Adidas solgte en million par havplastsko i 2017
Det lykkedes Adidas at leve op til sin egen målsætning om at producere og sælge en million par sko lavet af plastikaffald fra oceanerne. Tre nye versioner af skoen skal sikre fortsat fremgang.
Med indsamlet plastik fra verdenshavene som eneste råmateriale fremstillede og solgte Adidas sidste år en million par af skoen UltraBoost. Det fortæller den tyske gigants topchef, danske Kasper Rorsted, til den amerikanske tv-station CNBC.
Adidas lancerede skoen i efteråret 2016, og allerede dengang meldte man ud, at målet var netop én million par af de bæredygtige løbesko; en målsætning, der dermed er opnået nu. I april 2017 lancerede man derfor tre nye versioner af skoen, der skal fortsætte trenden.
I interviewet med CNBC forklarer Kasper Rorsted videre, hvordan man fra Adidas’ side arbejder på at investere i virksomheder, der kommer med løsninger, råmaterialer eller processer, der kan gøre selskabet mere bæredygtigt.
Læs også: Parley vil bekæmpe plastik sammen med modeindustrien
Som eksempel nævner han, at man i år vil sælge 100.000 par 3D-printede sko, hvilket skal være med til at mindske koncernens carbon footprint.
Det samme er tilfældet for et andet af Adidas’ plastrelaterede tiltag, der indebærer at man for to år siden droppede plastikposer til fordel for papir. Ifølge Fortune havde det allerede sidste år elimineret 70 mio. plastikindkøbsposer.
”Som et globalt brand har vi et ansvar for at hjælpe verden med at blive et bedre sted. Disse designs afspejler vores støtte til en fantastisk sag, samtidig med at de levere den kvalitet, vi er kendt for – en stærk kombination, som vi håber vil glæde og inspirere vores globale samfund lige så meget som os selv”, siger Product Category Director for Adidas Running, Mathias Amm, ifølge Interesting Engineering.
-AK