140 millioner flasker og dåser bliver ikke returneret

Selvom Danmark er verdensmestre i at pante er 140 millioner flasker og dåser stadig uden for systemet. Coca-Cola har undersøgt hvorfor. De har nemlig brug for store mængder genbrugsplast.

27.04.2022

CSR.dk

Coca-Cola har kortlagt danskernes pantvaner i forbindelse med introduktionen af nye miljøvenlige flasker af genanvendt plast, rPET flasker, på tværs af samtlige brands i løbet af 2022.

93 procent af alt pant finder vej til Dansk Retursystem via fx flaskeautomater og pantstationer, og Coca-Cola ønsker at finde ud af, hvad der forhindrer de sidste 7 procent  i at finde vej tilbage, så de bl.a. kan blive til nye rPET flasker til fordel for klimaet. For selvom danskerne er bedre end alle andre lande til at pante, så svarer de sidste syv procent alligevel til 140 millioner emballager, der aldrig kommer i retur.

Hos Dansk Retursystem understreger man nødvendigheden af, at virksomheder og forbrugere arbejder sammen for at få det sidste med. 

”Selvom vi er blandt verdens absolut bedste til at pante i Danmark, er det afgørende, at vi hjælper hinanden til at blive endnu bedre. Kun ved at løfte sammen og i alle led af kæden, kan vi klare opgaven. Når man smider sin tomme flaske eller dåse i skraldespanden eller i naturen, kan man ikke genanvende materialerne til nye flasker og dåser. Det belaster miljøet at producere helt nyt plast, glas og aluminium i stedet for at bruge det, vi har i forvejen,” forklarer Anne-Mette Bundgaard, Head of Communications & Branding fra Dansk Retursystem.

Ny undersøgelse om danskernes pantprofil

I en landsdækkende undersøgelse, Kantar har foretaget for Coca-Cola, er danskerne blevet spurgt om deres pantvaner. Dette for at finde ud af, hvad barrieren er for at få de sidste flasker og dåser pantet, så brugte emballager kan blive til nye i bæredygtighedens tegn.

  • 79 procent er enige/overvejende enige i, at det er vigtigt for dem, at sodavandsemballagen er bæredygtig.
  • 96 procent er enige/overvejende enige i, at det er problematisk, at vi danskere hvert år smider 140 millioner plastflasker og dåser ud, som kunne have været genanvendt til ny emballage og dermed reducere produktionen af ny plast, glas og aluminium.
  • 44 procent er enige/overvejende enige i, at det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i flaskerne og dåserne.
  • 52 procent af danskerne mener, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det meget nemmere, at træffe lette og miljøvenlige valg, når de handler.
  • 87 procent mener, at de selv som forbruger bør tage ansvar og vælge produkter, der er miljøvenlige.
  • 87 procent mener, at regeringen skal opstille regler for virksomheder og deres produktion, så det er let for dem at træffe miljøvenlige valg, når de handler.
  • Kvinderne er bedst til at pante. 80 procent af dem synes, det er vigtigt.
  • De ældre på 60+ år er bedre end de unge til at pante. Hele 85 procent synes, det er vigtigt.
  • Sjælland er førende landsdel, når det gælder pantning. 83 procent af sjællænderne synes pantning er vigtig.  

Danskerne vil have bæredygtig emballage
Kortlægningen af danskernes pantvaner viser, at 44 procent af danskerne synes, det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i de tomme flasker og dåser. Især de unge peger på dette problem. Hele 63% af de 18-35 årige synes, det er snasket og klistret, når de skal indlevere deres pant.

I den anden retning trækker det resultat, at 79 procent af danskerne synes nemlig, det er vigtigt, at sodavandsemballagen er bæredygtig.

Kvinderne, de ældre og sjællænderne fører an i pantkampen. Hele 80 procent af kvinderne synes, det er vigtigt at nyde sin sodavand i bæredygtig, recirkuleret emballage. 83 procent af sjællænderne og 85 procent af de 60+ årige synes det samme.  

Ifølge læskedrikgigantens undersøgelse er danskerne i høj grad opmærksomme på problemet med engangsemballage. 96 procent af alle danskere synes, det er problematisk, at vi smider så mange pantflasker og dåser ud, og de tager gerne et delt ansvar med producenterne.

87 procent er enten helt eller overvejende enige i, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det nemmere at reducere miljøpåvirkningen af vores daglige forbrug. Men tilsvarende 87 procent synes også, at pilen peger på dem selv som forbrugere.

”Vi er meget taknemmelige over, at forbrugere i Danmark er så dygtige til at bringe tom sodavandsemballage retur, så Coca-Cola kan lave nye flasker og dåser af brugt plast, glas og aluminium i et cirkulært system. I vores World Without Waste strategi er det vores mål at indsamle det, der svarer til 100 procent af den emballage, vi sælger og begrænse og genanvende materialer til glæde for vores planet,” siger Annette Spanggaard, Public Affairs, Kommunikations- & CSR-direktør for Coca-Cola.

Reduktion på 360 tons plastik om året
Som en del af Coca-Colas bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, der er udviklet i 2018 i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden og Ellen McArthur Foundation, har virksomheden som mål at indsamle al emballage inden 2030, reducere materialeforbruget ved at genanvende materialet i emballagen, så der minimum er 50 procent genanvendt materiale i alle flasker og dåser, og at al emballage skal være genanvendeligt. 

Introduktionen af nye rPET flasker på hele Coca-Colas portefølje af sodavand i Danmark vil reducere produktionen af ny plastik med hele 360 tons om året i Danmark. WWF Verdensnaturfonden hilser initiativet velkomment.

”Vi står midt i en naturkrise, hvor vi skal nytænke vores forhold til klodens ressourcer radikalt. Det gælder især i forhold til plastik, hvor vi skal være bedre til at reducere vores forbrug, så vi ikke per automatik producerer nyt. På denne mission har vi brug for, at vi alle står sammen, så vi lukker loopet og forbruger smartere,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden. 

- EHS
 

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.01.2025CSR.dk

Danske kantiner går forrest i udviklingen mod en grønnere kost

20.01.2025ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

17.01.2025ØNSK ApS

Sponseret

“Bøtter der batter!”: et kig på ØNSKs cirkulære kaffeløsning

17.01.2025CSR.dk

Endelig afskaffes prisloftet på overskudsvarme

17.01.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug: Udfordringer og potentialer

16.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Brd. Klee A/S fik med hjælp fra Ateas Customer Experience-team (CX) mindsket CO2-aftryk og sikret ansvarlig håndtering af udtjent it-udstyr

15.01.2025NRGreen ApS

Sponseret

Hørkram tager ambitiøse skridt mod en grøn omstilling

15.01.2025CSR.dk

Tøjretur fører til massive mængder affald

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J