Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring
I Frankrig er Adidas netop blevet dømt for uklar kommunikation i forbindelse med lancering af en ny 'grønnere' udgave af deres ikoniske Stan Smith sko. Sagen kan potentielt få betydning for modebranchen generelt.
Modevirksomhederne bliver i stigende grad stillet til ansvar for deres kommunikation omkring bæredygtighed.
I maj måned i år så vi, hvordan Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First anklagede fem virksomheder for greenwashing.
Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig
Nu er turen kommet til Adidas, der netop er blevet dømt for greenwashing af den franske reklameetiske jury.
Det skriver Apparel Insider.
“Stan Smith Forever. 100% iconic, 50% recycled”. Sådan lyder budskabet i den annonce Adidas sendte på gaden i forbindelse med lanceringen af en nyudvikling af den ikoniske Stan Smith sko.
Juryen fandt annoncen for skoen som "50% recycled" misvisende, da det ikke er klart, om halvdelen af de materialer, der udgør produktet, er genanvendt, eller om de kan genbruges i slutningen af deres levetid - og i så fald , hvordan.
Læs også: Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt
Annoncen gav desuden forbrugeren en opfattelse af at 50 procent af det samlede materiale er genbrugt, hvilket ikke er tilfældet. Påstanden gør sig kun gældende for skoens hovedmateriale, men ikke de andre komponenter, som skoen består af.
Adidas-sagen er på ingen måde unik – det er efterhånden blevet almindeligt i modesektoren at benytte disse vage og vildledende påstande.
Læs også: Forbrugere forlanger bæredygtighed, men bliver nemt snydt af greenwashing
Sagen kan potentielt udløse en lavine af sager i en branche, hvor modevirksomhederne i årevis ikke har været underlagt krav til deres kommunikation om bæredygtighed.
Sagen vil sandsynligvis vække opsigt i særligt Storbritannien og Holland, hvor myndighederne har lovet at slå ned på greenwashing med nye sanktioner fra 2022 og fremefter.
Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip udtalte til Politiken tidligere på året, at man også i Danmark ønsker lovgivnig på området for at komme problemet til livs.
"Vi er nødt til at kunne forebygge, at det er alt for nemt at vildlede med den grønne markedsføring”, sagde hun og appelerede til øget fokus på greenwashing og markante bøder for at bruge grøn markedsføring forkert.
- MTN