”Vi må råbe op om behovet for forandring”

The Body Shop har lagt sig i selen for at sikre en position blandt verdens mest bæredygtige virksomheder. Og det er en krævende opgave på adskillige fronter, fortæller selskabets CSR-chef, Chris Davis.

Chris Davis på scenen ved Sustainable Brands-konferencen i slutningen af september. Foto: Anders Kampmann.

12.10.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Sådan lyder den simple, om end ganske ambitiøse strategi fra den britiske kosmetikkæde The Body Shop, som vi tidligere har både omtalt og uddybet her på CSR.dk.

Læs også: The Body Shop vil bygge biobroer

En af de øverste ansvarlige for udførelsen af den strategi, er koncernens Director of International Corporate Responsibility and Campaigns, Christopher Davis, som var i København i forbindelse med forrige uges Sustainable Brands-konference. Her fik CSR.dk en snak med ham og nogle af de overordnede tanker bag udmeldingen og det arbejde, der ligger forud for selskabet med de godt 3000 butikker på verdensplan.

”Først og fremmest er det en stor intern udfordring for os. Helt tilbage fra grundlæggelsen satte Anita Roddick (kædens grundlægger, red.) en høj standard, og i mange år havde vi en lederposition i markedet, men i en periode skubbede vi ikke nok på, hverken internt eller udadtil”, forklarede han.

"Vi har brug for systemisk forandring, og vi er nødt til at råbe op omkring behovet for det", siger Chris Davis. Foto: The Body Shop..

Derfor har man altså sat sig ovennævnte mål for at kunne imødekomme kravene fra såvel egne rækker som omverdenen. Og mens Christopher Davis selv gerne vil ’keep it simple’ – han vil helst kaldes Chris og selv til et high level-arrangement som Sustainable Brands-konferencen er han bedst tilpas i en sort t-shirt, jeans og sneakers – så er han ikke i tvivl om, at det bliver en kompliceret proces.

”Vi må anerkende, at corporate sustainability ikke gør det alene; det er ikke nok at være less bad, vi har brug for systemisk forandring, og vi er nødt til at råbe op omkring behovet for det. Det handler om etisk og ansvarlig vækst”, sagde han.

Det sidste var hans bud på et (delvist) svar til det paradoks, Nui Sirikul adresserede på konferencen, når det kommer til forbrugskulturen i det moderne samfund kontra behovet for en grøn omstilling i klimasammenhæng. Som en forretning, der helt basalt lever af at producere og sælge ting, så er det en problematik, The Body Shop godt kan relatere til, og også føler et ansvar for, fortalte Chris Davis, og fremhævede samtidig det kommercielle perspektiv i strategien.

Læs også: ”Do no harm” kommer stadig først

”Kapitalisme og forbrug behøver ikke nødvendigvis være en dårlig ting, så længe aspektet om ansvar er med i ligningen. Hvis alle led i kæden sætter sig for, at do no harm er afgørende, så kan det tværtimod være med til at drive en positiv forandring. Derfor skal vi sørge for at leve op til de høje forventninger, de fleste af vores kunder har, samtidig med at vi selv sætter barren højt med vores commitment udadtil. Det handler jo også om, at forbrugerne skal se, hvad vi gør”, sluttede Chris Davis.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online