04.04.2017 | Klima, miljø og energi
40% stigning i salg af lastbiler og busser, som kører på alternative brændstoffer
Indhold fra partner Hvad er dette?
Scania oplevede i 2016 en betydelig fremgang i salget af køretøjer, som kører på alternative brændstoffer. Også uddannelse af chauffører med henblik på mere brændstoføkonomisk og miljøvenlig kørsel (coaching) er i kraftig fremgang.
Scania oplever en flot fremgang i salget af lastbiler og busser, der kører på alternative brændstoffer.
Antallet af Scania-køretøjer, som kører på alternative brændstoffer, steg med 40 procent, dvs. til i alt 5.000 lastbiler og busser. I Danmark er Scanias markedsandel af tunge lastbiler og busser til gas-drift på mere end 40%.
- Efterspørgslen på køretøjer til bæredygtig transport er flot stigende og det samme gælder for serviceydelser, der supporterer vognmænd og flådeejere til at reducere brændstofforbruget, CO2-udledningen samt omkostningerne forbundet med brændstofforbruget, fortæller salgsdirektør for Scania Danmark, Anton Freiesleben.
Scania oplever nemlig også stigende en interesse for at lade chauffører uddanne og coache til en mere brændstoføkonomisk og miljøvenlig kørestil.
- Lige nu er der på verdensplan ca. 40.000 af Scanias kunders chauffører, som bliver coachet, hvilket er en stigning på 30 procent på kun et år. I Danmark er dette tal lige nu ca. 600 chauffører.
Ecolution by Scania-konceptet, som er markedets mest omfattende og effektive løsning til at reducere CO2-udledningen, udgiften til brændstof og forbedring af oppetiden, er steget på verdensplan med 37 procent i 2015 og tæller nu mere end 2,700 køretøjer. I gennemsnit har Scania globalt set en reduktion i brændstofforbruget og CO2-udledningen på 12 procent på de kunder, som er skiftet til en Ecolution-løsning. Danske kunders besparelse er i gennemsnit 16%.
- For os er det et klart bevis på, at bæredygtig transport og rentabilitet sagtens kan gå hånd i hånd, slutter Anton Freiesleben.
Scania har været beskæftiget med udvikling og produktion af køretøjer til kørsel på alternative brændstoffer i mere end 25 år.
Læs om Scania og bæredygtighed i årsrapporten side 128-129.
Klima, miljø og energi

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler
El-lastbiler er stadig et sjældent syn i Danmark, men nu har Scania gjort det nemt for deres kunder at sadle om og fremover køre grøn lastbilskørsel. De kan nu levere både el-lastbiler og el-ladestandere, og det har et af landets førende renovationsselskaber netop takket ja til. Det er første gang, at en dansk virksomhed har kunnet tilbyde en større samlet løsning, men ifølge Scania vil det være standarden i fremtiden
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)
Scania vil levere mindst 78 fuldelektriske L-serie lastbiler, med option på yderligere 23 lastbiler, til Amager Ressourcecenter (ARC) til håndtering af husholdningsaffald i Storkøbenhavn. De første to elektriske Scania L-serie renovationslastbiler i den s
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel
• Scania introducerer komplette el-løsninger til regional kørsel • Med ydeevne, rækkevidde og ladekapacitet til ubesværet daglig drift over længere distancer • Scania fortsætter sin elektrificeringsrejse for i samarbejde med kunder at nå de fastsatte SBT
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal bl.a. transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige
En fuldelektrisk Scania dumper-lastbil skal fremover køre i LKAB’s jernmine i Malmberget sammen med en fuldelektrisk kranbil. Begge køretøjer er skræddersyet til minedrift, og det tætte kundesamarbejde giver Scania enestående muligheder for at testkøre og opnå værdifulde driftserfaringer med fuld-elektriske lastbiler i krævende underjordiske minemiljøer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner