”Vi må råbe op om behovet for forandring”

The Body Shop har lagt sig i selen for at sikre en position blandt verdens mest bæredygtige virksomheder. Og det er en krævende opgave på adskillige fronter, fortæller selskabets CSR-chef, Chris Davis.

Chris Davis på scenen ved Sustainable Brands-konferencen i slutningen af september. Foto: Anders Kampmann.

12.10.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Sådan lyder den simple, om end ganske ambitiøse strategi fra den britiske kosmetikkæde The Body Shop, som vi tidligere har både omtalt og uddybet her på CSR.dk.

Læs også: The Body Shop vil bygge biobroer

En af de øverste ansvarlige for udførelsen af den strategi, er koncernens Director of International Corporate Responsibility and Campaigns, Christopher Davis, som var i København i forbindelse med forrige uges Sustainable Brands-konference. Her fik CSR.dk en snak med ham og nogle af de overordnede tanker bag udmeldingen og det arbejde, der ligger forud for selskabet med de godt 3000 butikker på verdensplan.

”Først og fremmest er det en stor intern udfordring for os. Helt tilbage fra grundlæggelsen satte Anita Roddick (kædens grundlægger, red.) en høj standard, og i mange år havde vi en lederposition i markedet, men i en periode skubbede vi ikke nok på, hverken internt eller udadtil”, forklarede han.

"Vi har brug for systemisk forandring, og vi er nødt til at råbe op omkring behovet for det", siger Chris Davis. Foto: The Body Shop..

Derfor har man altså sat sig ovennævnte mål for at kunne imødekomme kravene fra såvel egne rækker som omverdenen. Og mens Christopher Davis selv gerne vil ’keep it simple’ – han vil helst kaldes Chris og selv til et high level-arrangement som Sustainable Brands-konferencen er han bedst tilpas i en sort t-shirt, jeans og sneakers – så er han ikke i tvivl om, at det bliver en kompliceret proces.

”Vi må anerkende, at corporate sustainability ikke gør det alene; det er ikke nok at være less bad, vi har brug for systemisk forandring, og vi er nødt til at råbe op omkring behovet for det. Det handler om etisk og ansvarlig vækst”, sagde han.

Det sidste var hans bud på et (delvist) svar til det paradoks, Nui Sirikul adresserede på konferencen, når det kommer til forbrugskulturen i det moderne samfund kontra behovet for en grøn omstilling i klimasammenhæng. Som en forretning, der helt basalt lever af at producere og sælge ting, så er det en problematik, The Body Shop godt kan relatere til, og også føler et ansvar for, fortalte Chris Davis, og fremhævede samtidig det kommercielle perspektiv i strategien.

Læs også: ”Do no harm” kommer stadig først

”Kapitalisme og forbrug behøver ikke nødvendigvis være en dårlig ting, så længe aspektet om ansvar er med i ligningen. Hvis alle led i kæden sætter sig for, at do no harm er afgørende, så kan det tværtimod være med til at drive en positiv forandring. Derfor skal vi sørge for at leve op til de høje forventninger, de fleste af vores kunder har, samtidig med at vi selv sætter barren højt med vores commitment udadtil. Det handler jo også om, at forbrugerne skal se, hvad vi gør”, sluttede Chris Davis.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus