3 ting du skal glæde dig til med ‘Green Claims’ Directive

EU sender i disse år mange tiltag af sted, som med kærlige skub prøver at hjælpe store og små virksomheder med at blive mere transparente om deres klimapåvirkninger, få bedre styr på data og blive langt mere korrekte, når de kommunikerer om grønne tiltag.

Foto: Viegand Maagøe

12.12.2023

Sponseret

Kasper Egeberg, Seniorprojektleder Viegand Maagøe, Viegand Maagøe

‘Green Claims’ Directive er redskabet, der skal tage kampen op mod greenwashing og lav forbrugertillid til markedsføring af grønne indsatser og miljømærker. En lidt simpel udlægning af målet med Green Claims er egentlig blot, at virksomheder skal opføre sig ordentligt og ikke overdrive deres præstationer på klimaområdet. Det vil være til glæde for forbrugerne og de virksomheder, der har en oprigtig interesse i grøn omstilling og skarp og reel kommunikation om bæredygtighed.

Og måske behøver det ikke at være så svært. Jeg vil gå så langt til at sige, at Green Claims kan blive vores nye bedste ven og en vigtig makker i arbejdet med at uddanne os selv og hinanden om klar grøn kommunikation – og grøn omstilling i det hele taget.

Der er især 3 ting, som vi skal glæde os over:

  1. Fokus på greenwashing virker 
    Erfaringerne fra Forbrugsombudsmandens støt stigende indsats med at påpege greenwashing og uddele bøder i Danmark har betydet en langt større bevidsthed både blandt store, men også hos mindre virksomheder om at kommunikation og markedsføring af grønne budskaber skal være specifikke – og korrekte. Og selvfølgelig overholde en række regler. Green Claims vil kun øge dette fokus. 
     
  2. Mere tillid er godt
    Formålet med ‘Green Claims’ Directive er i høj grad at skabe mere forbrugertillid til miljømærker, produkter og virksomheder. Tilliden i samfundet er generelt under pres. Tillid er ubetinget vigtig i klimaindsatsen. Hvis vi alle skal leve og forbruge mere klimavenligt, er det nødvendigt, at vi kan stole på virksomheders påstande.    
     
  3. I fremtiden skal det bedre kunne betale sig at arbejde grønt
    Mange forslag i ‘Green Claims’ direktivet kræver grundig dokumentation og flere livscyklusvurderinger (LCA). Begge dele er på nuværende tidspunkt rimeligt omkostningstungt.  Skal man som virksomhed udvikle sig grønt og transformere i en mere ansvarlig retning, er det afgørende, at den retning også giver en markedsmæssig fordel. Det er der heldigvis flere forretningsmodeller og eksempler på. Nu skal vi også have flere gode eksempler på grøn kommunikation af høj kvalitet. 

‘Green Claims’ direktivet bliver tidligst en del af dansk lovgivning om nogle år. Der er altså tid at løbe på, men som virksomhed bør man se at komme i gang. Glittet papir, lækre visuals og frække slogans vil fremover langt fra være nok – og slet ikke, hvis de ikke udspringer af en egentlig grøn transformation.

Bliv klogere på, hvordan du kan komme i gang med klimakommunikation her.

Denne artikel er del af et tema:

12.12.2023Viegand Maagøe

Sponseret

3 ting du skal glæde dig til med ‘Green Claims’ Directive

12.12.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Grønt, bæredygtigt, klimavenligt … Du må ikke lyve

12.12.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Er du klar? EU vil sætte din virksomheds grønne påstande under lup

04.12.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Digital CO2-beregner viser uddannelsesinstitution vejen til skarpere klimaindsats

27.11.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Hvordan elektrificerer man fødevareindustrien?

24.11.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Dyk ned i ESG og bliv klogere på, hvad der gemmer sig bag de tre bogstaver