Grønt, bæredygtigt, klimavenligt … Du må ikke lyve
Forbrugerombudsmanden har haft travlt med at sikre, at virksomheder holder sig inden for skiven i deres kommunikation. For sager om vildledende markedsføring, har ryddet mange avisers forsider og skabt bekymring i mange virksomheder, som gerne vil undgå at blive stemplet for greenwashing.
Men hvad er det egentlig virksomhederne frygter? Hvis du spørger tidligere forbrugerombudsmand, er det så ikke bare et spørgsmål om at overholde Bibelens niende bud?
Du må ikke lyve.
Viegand Maagøe havde besøg af daværende forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i podcasten Do No Significant Harm til en snak om greenwashing. Her fortæller hun, at greenwashing truer troværdig markedsføring, og dermed forbrugernes tillid, der ifølge hende, er utrolig vigtig.
Hør hvorfor, og bliv klogere på, hvordan du undgår at greenwashe.
Do No Significant Harm, et fælles sprog for bæredygtighed
Hver dag arbejder vi hos Viegand Maagøe på at trække verden i en grønnere retning. Men det kræver et fælles sprog. Podcasten Do No Significant Harm, har vi sat i verden for at gøre folk klogere på dét at arbejde professionelt med bæredygtighed. Her deler vi ud af egne erfaringer, bekymringer, og viden samtidig med, at vi søger inspiration uden for kontoret.
Alt sammen med henblik på at gøre os selv og lyttere klogere.
Titlen er stjålet fra EU’s taksonomi for grønne investeringer. Den minder dem om altid at tjekke, at det gode, vi gør for klimaet, ikke gør betydelig skade på naturen og samfundet.
Find alle afsnit her, der omhandler alt fra ESG til cirkulær økonomi og Elektrificering.
Vidste du, at Viegand Maagøe har udviklet en model for klimakommunikation?
DIVE-modellen (data, indsigt, værktøj og effekt) er udviklet med formålet om at ruste virksomheder til at tale åbent om deres grønne tiltag, uden at blive anklaget for greenwashing.
Modellen er kendetegnet ved fem konkrete pejlemærker; Data, transparens, proces, teknik og ydmyghed, der tilsammen skaber et grundlag for god klimakommunikation.