Ann-Katrine S. Friis: Min vej til CSR-jobbet
Med en velgennemført eksamen fra uddannelsen Sustainable Business Change Manager, kunne Ann-Katrine S. Friis i efteråret sætte sig til rette i CSR-stolen hos Nilfisk A/S. Her deler hun nogle af sine vigtigste CSR-erfaringer frem til nu.
En rejse fra filantropi til forretningsstrategisk CSR
- Min CSR-rejse startede for 10 år siden, da jeg arbejdede i NGO-sektoren. Først med fokus på filantropiske projekter, og sidenhen med corporate partnerskaber mellem NGOer og virksomheder, fortæller Ann-Katrine S. Friis, som efterfølgende i 2014 blev partner i CSR-kommunikations- og brandingvirksomheden Brand New Day.
Efter knap 2 år med spændende opgaver som selvstændig rådgiver, fik Ann-Katrine lyst til at arbejde mere strategisk med CSR inde fra en virksomhed.
Så i oktober 2016 startede Ann-Katrine som Principal Specialist - CSR hos Nilfisk A/S, hvor hendes primære opgave dels er at sikre compliance og rapportering, men også at udvikle og implementere en ny CSR-strategi med fokus på en tættere sammenkobling af samfundsansvar og forretning.
Sproget er en vigtig nøgle
Ann-Katrines alsidige baggrund betyder, at hendes styrker især ligger indenfor kommunikation, branding og tværsektorisk forståelse.
- Jeg tror, at det er en stor fordel, at jeg både kan ”tale NGO’sk og virksomhed’sk”, fordi det i praksis vil gøre koblingen mellem virksomheden og samfundsansvar meget nemmere, forklarer Ann-Katrine og uddyber:
- Det handler om at kunne forstå sine interessenter, og at kunne kommunikere med dem på en måde, der giver mening for dem. Ikke alle deler samme forståelse af, hvad CSR er, og af hvad det rent faktisk kan gøre for en virksomheds bundlinje(r). Så den store udfordring – men også løsning – er efter min mening først og fremmest kommunikativ.
Så hvordan lærer man ”at tale CSR” i en virksomhed?
Allerede undervejs i forløbet, var Sustainable Business Change Manager-uddannelsen med til at hjælpe Ann-Katrine med at tage sine næste karriereskridt:
- Ved jobsamtalen var det en stor hjælp for mig, at jeg allerede havde fået et ”businesssprog” for arbejdet med samfundsansvarlighed. Det gjorde det lettere for mig at gøre værdien af CSR-arbejdet forståelig og konkret, fortæller Ann-Katrine, som nu er i fuld gang med bruge sine nyerhvervede metoder og værktøjer fra uddannelsen til blandt andet at udvikle en business case og projektplan for udviklingen af den egentlige CSR-strategi.
Ann-Katrines 3 gode råd
1. Start med at lære din organisation at kende – til møder, frokoster, i kaffepausen
2. Lær forretningssproget i virksomheden – tal med de forskellige afdelinger
3. Omsæt CSR til virksomhedens daglige forretningssprog for at få organisationen med.
Sustainable Business Change Manager er en praktisk uddannelse for ledere og rådgivere, der ønsker viden og værktøjer til at koble forretning sammen med samfundsansvar og forandringsledelse. Læs mere på www.sustainablebusinesschangemanager.dk
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: certificering og uddannelse