Ammoniakmotor skal gøre skibsbranchen grøn

Den maritime sektor står i dag for op med tre procent af verdens CO2-udslip. Men Innovationsfonden har netop givet støtte til udviklingen af en ny klimavenlig motor, der skal gøre en ende på det. Motoren, der skal bruge ammoniak som brændstof, skal stå klar i 2024.

Danmark har en stærk maritim sektor med innovative virksomheder, der udvikler teknologi til branchen. Arkivfoto. .

19.10.2020

CSR.dk

”Man har længe været opmærksom på ammoniak som et alternativ til fossile brændstoffer, men teknologien til at bruge ammoniak har manglet. Med dette udviklingsprojekt bliver ammoniakmotoren en realitet, og det bliver en stor dag for den maritime sektor og ikke mindst for miljøet, når det sker”.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Louise Andreasen, der er direktør hos Eltronic FuelTech. Virksomheden er med i et netop offentliggjort udviklingsprojekt, AEngine, hvor målet er at designe en skibsmotor, der næsten ikke udleder CO2, fordi den bruger ammoniak som brændstof. Projektgruppen har netop fået tilsagn om støtte fra Innovationsfonden.

Læs også: Nye afgifter skal mindske CO2-udledningen i transportsektoren

På nuværende tidspunkt er der ikke nok ammoniak på jorden til at forsyne de kommende skibsmotorer. Men man kan fremstille ammoniak ud fra grøn strøm, vand og luft. Med strøm fra vindmøller kan man for eksempel skabe miljøvenlig og effektiv produktion af ammoniak, og flere aktører i den maritime og vedvarende energisektor samarbejder allerede om at kunne producere og opbevare ammoniak.

Spurten efter at være frontløber

De europæiske lande og International Maritime Organization (IMO) under FN ser gerne, at den maritime sektor bidrager til målene i Parisaftalen ved at udlede færre drivhusgasser i fremtiden. Målet er, at branchens udledning af drivhusgasser herunder CO2 falder med 50 procent inden 2050.

Danmark har en stærk maritim sektor med innovative virksomheder, der udvikler teknologi til branchen. Store spillere som blandt andet Siemens, Vestas og Ørsted er helt i front, når det gælder vedvarende energi, og ifølge Louise Andreasen er det derfor også naturligt, at Danmark fører an, når det handler om at hjælpe den maritime sektor med at nå klimamålene.

Læs også: Postnord bruger fossilfri biodisel og reducerer CO2 med 90 procent

”Udviklingen af et bæredygtigt skibsfartskoncept vil styrke konkurrenceevnen for dansk maritimindustri, skabe arbejdspladser og blåstemple Danmark som frontløber inden for den grønne omstilling”, siger Louise Andreasen.

Nordisk samarbejde

MAN Energy Solutions i København, danske DTU samt det norske klassifikationsselskab DNV-GL er med i projektet ud over Eltronic FuelTech. Louise Andreasen kalder det en milepæl for Eltronic FuelTech at være med i et innovationsprojekt som dette. 

”Det er ikke mere end to år siden, virksomheden udsprang fra moderselskabet Eltronic, og nu er vi med i dette banebrydende projekt, der kan transformere den maritime industri og reducere klimabelastningen væsentligt. Den historie er vi selvfølgelig stolte over”, siger hun.

- KCP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle