24.07.2019 | Strategi & ledelse
10 gode råd fra en stor amerikansk konference om cirkulær tænkning
På Circularity 19, der løb af stablen i juni måned i USA, blev der igen sat fokus på cirkulær økonomi. Her kan du læse 10 gode råd fra konferencen.
I juni måned blev Circularity 19-konferencen afholdt i USA, hvor flere initiativer blev præsenteret og diskuteret. Arkivfoto.
Den udsolgte ’Circularity 19-konferrence’, der blev afholdt i Minneapolis i USA tilbage i juni måned, var en succes. Det skriver GreenBiz. I alt besøgte 850 erhvervsfolk konferencen for at sætte skub i den cirkulære tækning.
Læs også: Cirkulær økonomi er ikke det egentlige mål
Her er der samlet 10 gode råd fra ’Circular 19’, som du kan tage med i din virksomhedsstrategi:
Brands skal sikre mindre plastikaffald
Flere og flere føler, at det de som forbrugere selv kan gøre noget ved, er at bruge mindre engangsplastik. Derfor kom Shelton Group med et opråb til virksomheder om, at de skal være bedre til at reducere engangsplastik og derigennem også hjælpe forbrugerne med det samme. Det vil også være med til at sikre kunderne i fremtiden.
Flere store firmaer går foran med cirkulær økonomi
Til konferencen deltog mange af de store virksomheder, der præsenterede nye cirkulære økonomiske initiativer og forklarede hvordan deres nuværende gik. Her er et par af dem:
Google forklarede hvordan virksomheden har til mål at maximere dets genbrug af begrænsede ressourcer på tværs af hele virksomhedskæden.
Best Buy annoncerede at virksomheden har købt for to milliarder pund e-affald, der er blevet indsamlet fra kundernes hjem. Derudover har de 20.000 ansatte til at reparerer omkring fem millioner elektroniske genstande årligt. Virksomheden har til mål at alt elektronik bliver brugt så længe som muligt.
Apple vil gennemgå alle dets produkter i forhold til genbrug og produktion med den målsætning at stoppe minegravninger. Virksomheden forklarer, at det er med til at skabe inspiration og nogle af dets mest innovative løsninger.
Alle brancher er med – ikke kun teknologi
På konferencen snakkede alle brancher, fra madvare til landbrug, hospitaler, skoproduktion og detailhandel om hvilke initiativer de gør sig for at sikre cirkulær økonomi. Fashion for Good fortalte for eksempel, hvilke udfordringer der er ved at producere materiale, der enten kan genanvendes eller nedbrydes.
Cirkulære virksomhedsstrategier har andre fordele end de miljømæssige
Udover de miljømæssige fordele som den cirkulære tankegang byder på, så har den også andre fordele. Nogle af de fordele, der blev nævnt til konferencen, handler om målsætning, medarbejdertilfredshed, rekruttering, samarbejde mv. Det kan også være en fordel at undgå at snakke om sustainability, men derimod fokusere på den økonomiske del, der handler om at skabe rigdom frem for at udnytte noget, der allerede eksistere, lød det fra en repræsentant fra Ellen MacArthur Foundation.
Der skal nye målemetoder til
Den cirkulære økonomi vinder hurtigt frem, og det kræver nye målemetoder. En af de nye metoder handler om, hvordan en massebalance-tilgang til indholdsmåling giver virksomheder mulighed for at måle og kommunikere deres genanvendelses indsats. Og der er mange flere metoder på vej.
De unge tænker naturligt cirkulært
Yngre generationer går mere om i cirkulære tankegange. Derfor er det også en vigtig virksomhedsstrategi at lave designs, der eksempelvis er rettet mod lang levetid, genbrug, reparation og udleje, hvis virksomheder vil overleve i fremtiden.
Genbrugssystemerne trænger til fornyelse
Til konferencen kritiserede stort set alle talere infrastrukturen omkring genbrug. Mange genbrugssystemer har brug for at blive repareret, hvis der da overhovedet er et genbrugssystem. Genbrugsløsninger vil i fremtiden være et af de største problemer at løse, for hvis ikke virksomhederne kan indsamle materiale og genbruge det, så vil det være umuligt at lukke hullet på materialecirklen.
Det handler ikke kun om genbrug
Men cirkulær økonomi handler om meget mere end genbrug, gjorde flere talere opmærksomme på til messen. Genbrug er simpelthen ikke nok, lød beskeden. Det er også vigtigt at tænke på andre faktorer som reparation, genproducere og gentænke logistikken.
Den cirkulære tankegang skal favne alle
En af emnerne til konferencen var ”magt, privilegie og bias i den cirkulære økonomi”. Det handler om, at den cirkulære tankegang er for alle og skal gavne alle. Det betyder at tankegangen skal være med til at skabe udvikling og rigdom på alle lønniveauer.
Læs også: Cirkulær økonomi 2.0: Økosystemer og partnerskaber – og rigelig belønning
Mange nye innovationer er på vej
Der blev også præsenteret mange nye idéer og løsninger til diverse cirkulære udfordringer, som blandt andet: logistikløsninger, genbrugscontainere til shipping, stofgenbrug, alternativer til engangsplastik og mange flere.
- SDN
Klima, miljø og energi

Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof
Boeing bidrager til at flysektoren kan nå IATAs mål om reducere CO2-udledninger forårsaget af luftfart til halvdelen af 2005-niveauet inden 2050.
Klima, miljø og energi

Bedre og grønnere produkter i danske virksomheder
Teknologisk Institut starter 19 nye indsatsområder op med fokus på grøn omstilling via en ny resultatkontraktbevilling.
Klima, miljø og energi

Maersk indgår samarbejde med NGO i kampen mod plastik i verdenshavene
Det ultimative mål er at nå en reduktion på 90% af den havplast der flyder rundt inden 2040.
Kommunikation

Dét gik vi op i i 2020
Hvad interesserede CSR.dk’s læsere mest i 2020? Der tegner sig et klart billede.Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler fra året der gik.
Klima, miljø og energi

JYSK sætter mål for mere bæredygtig bomuld
Ved udgangen af 2024 vil al bomuld til JYSKs tekstilprodukter enten være genanvendt eller indkøbt med større krav til bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Maersk forventer at kunne teste de første CO2-neutrale skibe om tre år
Planen er, at være klar til at begynde at bestille store CO2-neutrale skibe mod slutningen af dette årti.