Wefood-konceptet fejrer syv år med succes

For syv år siden slog Wefood første gang dørene op på Amagerbrogade i København til et supermarked med overskudsvarer. Her er nogle af resultaterne siden åbningen.

Illustration: Wefood-konceptet fejrer syv år med succes .

Der er gået syv år, siden Folkekirkens Nødhjælp åbnede Danmarks første supermarked med overskudsvarer. Butikken hedder Wefood og ligger stadig på samme adresse på Amager den dag i dag. Men siden lanceringen den 22. februar 2016 har Wefood-konceptet haft vokseværk.

I dag findes der seks butikker i hele Danmark. Tre i København og én i Vejle, Aarhus og Aalborg. Her bliver der hver dag solgt kilovis af overskudsvarer med beskadiget emballage, forkert mærkning, overskredet dato for holdbarhed og sæsonvarer til en god pris.

Faktisk er der siden åbningen af den første butik på Amager i 2016 solgt hele 2.080 ton mad- og drikkevarer, som ellers ville være endt i skraldespanden. Varerne kommer fra gode samarbejdspartnere som Salling Group, Arla, Nemlig.com, Mikkeller, Bisca, Nordthy, NFP, Danone, og Dr. Oetker, mens en samarbejdspartner som Frode Laursen hjælper med transport.

”Vi er helt siden åbningen i 2016 blevet taget ekstremt godt imod af erhvervslivet. Mange store spillere på markedet kan se en fordel ved at samarbejde med os, og vi får flere og flere faste samarbejdspartnere hvert år. Det er vi meget taknemlige for,” siger Jan-Martin Mikkelsen, ansvarlig for Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.

Wefood har i dag over 450 frivillige tilknyttet butikkerne, som står for den daglige drift. Det er dybt engagerede mennesker, som gerne vil gøre en forskel her i verden. Mens de kæmper for at stoppe madspild, er de samtidig med til at skabe en overskud, der går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens fattigste lande. Siden 2016 har butikkerne generet et overskud på 10 millioner kroner.

”Wefood kan kun lykkes, fordi vi har gode samarbejdspartnere, engagerede frivillige og mange kunder, der hver eneste dag besøger vores seks butikker. Tak til jer! Vi glæder os til at fortsætte kampen mod madspild,” siger Jan-Martin Mikkelsen, ansvarlig for Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.

Onsdag den 22. februar fejrer Wefood Amager sin syv års fødselsdag med 33 procent rabat på alle mad- og drikkevarer og fastelavnsboller fra kl. 12 til de første 300 kunder.

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

12.03.2024Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Millioner i mønter: Salling Group håndterede danskernes donationer til mennesker i nød

22.11.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Folkekirkens Nødhjælp tændte 10.000 lys for fred i verden

Chokoladesalg i Wefood støtter unge mødre på flugt i Uganda

02.06.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

31.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Global klimatilpasning: Behov for en holdindsats

13.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Gavmilde danskere og tæt samarbejde med Salling Group sikrer 11 millioner kroner til verdens brændpunkter

06.03.2023Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Salling Group stiller butikker til rådighed for Folkekirkens Nødhjælp