22.04.2021 | Klima, miljø og energi
48 % flere svanemærkede produkter på tre år
Indhold fra partner Hvad er dette?
De danske forbrugere har i dag et stort udvalg af svanemærkede produkter at vælge imellem. På bare tre år er antallet gået fra 12.500 til nu 18.500 produkter og ydelser med Svanemærket.
Hos Miljømærkning Danmark, som har ansvaret for Svanemærket i Danmark, ser man bl.a. stor vækst i det svanemærkede udvalg inden for møbler, tøj, plejeprodukter, investeringsfonde, byggematerialer og byggeri.
”Vi ved fra flere af vores undersøgelser, at forbrugere i både Danmark og resten af Norden gerne vil være en del af løsningen på miljø- og klimaudfordringerne. Her er Svanemærket en stærk guide for forbrugere, da mærket gør det enkelt at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter. Målet med Svanemærket er netop at mindske den samlede miljø- og klimabelastning fra produktion og forbrug”, forklarer Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark
Styrken ved Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, er, at mærket ser på hele produktets rejse og de miljøproblemer, der opstår undervejs. På den måde vurderer Svanemærket, hvordan vi bedst passer på miljøet, klimaet og dig som forbruger. Samtidig sikrer en uafhængig tredjepart, at produkterne lever op til Svanemærkets skrappe krav, hvilket er med til at sikre en høj troværdighed.
”Forbrugere efterspørger troværdige mærker at navigere efter, for vi udsættes desværre for rigtig meget greenwashing eller halve historier, og det er næsten umuligt for den enkelte at gennemskue, hvad der er rigtigt og forkert. Med Svanemærket ved hånden, behøver forbrugere ikke at være eksperter i hverken kemi eller produktionsmetoder – det arbejde gør vi for dem”, siger Charlotte Rajsager.
EU undersøgte tidligere i år, i hvilken grad forbrugere udsættes for greenwashing, når de handler online inden for tekstiler, plejeprodukter og husholdningsprodukter. Her viste det sig, at der var tale om vildledende markedsføring i hele 42 % af tilfældene i henhold til EU-reglerne.
Danskerne efterspørger flere miljømærkede varer
Bekymringen for greenwashing og ønsket om at være med til at løse miljø- og klimaudfordringerne er tilsyneladende med til at øge interessen for svanemærkede produkter. For selvom udbuddet af svanemærkede varer vokser, efterspørger hele 60 % af danskerne flere miljømærkede varer. Det viser en ny kendskabsmåling, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark.
”Så efterspørgslen er der, og det er et vigtigt signal til virksomhederne. Det er nemlig en udfordrende proces, virksomhederne skal igennem for at opnå en certificering med Svanemærket. Derfor er det også meget glædeligt, at virksomhederne efterfølgende oplever en belønning for deres indsats i form af en øget efterspørgsel på deres produkter”, slutter Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.
FAKTA OM SVANEMÆRKET
- Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser på det danske marked er på mere end 18.500.
- 94 % af danskerne kender Svanemærket*
- 60 % af danskerne efterspørger flere miljømærkede varer*
- 63 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de skal vælge varer**
- Som forbruger kan du se efter svanemærket, når du køber produkter inden for pleje, makeup, rengøring, husholdning, tekstiler, byggeri og bolig mm. Gå på opdagelse på www.ecolabel.dk/dithjem
- Find inspiration til en bæredygtig livsstil her: https://www.ecolabel.dk/da/forbruger
*Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1007 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 18. - 21. januar 2021.
**Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 18. - 21. januar 2021.
Pressemeddelelse fra EU, den 28. januar 2021: Screening of websites for ‘greenwashing': half of green claims lack evidence.
GØR EN FORSKEL MED SVANEMÆRKET
Når du vælger produkter med Svanemærket, er du med til at gøre en forskel. Du bidrager til:
- En rigere og renere natur
- Bedre kemi i hverdagen
- Ansvarlig brug af jordens ressourcer
- Et mindre klimaaftryk
- En bæredygtig fremtid
OM SVANEMÆRKET
Svanemærket er Nordens officielle miljømærke og blandt verdens skrappeste miljøcertificeringer. Svanemærket evaluerer miljøpåvirkningen i alle relevante faser af et produkts livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering, og har særligt fokus på bæredygtigt ressourceforbrug, påvirkning af klima, brug af skadelige kemikalier og bevarelse af biodiversitet. Svanemærkets krav er unikke for hver produktgruppe, og kravene justeres løbende. Ved nye krav skal virksomheder re-certificere deres produkter for at kunne fortsætte med at bruge Svanemærket. Svanemærket er med til at fremme cirkulær økonomi, reducere klimabelastningen og er et stærkt redskab til at realisere FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer.
Klima, miljø og energi

Case: Tager Norden ud i verden
Den norske virksomhed Vestre producerer bymøbler af høj kvalitet – og oplever stor interesse for nordisk design og bæredygtighed på eksportmarkederne. Derfor bruger de Svanemærket aktivt i markedsføringen, også i lande som USA og Tyskland.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Virksomheder femdobler indkøb af miljømærkede produkter
En række store danske virksomheder gør i fællesskab en forskel for den grønne omstilling ved at indkøbe en stadig større andel miljømærkede produkter. På 10 år er deres samlede indkøb af miljømærkede produkter oppe på næsten 1 mia. kr.
Indhold fra partner
Medarbejder

Markedsrådgiver til Miljømærkning Danmark
Motiveres du af den grønne dagsorden, har du erfaring med forretningsudvikling, og kunne du tænke dig at være ambassadør for Svanemærket og EU-Blomsten? Så er det måske dig, vi søger.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Fem Meyers kantiner certificeret med Svanemærket
I sommeren 2022 er fem Meyers kantiner blevet certificeret med Svanemærket, og Meyers er dermed den danske kantineoperatør, der har opnået flest certificeringer med Nordens officielle miljømærke.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Case: Miild: Svanemærket gør os bedre
Miild var de første i verden til at lancere svanemærket makeup. Certificeringen med Svanemærket har givet brandet anerkendelse blandt forbrugere og forhandlere – og det har samtidig været en guide for Miild til at udvikle mere miljøvenlige produkter.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danske virksomheder i indkøbernetværk sætter rekord
Ny indrapportering fra 13 store danske virksomheder i Netværk for Miljømærket indkøb viser, at netværket har opnået det hidtil største beløb af miljømærkede indkøb. Særligt kantiner, møbler og rengøring er i positiv vækst.
Indhold fra partner