Grønt, bæredygtigt, klimavenligt … Du må ikke lyve

Forbrugerombudsmanden har haft travlt med at sikre, at virksomheder holder sig inden for skiven i deres kommunikation. For sager om vildledende markedsføring, har ryddet mange avisers forsider og skabt bekymring i mange virksomheder, som gerne vil undgå at blive stemplet for greenwashing.

Foto: Viegand Maagøe

Men hvad er det egentlig virksomhederne frygter? Hvis du spørger tidligere forbrugerombudsmand, er det så ikke bare et spørgsmål om at overholde Bibelens niende bud?

Du må ikke lyve. 

Viegand Maagøe havde besøg af daværende forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i podcasten Do No Significant Harm til en snak om greenwashing. Her fortæller hun, at greenwashing truer troværdig markedsføring, og dermed forbrugernes tillid, der ifølge hende, er utrolig vigtig. 

Hør hvorfor, og bliv klogere på, hvordan du undgår at greenwashe.

Do No Significant Harm, et fælles sprog for bæredygtighed

Hver dag arbejder vi hos Viegand Maagøe på at trække verden i en grønnere retning. Men det kræver et fælles sprog. Podcasten Do No Significant Harm, har vi sat i verden for at gøre folk klogere på dét at arbejde professionelt med bæredygtighed. Her deler vi ud af egne erfaringer, bekymringer, og viden samtidig med, at vi søger inspiration uden for kontoret.   

Alt sammen med henblik på at gøre os selv og lyttere klogere. 

Titlen er stjålet fra EU’s taksonomi for grønne investeringer. Den minder dem om altid at tjekke, at det gode, vi gør for klimaet, ikke gør betydelig skade på naturen og samfundet. 

Find alle afsnit her, der omhandler alt fra ESG til cirkulær økonomi og Elektrificering.

Vidste du, at Viegand Maagøe har udviklet en model for klimakommunikation? 

DIVE-modellen (data, indsigt, værktøj og effekt) er udviklet med formålet om at ruste virksomheder til at tale åbent om deres grønne tiltag, uden at blive anklaget for greenwashing.  

Modellen er kendetegnet ved fem konkrete pejlemærker; Data, transparens, proces, teknik og ydmyghed, der tilsammen skaber et grundlag for god klimakommunikation. 

Læs mere om DIVE og klimakommunikation her.

Denne artikel er del af et tema:

12.12.2023Viegand Maagøe

Sponseret

3 ting du skal glæde dig til med ‘Green Claims’ Directive

12.12.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Grønt, bæredygtigt, klimavenligt … Du må ikke lyve

12.12.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Er du klar? EU vil sætte din virksomheds grønne påstande under lup

04.12.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Digital CO2-beregner viser uddannelsesinstitution vejen til skarpere klimaindsats

27.11.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Hvordan elektrificerer man fødevareindustrien?

24.11.2023Viegand Maagøe

Sponseret

Dyk ned i ESG og bliv klogere på, hvad der gemmer sig bag de tre bogstaver