Bæredygtighed som platform for forretningen
Selvom vinderen af Miljøprisen på årets byggerimesse, facadeproducenten Komproment, kun har arbejdet med CSR i et par år, så er de bæredygtige tanker allerede blevet en central del af virksomheden, og noget man inddrager i mange sammenhænge i den daglige drift.
”To år er ikke meget, men der skal ske noget, og det går ganske stærkt for tiden, så det er vi tilfredse med. Vi arbejder både på det strategiske niveau og med en masse små ting, der også giver finansielle besparelser oveni miljøgevinsten, så det er en bred indsats”.
Læs også: Ny digital platform for materialer til bæredygtigt byggeri
Sådan siger CSR- og logistikchef i Komproment, Mads Røge, om virksomhedens forholdsvis unge program for netop CSR og miljø, som bl.a. indbefatter et samarbejde med Cradle to Cradle, etisk og moralsk forretningsførelse og analyser af produktlivscyklusser.
I sidste uge, tirsdag d. 13. marts, blev Komproment, der laver tag- og facadeløsninger, så belønnet med Miljøprisen på årets store byggerimesse, Byggeri ’18, i Fredericia. I betænkningen fra dommerkomitéen blev det bl.a. fremhævet, hvordan man fokuserer på design, der kan skilles ad, hvilket sikrer at materialerne kan genbruges bedst muligt.
Den anerkendelse af virksomhedens konkrete arbejde vækker selvsagt glæde i selskabet, fortæller Mads Røge, da CSR.dk fanger ham efter prisuddelingen.
”Det er et skulderklap, som vi selvfølgelig er rigtig glade for. Det at éns indsats bliver anerkendt af nogen udefra, er virkelig noget vi kan bruge og tage med videre. Det er med til at gøre CSR til en platform i forhold til den øvrige del af forretningen, og som gør, at ansvarligheden kommer ind i virksomhedens DNA, både omkring vores produkter, leverandører osv.”, siger han.
Strategisk betydning
I lighed med Henning Jensen fra Kronospan, der vandt Klimaprisen, peger Mads Røge på at CSR-strategien har stor betydning for selskabets resultater, selvom man måske ikke lige umiddelbart kan sætte kroner og øre på.
”Det er jo svært at måle direkte i forhold til markedet, hvordan det her gør en forskel, men vi kan mærke at det er et vigtigt element i fortællingen om os som virksomhed, og om vores specifikke produkter. Så det strategisk godt for os at være aktive på CSR-området”, forklarer han.
Læs også: Troldtekt: Cradle to Cradle giver os den rigtige dokumentation
Komproments CSR-fokus indebærer også, at man er skeptisk i valget af leverandører og efterspørger grundig dokumentation på råmaterialers oprindelse, ligesom man også er begyndt at indtænke transportdelen af driften. Det er dog stadig ”lidt på forsøgsbasis”, som Mads Røge siger.