Ammoniakmotor skal gøre skibsbranchen grøn
Den maritime sektor står i dag for op med tre procent af verdens CO2-udslip. Men Innovationsfonden har netop givet støtte til udviklingen af en ny klimavenlig motor, der skal gøre en ende på det. Motoren, der skal bruge ammoniak som brændstof, skal stå klar i 2024.
”Man har længe været opmærksom på ammoniak som et alternativ til fossile brændstoffer, men teknologien til at bruge ammoniak har manglet. Med dette udviklingsprojekt bliver ammoniakmotoren en realitet, og det bliver en stor dag for den maritime sektor og ikke mindst for miljøet, når det sker”.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Louise Andreasen, der er direktør hos Eltronic FuelTech. Virksomheden er med i et netop offentliggjort udviklingsprojekt, AEngine, hvor målet er at designe en skibsmotor, der næsten ikke udleder CO2, fordi den bruger ammoniak som brændstof. Projektgruppen har netop fået tilsagn om støtte fra Innovationsfonden.
Læs også: Nye afgifter skal mindske CO2-udledningen i transportsektoren
På nuværende tidspunkt er der ikke nok ammoniak på jorden til at forsyne de kommende skibsmotorer. Men man kan fremstille ammoniak ud fra grøn strøm, vand og luft. Med strøm fra vindmøller kan man for eksempel skabe miljøvenlig og effektiv produktion af ammoniak, og flere aktører i den maritime og vedvarende energisektor samarbejder allerede om at kunne producere og opbevare ammoniak.
Spurten efter at være frontløber
De europæiske lande og International Maritime Organization (IMO) under FN ser gerne, at den maritime sektor bidrager til målene i Parisaftalen ved at udlede færre drivhusgasser i fremtiden. Målet er, at branchens udledning af drivhusgasser herunder CO2 falder med 50 procent inden 2050.
Danmark har en stærk maritim sektor med innovative virksomheder, der udvikler teknologi til branchen. Store spillere som blandt andet Siemens, Vestas og Ørsted er helt i front, når det gælder vedvarende energi, og ifølge Louise Andreasen er det derfor også naturligt, at Danmark fører an, når det handler om at hjælpe den maritime sektor med at nå klimamålene.
Læs også: Postnord bruger fossilfri biodisel og reducerer CO2 med 90 procent
”Udviklingen af et bæredygtigt skibsfartskoncept vil styrke konkurrenceevnen for dansk maritimindustri, skabe arbejdspladser og blåstemple Danmark som frontløber inden for den grønne omstilling”, siger Louise Andreasen.
Nordisk samarbejde
MAN Energy Solutions i København, danske DTU samt det norske klassifikationsselskab DNV-GL er med i projektet ud over Eltronic FuelTech. Louise Andreasen kalder det en milepæl for Eltronic FuelTech at være med i et innovationsprojekt som dette.
”Det er ikke mere end to år siden, virksomheden udsprang fra moderselskabet Eltronic, og nu er vi med i dette banebrydende projekt, der kan transformere den maritime industri og reducere klimabelastningen væsentligt. Den historie er vi selvfølgelig stolte over”, siger hun.
- KCP