05.12.2018 | Supply chain
Årets firmajulegave skaber jobs til udsatte i Afrika
Indhold fra partner Hvad er dette?
Omkring 3000 medarbejdere får i år en særlig julegave fra deres arbejdsgivere. De får nemlig ’Afrikakurven’, hvor kurv, kaffe, vin og chokolade skaber arbejde til udsatte mennesker i Ghana, Kenya, Etiopien og Sydafrika.
Til jul får mange medarbejdere 'Afrikakurven', hvor både kurv og delikatesser skaber jobs til udsatte mennesker i Afrika.
Det er ikke nok, at firmajulegaven smager godt. Den skal også gøre godt. Fem sociale iværksættere er gået sammen om ’Afrikakurven’, der har til formål at kombinere firmajulegaven med samfundsansvar.
”Vi har sammensat en gavekurv, der skaber jobs til mange udsatte mennesker i Afrika. På den måde kan virksomhederne give medarbejderne en lækker julegave og samtidig skabe udvikling i Afrika”, fortæller Rune Sandholt, der er én af de sociale iværksættere, som står bag ’Afrikakurven’.
Selve kurven er for eksempel lavet af kvinder i Ghana, så de er sikret et job og en indtægt. Kaffebønnerne i kurven er leveret af kvindelige småbønder i Kenya, der er sikret en ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er desuden pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. Det giver dem en tiltrængt indtægt, så de kan skaffe mad og rent vand til deres børn.
Stor interesse fra virksomhederne
’Afrikakurven’ blev lanceret sidste år, hvor omkring 2000 medarbejdere fik gaven til jul. I år skal ’Afrikakurven’ deles ud til omkring 3000 medarbejdere, og Rune Sandholt forudser, at interessen for gavekonceptet vil vokse yderligere de næste år.
”Et stigende antal virksomheder har fokus på samfundsansvar – også når det gælder indkøb af julegaver. Jeg tror især, at det skyldes FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, der viser, hvordan vi sammen kan løse de store udfordringer, som verden står over for i dag. Det er virkelig positivt, at mange virksomheder har taget Verdensmålene til sig, da det er nøglen til, at vi for alvor kan sætte skub i udviklingen og få omsat mål til handling”, siger Rune Sandholt.
Niras, Zibra, Vicuras, Ingram Micro, Aalborg Kommunes Miljø- og Energiforvaltningen og Aalborg Vand- og Energikoncern er nogle af de virksomheder, der i år har valgt at give 'Afrikakurven' til medarbejdere og samarbejdspartnere.
Læs mere på www.afrikakurven.dk
Supply chain

Firmajulegaven skabte jobs til udsatte mennesker i Afrika
Omkring 3000 medarbejdere fik en speciel julegave fra deres arbejdsgivere. De fik nemlig ’Afrikakurven’, hvor kurv, kaffe, vin og chokolade skaber arbejde til udsatte mennesker i Ghana, Kenya, Etiopien og Sydafrika.
Indhold fra partner
Supply chain

SEB styrker kvindelige småbønder i Kenya
SEB køber kaffebønnerne fra NGUVU, så virksomheden kan sikre kvindelige småbønder i Kenya flere penge mellem hænderne, faglig udvikling, sundhedsrådgivning og hjælp til familieplanlægning. Derudover får kvindernes børn betalt skolegang.
Indhold fra partner
Supply chain

Skal firmajulegaven gøre en forskel?
Med Afrikakurven kan virksomheder både give medarbejderne en lækker julegave og gøre en stor forskel for udsatte mennesker i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain

Ansvarligt kaffekoncept tager fart
Flere og flere virksomheder støtter op om kvindelige småbønder i Kenya gennem det daglige kaffeforbrug.
Indhold fra partner
Supply chain

Mere end en julegave
Med 'Afrikakurven' kan virksomheder både give medarbejderne en lækker julegave og gøre en stor forskel for mange udsatte mennesker i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain

Dansk designer skaber jobs til kvinder i Afrikas største slum
Smykkedesigneren Helle Vestergaard Poulsen, der står bag brandet ANNI LU, har lanceret ny kollektion, hvor hun igen har armbånd med, der er lavet af kvinder i Afrikas største slum.
Indhold fra partner