Zalando øger gennemsigtigheden yderligere og præsenterer de første bæredygtigheds- vurderinger fra partnerbrands
Sammenlignelige data om bæredygtighed fra over 250 brands er for første gang tilgængelige for Zalando via Higg Brand and Retail-modulet (BRM).
Med lanceringen af platformens bæredygtighedsstrategi, do.MORE, i oktober 2019, forpligtede Zalando sig til kontinuerligt at hæve sine etiske standarder, og samtidig sikre sig, at virksomheden i 2023 kun har samarbejdspartnere, som lever op til disse.
Samtidig har Zalando gjort bæredygtighedsvurderinger obligatoriske for alle deres partnerbrands. I første runde af vurderinger har Zalando modtaget besvarelser fra de første cirka 250 brands ud af de i alt mere end 3.000 samarbejdspartnere og private labels, som forhandles på platformen. Vurderingen foregår via Higg Brand and Retail-modulet (BRM), som er et værktøj, der skal hjælpe brands og forhandlere med at vurdere deres egen indsats på henholdsvis sociale og miljømæssige parametre såvel som menneskerettigheder, ligeløn og CO2-udledning.
Zalando anerkender sit eget ansvar som både platform og brand, og har derfor også gennemført en evaluering af sig selv på koncernniveau, som viser at Zalando er på niveau med branchegennemsnittet, både på de sociale og miljømæssige områder.
Resultaterne af de 250 besparelser indikerer, at de forskellige brands præsterer bedre, når det kommer til social ansvarlig og humanitære rettigheder end på miljøområdet.
“For første gang har vi sammenlignelige data om bæredytighed fra brands, hvilket giver os mulighed for at udvikle standarder, som rykker vores branche fremad. Resultaterne indikerer, at der er stor forskel på, hvad de enkelte brands opfatter som risikoområder. Vi er blevet bevidste om, at vi må fremhæve vigtigheden af emner som udledning af drivhusgas, for at vi i fællesskab kan skabe den mest effektfulde forandring,” siger Kate Heiny, som er direktør for bæredygtighed i Zalando. Platformen har selv opstillet videnskabsbaserede mål (SBTs), som beskæftiger sig specifikt med CO2 - udledning.
Læs også: Kun få danske virksomheder kigger der, hvor det gør mest ondt, når de skal opgøre deres CO2-regnskab
Zalando vil i de kommende år støtte sine partnere i også at implementere videnskabsbaserede mål. Zalando har ydermere fået indsigt i, at der er behov for et endnu stærkere fokus på åbenhed og transparens. Dette indebærer, at man dykker længere ned i produktionsprocesser i hele forsyningskæden. For at adressere dette har Zalando offentliggjort alle sine primære private
label-leverandører på både egne kanaler og via Open Apparel Registry (OAR).
OAR er en åben database, som kortlægger beklædningsproduktion verden over og tildeler hver enhed et unikt ID.
Zalando bestræber sig på at øge transparensen og vil løbende fremlægge yderligere niveauer af forsyningskæden. Zalando har defineret en række minimumsstandarder for deres brandpartnere. Et af kerneområderne er forventningen om fuldstændig gennemsigtighed af brandets primære producenter.
På sigt skal Higg BRM hjælpe Zalando og platformens brandpartnere med at identificere trends i branchen og undersøge, hvordan der kan udvikles løsninger, som kan anvendes til at skabe meningsfyldte og varige forbedringer i hele forsyningskæden.
Endelig ønsker Zalando at dele disse oplysninger med kunderne, så de kan træffe bæredygtige valg. “Vores kunder efterspørger i stigende grad mere information om de varer, de køber, og hvordan disse er fremstillet. For at vi kan give vores kunder den mest korrekte information om de pågældende brands’ bæredygtighedsprofil, skal data først være sammenlignelige og verificerede", siger Kate Heiny.
I begyndelsen af 2021 vil Zalando sammen med SAC og Higg Co igangsætte den næste runde af bæredygtighedsvurderinger af brands og fortsat tilbyde samarbejdspartnerne hjælp til udfyldelse af BRM-værktøjet for at nå de fælles standarder.
- MTN