BASF: Global strategi skal implementeres lokalt
Store, globale virksomheders strategier bliver rullet ud og omsat til deres datterselskaber i hele verden. Det gælder også for CSR og bæredygtighed. I BASF’s nordisk-baltiske region har direktør Mark Meier arbejdet på at finde det rigtige ”fit” mellem BASF’s globale strategi og den region han er chef for. Men hvordan gør man det? Læs Mark Meiers svarer her.
Hvad er BASF’s globale prioriteter inden for CSR/bæredygtighed?
Verden står over for en række alvorlige globale udfordringer såsom befolkningsvækst, urbanisering og udfordringer med energi og fødevareforsyninger. Vi er overbevist om, at den kemiske industri spiller en afgørende rolle i at levere løsninger på disse problemer.
For BASF er bæredygtighed et strategisk fokusområde og vores mål er at skabe kemi for en bæredygtig fremtid. Det slog vi fast ved lanceringen af vores ”We create chemistry”-strategi i 2011. Som et led i den har vi udviklet en intern metode, som vi bruger til at evaluere hvor bæredygtige vores produkter er. Det hjælper os med at styre vores portefølje i en bæredygtig retning. Til dato har vi undersøgt mere end 60.000 produkter og løsninger i vores portefølje og mere end 97% enten opfylder eller overstiger de nuværende bæredygtighedsstandarder i markedet.
Når det handler socialt engagement har vi revideret vores strategi, og er på vej væk fra forskelligartede og mindre donationer henimod en mere fokuseret og målrettet tilgang, som er bedre afstemt med, hvem vi er som virksomhed. Vores hovedfokus er livslang læring og adgang til uddannelse om kemi særligt rettet mod børn. Ideen er at skabe bevidsthed, forståelse og interesse for naturvidenskab.
Det er jo så BASF’s globale strategi, men hvordan implementeres den i datterselskaberne?
Bæredygtighedsarbejdet kan kun lykkes, hvis det er velintegreret i organisatoriske og ledelsesmæssige systemer. Hos BASF har vi derfor introduceret processer, der fremmer bæredygtig forretningsaktiviteter - fra strategiske planlægning til gennemførelse. Ansvaret for implementering af strategien ligger hos regionsdirektøren i samarbejde med de regionale ledelsesteam.
Det er end del af strategien, at alle vores medarbejdere have en klar forståelse af, hvad bæredygtighed betyder for BASF. Af samme grund har vi siden lanceringen af strategien uddannet vores medarbejdere inden for bæredygtighed og vores strategi gennem e-læringsportaler, store fællesmøder og frokostmøder i mindre grupper.
Hvordan har I arbejdet på at gøre det levende i en dansk/regional sammenhæng?
Bæredygtighed er en rejse, der aldrig slutter. For at omsætte en global strategi til en relevant regional kontekst skal du forstå de lokale aktørers behov og udfordringer. Ved at anvende vores løsninger og produkter mener vi, at nordiske virksomheder kan gøre deres egne produkter mere bæredygtige og mere rentable. Vi satser særligt på tre forretningsområder: bil- og emballageindustrien samt byggebranchen. Derudover har vi særligt i Sverige fokus på råvarer som er helt eller delvist biobaserede.
Man skal lede efter det gode match i hvert land, så det er tilpasset kontekst, behov, kultur osv.
Mark Meier, direktør for BASF’s nordisk-baltiske region
I forhold til vores indsats for at fremme livslang læring og uddannelse inden for kemi har vi for nylig annonceret vores største CSR-initiativ i Norden nogensinde. Det er et langsigtet samarbejde med science center Universeum i Göteborg i Sverige, hvor vi er med til at etablere projektet ’Älska Kemi’ og et science lab med fokus på børn. Universeum har omkring 600.000 besøgende om året fra de nordiske lande og vores nye samarbejde passer som hånd i handske med vores CSR-strategi: at uddanne børn om kemi og på den måde forhåbentlig inspirere nogle af dem til at få en naturvidenskabelig uddannelse. Så kan de senere hjælpe os – den kemiske industri – med at løse de udfordringer vores samfund står over for på en bæredygtig måde. Science lab er planlagt til at åbne i slutningen af oktober i år, og vi glæder os meget til samarbejdet.
I Danmark har vi gennem de sidste mange år støttet programmet Unge Forskere og hvert år i april har vi en stand på den årlige udstilling i Forum i København hvor vi fortæller børn om nogle af vores produkter. Dette år fokuserede vi på bioplast og mere end 500 elever kom forbi for at høre om det.
Hvilke udfordringer er der forbundet med at konvertere fra global til lokal strategi?
Ser man på CSR fra et læringsperspektiv, kræver det, at du er grundig, omhyggelig og tålmodig, når du leder efter den rigtige partner. Det kræver hårdt arbejde og dedikation at få det til at ske. Med Universeum tog vi den første kontakt allerede for nogle år siden, og vi er meget glade for, at det har udviklet sig til et partnerskab, som passer perfekt til vores strategi. Men det er jo ikke sådan, at det bare kan kopieres i andre markeder. Man skal lede efter det gode match i hvert land, så det er tilpasset kontekst, behov, kultur osv.
Hvor tror du, I har ramt rigtigt i forhold til at rulle jeres strategi ud?
Vi har sørget for at bæredygtighed er en integreret del af vores intro-program for alle medarbejdere, og vi bruger alle vores kommunikationsplatforme til løbende informere om nye aktiviteter og produkter i området bæredygtighed. Og så har BASF i flere år været en del af Dow Jones Sustainability Index, så vi bliver opfattet som frontløber i den kemiske industri, når det handler om bæredygtighed.
Hvad er sammenhængen mellem forretningsstrategi og bæredygtighedsstrategi i BASF?
Samlet set er bæredygtighed er blevet en afgørende faktor i virksomhedens værdiskabelse og langsigtede vækst. Vi er på en rejse, hvor vi sammen med vores kunder og stakeholders skal lære at omsætte bæredygtighed til konkrete handlinger og måder at bidrage til forretningen på. Men vores forretnings- og bæredygtighedsstrategi er den samme: Vi skaber kemi for en bæredygtig fremtid, og vi arbejder for at sikre, at vores forretningsinitiativer og bæredygtighedsinitiativer alle understøtter dette mål.