30.09.2021 | Strategi & ledelse
Bæredygtighed skal også være business
Indhold fra partner Hvad er dette?
Steffen Max Høgh er en af de førende eksperter inden for bæredygtighed. Udover en grundlæggende interesse for bæredygtighed, startede han selv i 2014 kontormøbel virksomheden 3R Kontor – hvor de tre R’er står for Reuse (genbrug), Recycle (genanvendelse) og Refursish (istandsættelse). Tanken var at hjælpe virksomheder med at skærpe deres sociale ansvar (CSR) og igangsætte den cirkulære økonomi i praksis.
Virksomhedens idégrundlag var at købe og sælge genbrugsmøbler til kontorbrug. Møblerne blev istandsat, hvis det var muligt, og var de derefter ikke gode nok til at sælge, blev de doneret til trængende organisationer eller andre, som ikke havde råd til at købe nyt.
Lej dine kontormøbler
Virksomheden blev en stor succes, og blev solgt til Holmris B8, som godt kunne se perspektivet i at tænke bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Steffen Max Høgh kunne ikke slippe konceptet, og arbejder i dag som Sustainability Director i HOLMRIS B8, hvor cirkulær økonomi indtænkes over alt. Et af temaerne er at minimere møbelaffald og begrænse unødvendig produktion, men de har også taget endnu et initiativ, nemlig et lejekoncept, hvormed de tager de afgørende skridt mod at begrænse brug-og-smid-væk-kulturen. Ved at udleje kontormøbler frem for at sælge, gør de op med den lineære økonomi, og indtænker i stedet en cirkulær forretningsøkonomi.
Når møblerne kommer retur, sørger virksomheden for, at møblerne bliver sat i stand, så de igen er klar til brug. De møbler, som ikke længere egner sig til leje eller salg, men som er for gode til at blive smidt ud, doneres til glæde for frivillige organisationer. På den måde forlænges møblernes levetid og produktionen af nye møbler mindskes
Bæredygtig business
Steffen Max Høgh udgiver også podcasten ”Bæredygtig Business”. Den blev startet i 2018 med det formål at finde ud af, hvordan det lykkes små og store virksomheder at tjene penge på bæredygtighed. Den viden ønskede han at dele med andre og dermed være til inspiration for en mere bæredygtig verden.
De indtil videre 5 sæsoner med mere end 50 episoder med spændende og innovative virksomheder og mennesker, gav inspiration til at udbrede kendskabet til bæredygtighed og forretning endnu mere. Det sker i bogen med samme navn, Bæredygtig Business, som netop er udkommet.
”Bogen tjener to formål; den skal inspirere og give praktiske ideer til, hvordan du kan tjene penge på bæredygtighed. Og så leverer den konkrete og videnskabsbaserede metoder til, hvordan du kan implementere bæredygtige initiativer og integrere bæredygtighed i salgsarbejdet, så dine kunder er mere tilbøjelige til at sige JA til bæredygtighed”, fortæller Steffen Max Høgh.
Bogen er skrevet sammen med Simon Elsborg Nygaard, som har en Phd i psykologi, og har arbejdet med bæredygtighed de sidste 15 år.
Bogen er allerede taget ind som undervisningsmateriale i eksempelvis Erhvervsakademiet, og Steffen og Simon håber på, at den kan være med til at rykke debatten, så ledere, beslutningstagere og forbrugere forstår vigtigheden af bæredygtighed.
Bæredygtigt trykt
Steffen Max Høgh havde allerede et godt kendskab til KLS PurePrint, bl.a. fordi han har beskrevet virksomheden i et af Podcast afsnittene. Da bogen skulle trykkes gav det god mening, at det skulle være en Cradle to Cradle produktion, så den blev så bæredygtig som muligt
Strategi & ledelse

FAQ om producentansvar for emballage
1. januar 2025 træder et udvidet producentansvar for emballage i kraft i hele EU. Det nye og udvidede producentansvar på emballage, skal sikre genanvendelse af emballage og producenterne får ansvaret for, at deres emballage kan genanvendes.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Ny hvidbog: Anbefalinger til fremtidens emballageløsninger
Forbrugere og indkøbere famler i valget af miljørigtig emballage og mærkning af emballagen. Det er uklart for mange, hvad der er reel bæredygtighed, og hvornår der er tale om greenwashing. Der er brug for ensartede målparametre på miljøpåvirkninger, for at forbrugere og virksomheder kan tage de rigtige valg. Derfor udgiver KLS PurePrint A/S i samarbejde med Gitte Haar, Center for Cirkulær Økonomi, en Hvidbog som kommer rundt omkring hele emnet. Bogen udkom 1. oktober.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Case: Økologipionerer er gået fra gris til plante
I 2019 stiftede ægteparret Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen virksomheden Organic Plant Protein, efter at have solgt deres andel i fødevarevirksomheden Hanegal, som de startede tilbage i 1994. Det var her, at ideen om at producere teksturerede planteproteiner opstod efter vedtagelsen af en ny strategi, som lød på at 85% af deres produkter skulle være plantebaserede i 2030.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ministerbesøg og biodiversitet
Med en vision om at skabe Danmarks grønneste industriområde deltager KLS PurePrint i samarbejde med bl.a. Chr. Hansen og Hvidovre kommune i naturprojektet på Avedøre Holme, hvor ca. 6 hektar eller 60.000 m2 er blevet sået til med vilde blomster og braklagt til fordel for bier og insekter.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

KLS Pureprint: Ansvarlige Valg i Forbindelse med Ombygning
Lyden af håndværkere har den seneste tid været hverdag hos KLS PurePrint på Avedøre Holme i Hvidovre, hvor en større ombygning har været i gang. Det klassiske 80’er look er blevet skiftet ud med lyse lokaler og moderne løsninger.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Samarbejde med startups kan sikre bæredygtig vækst hos veletablerede virksomheder
Et stigende krav til bæredygtig omstilling fra kunder, medarbejdere, lovgivere og samarbejdspartnere presser virksomheder med konventionelle forretningsmodeller. Men hvordan kommer man fra ’take-make-waste’ til nye, bæredygtige forretningsmodeller? Man skaber et miljø omkring sin virksomhed, der tiltrækker innovative startsups, som man kan lære noget af. Det er budskabet i en ny bog om bæredygtige corporate-startup miljøer.
Indhold fra partner