrelser