Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring

I Frankrig er Adidas netop blevet dømt for uklar kommunikation i forbindelse med lancering af en ny 'grønnere' udgave af deres ikoniske Stan Smith sko. Sagen kan potentielt få betydning for modebranchen generelt.

10.09.2021

CSR.dk

Modevirksomhederne bliver i stigende grad stillet til ansvar for deres kommunikation omkring bæredygtighed.

I maj måned i år så vi, hvordan Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First anklagede fem virksomheder for greenwashing.

Læs ogsåØkologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Nu er turen kommet til Adidas, der netop er blevet dømt for greenwashing af den franske reklameetiske jury.

Det skriver Apparel Insider.

“Stan Smith Forever. 100% iconic, 50% recycled”. Sådan lyder budskabet i den annonce Adidas sendte på gaden i forbindelse med lanceringen af en nyudvikling af den ikoniske Stan Smith sko.

Juryen fandt annoncen for skoen som "50% recycled" misvisende, da det ikke er klart, om halvdelen af de materialer, der udgør produktet, er genanvendt, eller om de kan genbruges i slutningen af deres levetid - og i så fald , hvordan.

Læs også: Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt

Annoncen gav desuden forbrugeren en opfattelse af at 50 procent af det samlede materiale er genbrugt, hvilket ikke er tilfældet. Påstanden gør sig kun gældende for skoens hovedmateriale, men ikke de andre komponenter, som skoen består af.

Adidas-sagen er på ingen måde unik – det er efterhånden blevet almindeligt i modesektoren at benytte disse vage og vildledende påstande.

Læs også: Forbrugere forlanger bæredygtighed, men bliver nemt snydt af greenwashing

Sagen kan potentielt udløse en lavine af sager i en branche, hvor modevirksomhederne i årevis ikke har været underlagt krav til deres kommunikation om bæredygtighed.

Sagen vil sandsynligvis vække opsigt i særligt Storbritannien og Holland, hvor myndighederne har lovet at slå ned på greenwashing med nye sanktioner fra 2022 og fremefter.

Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip udtalte til Politiken tidligere på året, at man også i Danmark ønsker lovgivnig på området for at komme problemet til livs.

"Vi er nødt til at kunne forebygge, at det er alt for nemt at vildlede med den grønne markedsføring”, sagde hun og appelerede til øget fokus på greenwashing og markante bøder for at bruge grøn markedsføring forkert.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle