Syv kendetegn ved en god CSR-strategi

Her er Nigel Salters bud på hvad en rigtig god CSR-strategi har i sig i 2017. Ikke alle strategier behøver at have alle elementer, men hvis man vil være blandt de bedste, skal de være med. Og man gør klogt i at overveje dem alle.

04.10.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

1. HAR KLAR FORBINDELSE TIL FORRETNINGSSTRATEGIEN

Om det er en stiplet eller en stor tyk linje, der forbinder de to, er ikke afgørende, men man skal kunne se, at CSR-arbejdet foregår som en del af den almindelige forretning. Når man kan se, at CSR-projekterne også arbejder for virksomhedens kommercielle interesser, så får CSR mere kraft og troværdighed.

2 KIGGER UDE FRA OG IND

... at man sørge for at bygge forbindelsen mellem sin virksomhed og verden uden for. Man skal have kig på eksterne megatrends, ændringer i samfundet, ressourceknaphed osv., så man kan forstå, hvilke og hvordan ens branche, marked, virksomhed vil blive påvirket. Og man skal have masser af input fra stakeholdere. Hvis man vil være virkelig ambitiøs og vise lederskab, så vil ens strategi i lige så høj grad være defineret ud fra input fra ens konstruktive kritikere uden for virksomheden, som af ens interne forståelse og ønsker. Der findes forskellige værktøjer, som man kan bruge til at arbejde sådan. Store virksomheder vil ofte have glæde af at etablere en gruppe af respekterede, eksterne og kritiske folk, som kan sparre med og udfordre ledelsen om retning, positioner osv.

3 BIDRAGER TIL AT OPFYLDE VIRKSOMHEDENS FORMÅL

...at ens CSR-strategi klart udtrykker og udlever virksomhedens erklærede formål, eller i hvert fald bidrager væsentligt til at virksomheden kan levere på dette.

4 AMBITIONEN SKAL VÆRE ENTEN 100 ELLER NUL

... almindelige, relative reduktionsmål giver ikke rigtig mening længere. Hvordan skal man bedømme om en virksomhed med relative mål løser sin del af opgaven? Så måden man sætter mål på og ambitionsniveauet er vigtig.

5 HAR ET SYSTEM-PERSPEKTIV

... så når virksomheden laver strategi for sit CSR-arbejde, så handler det ikke kun om dens eget lukkede system, men om det system virksomheden indgår i. Det ses oftest tydeligst i de mål man sætter, men det er afgørende at hele strategien er tænkt sådan. F.eks. når en aktør af H&M’s størrelse siger, at de vil være 100 procent cirkulære, så er det massive systemforandringer vi taler om. Så din strategi og dine mål skal være større end din egen virksomhed.

Det gælder også for SMV’ere. Det kan så godt være at det system, man kigger på, er mindre, når man er en mindre virksomhed. Men tænkningen er den samme. Og man kan sagtens gøre en forskel i sit eget system og værdikæde, selvom man kun er en lille del af den.

6 ANERKENDER, HVOR VIGTIGE MEDARBEJDERNE ER

... fordi uden at aktivere og involvere hele virksomheden, så kan du ikke levere på din strategi. Det skal anerkendes – og også hvor udfordrende det kan være, og hvilken indsats det kræver. (Læs mere om medarbejderinvolvering i næste nummer af CSR Quarterly).

7 HAR FOKUS PÅ AT KOMMUNIKERE

Tidligere var strategi og målsætninger noget man havde og brugte internt, men de dygtigste virksomheder forstår nu, at strategi har større chance for at blive udlevet og opfyldt, hvis man fortæller om den. Du skal sige, hvad du vil gøre. Du skal naturligvis også gøre det, men man skal slippe frygten for at bruge kommunikation til at drive udvikling og udførelse. Kommunikation samler folk, trækker dem ind i samtalen og kan være med til at skabe indlevelse. Og det skal man bruge.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR-strategier

Hvordan ser en god CSR-strategi ud i dag? Dækker både store og SMV’er. Fokus på SDG’er, partnerskaber, sektorsamarbejder og science-based targets. 

Relateret indhold

30.10.2024CSR.dk

Fødevareaffald kan blive en guldgrube

30.10.2024CSR.dk

Oxfam: De rigeste skal betale ekstra for deres massive udledninger

28.10.2024BSR

Sponseret

Collaboration Crossroads: Recognizing When to Part Ways for Greater Impact

28.10.2024CSR.dk

Dagrofa køber Aarstiderne: vil skabe Danmarks stærkeste fællesskab for økologi, lokale varer og højkvalitetsprodukter

28.10.2024CSR.dk

Digitale løsninger er en af nøglerne til effektivt ESG-arbejde

25.10.2024CSR.dk

Greenwashing: Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

Bestyrelsesuddannelse i ESG

24.10.2024CBS Executive Fonden

Sponseret

ESG – Climbing the Data Mountain to Execute Strategy

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

29.10.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Standard
Kursus
Asset management – Indførelse af opdateret ISO 55001

Dette kursus giver en dybdegående indsigt i forskellene mellem de tidligere og nye ISO 55000/01 standarder, og hvordan ændringerne påvirker implementeringen.

Dato

30.10.2024

Sted

København

CABI
Webinar
Webinar | Praksis hos Kids-World – Sådan ansætter vi de unge

Mød Sanne Aldenborg, lagerchef i Kids-World, der fortæller om virksomhedens strategi og arbejde med at ansætte unge medarbejdere. Både dem på 13-14 år og dem, der har brug for lidt ekstra støtte.

Dato

31.10.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Cemasys.com
Webinar
How to master your CSRD reporting with essential tips from experts.

At this stage, the question is no longer why to begin the CSRD process, but how to get started and what key factors to consider as you move toward compliance. In relation to the launch of our CSRD-application, we are pleased to invite you to an insightful webinar. Sign up in the link below!

Dato

31.10.2024

Tid

14:00

Sted

Online

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie