05.12.2018 | Supply chain
Årets firmajulegave skaber jobs til udsatte i Afrika
Indhold fra partner Hvad er dette?
Omkring 3000 medarbejdere får i år en særlig julegave fra deres arbejdsgivere. De får nemlig ’Afrikakurven’, hvor kurv, kaffe, vin og chokolade skaber arbejde til udsatte mennesker i Ghana, Kenya, Etiopien og Sydafrika.
Til jul får mange medarbejdere 'Afrikakurven', hvor både kurv og delikatesser skaber jobs til udsatte mennesker i Afrika.
Det er ikke nok, at firmajulegaven smager godt. Den skal også gøre godt. Fem sociale iværksættere er gået sammen om ’Afrikakurven’, der har til formål at kombinere firmajulegaven med samfundsansvar.
”Vi har sammensat en gavekurv, der skaber jobs til mange udsatte mennesker i Afrika. På den måde kan virksomhederne give medarbejderne en lækker julegave og samtidig skabe udvikling i Afrika”, fortæller Rune Sandholt, der er én af de sociale iværksættere, som står bag ’Afrikakurven’.
Selve kurven er for eksempel lavet af kvinder i Ghana, så de er sikret et job og en indtægt. Kaffebønnerne i kurven er leveret af kvindelige småbønder i Kenya, der er sikret en ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er desuden pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. Det giver dem en tiltrængt indtægt, så de kan skaffe mad og rent vand til deres børn.
Stor interesse fra virksomhederne
’Afrikakurven’ blev lanceret sidste år, hvor omkring 2000 medarbejdere fik gaven til jul. I år skal ’Afrikakurven’ deles ud til omkring 3000 medarbejdere, og Rune Sandholt forudser, at interessen for gavekonceptet vil vokse yderligere de næste år.
”Et stigende antal virksomheder har fokus på samfundsansvar – også når det gælder indkøb af julegaver. Jeg tror især, at det skyldes FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, der viser, hvordan vi sammen kan løse de store udfordringer, som verden står over for i dag. Det er virkelig positivt, at mange virksomheder har taget Verdensmålene til sig, da det er nøglen til, at vi for alvor kan sætte skub i udviklingen og få omsat mål til handling”, siger Rune Sandholt.
Niras, Zibra, Vicuras, Ingram Micro, Aalborg Kommunes Miljø- og Energiforvaltningen og Aalborg Vand- og Energikoncern er nogle af de virksomheder, der i år har valgt at give 'Afrikakurven' til medarbejdere og samarbejdspartnere.
Læs mere på www.afrikakurven.dk
Supply chain

Virksomheder støtter op om kvindelige kaffebønder
Nu går kaffehøsten i Kenya i gang. Danske virksomheder er med til at styrke kvindelige kaffebønder, som tidligere har været fastholdt i gæld og fattigdom.
Indhold fra partner
Supply chain

Firmajulegaven skaber arbejde til kvinder i Kenya
Danske virksomheder har i år givet 2500 særlige julegaver til medarbejdere og samarbejdspartnere. De har nemlig givet kaffegaver, der er med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold til kvinder i Kenya.
Indhold fra partner
Samfund

Dansk kaffekoncept styrker kvinder i Kenya
Kvindernes Kampdag: ”Når vi investerer i os kvinder, investerer vi i hele verden. Stærke kvinder styrker nemlig familien og lokalsamfundet”, konstaterer Naome, der er kaffebonde i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain

Styrker 215 kvindelige kaffebønder i Kenya
NGUVU's årlige impact-rapport er netop lanceret. Her kan du læse om, hvordan virksomheden sikrer kvindelige kaffebønder i Kenya en ordentlig betaling og hjælper dem med at forbedre deres små kaffefarme, så de kan arbejde sig ud af ekstrem fattigdom.
Indhold fra partner
Supply chain
Nyt samarbejde gavner kvinder i Kenya
NGUVU arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya. Et nyt samarbejde med Bekkers Kaffe betyder, at kvindernes kaffebønner kan blive hældt i flere virksomheders kaffemaskiner.
Indhold fra partner
Supply chain

Verdensmålspris for at styrke kvinder i Kenya
Rune Sandholt arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya, der har været fastholdt i gæld og fattigdom. En indsats som nu giver ham Verdensmålsprisen som årets Ildsjæl.
Indhold fra partner