BESTSELLER indfører bæredygtighedsbonus for alle medarbejdere
Den danske modevirksomhed BESTSELLER vil accelerere sin omstilling. Derfor indfører virksomheden nu en række bonusmål, der er relateret til virksomhedens arbejde med bæredygtighed, med den hensigt at motivere alle medarbejdere til at bidrage til at omstille forretningen.
For første gang i BESTSELLERs historie har virksomheden sat en række bonusmål for alle medarbejdere på tværs af brands og stabsfunktioner, gældende fra 2025. Det nye initiativ har til formål at motivere og accelerere arbejdet med at transformere modebranchen og indfri de ambitioner, BESTSELLER har.
“Vores kommercielle succes bliver nødt til at gå hånd i hånd med vores ansvar for cirkulær økonomi og bæredygtighed. Vi erkender, at vi stadig har et stort arbejde foran os, hvis vi skal lykkes med at transformere vores forretning og vores branche, som vi ønsker. Derfor vi introducerer vi nu en kollektiv bæredygtighedsbonus på tværs af BESTSELLER. Vi står over for en udfordring, der kræver en fælles indsats,” og forhåbentlig også en fælles belønning, fortæller Anders Holch Povlsen, administrerende direktør og ejer af BESTSELLER.
Særlige fokusområder
Til en start bliver det med et særligt blik på at accelerere en række af de 2025-mål, BESTSELLER har sat og i de seneste år arbejdet henimod.
De kollektive bonusmål, der er gældende i 2025, skal medvirke til, at BESTSELLER når en række mål indenfor materiale- og leverandørsamarbejder, som alle hører til centrale kerneområder i modevirksomheden.
Såfremt målene nås inden udgangen af 2025, vil alle BESTSELLER-medarbejdere modtage en bonus svarende til en uges løn. Tilsvarende vil de indførte, bæredygtighedsmål, og indfrielsen heraf, blive en komponent i aflønningen af BESTSELLERs øverste ledelse.
Dette er første skridt og læring i at inkludere bæredygtighed direkte i incitamentsmodeller i BESTSELLER.
En fælles indsats
De nye bonusmål kommer også med en erkendelse af, at man har brug for at accelerere indsatsen både på kort og lang sigt.
Selvom flere af virksomhedens målsætninger er nået, såsom at BESTSELLER har reduceret sin egen, direkte CO2-udledning med over 80 procent, er der behov for at sætte ekstra fart på udviklingen. Særligt indenfor den udledning, der er i det såkaldte Scope 3. Det kræver en samlet indsats fra medarbejdere på tværs af design, indkøb, salg og logistik mfl., hvorfor det også er alle medarbejdere, som vil modtage bonussen, såfremt man lykkes med at nå målene.
Om BESTSELLER
- BESTSELLER er en familieejet, dansk modevirksomhed, som blev grundlagt af Holch Povlsen-familien i 1975.
- Virksomhedens portefølje tæller mere end 20 mærker, herunder JACK & JONES, ONLY og NAME IT.
- Produkterne sælges i cirka 70 lande i Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien og Mellemøsten, samt globalt gennem online platforme.
- BESTSELLERs globale forsyningskæde inkluderer mere end 400 leverandører, og produkterne produceres på mere end 800 fabrikker, som beskæftiger over 700.000 mennesker i 29 lande.
- For at begrænse emissioner fra forsyningskæden arbejder BESTSELLER tæt sammen med sine producenter om at sætte mål for at reducere udledning af drivhusgasser og skifte til vedvarende energiløsninger.
- I 2022 præsenterede BESTSELLER et initiativ, som tilbyder tekstilproducenter i Bangladesh en finansieringsmodel, der gør det muligt at investere i solcelleanlæg på deres fabrikstage.
- I 2023 gav BESTSELLER tilsagn om at investere 700 mio. kr. i en vindpark i Bangladesh, som Copenhagen Infrastructure Partners arbejder på at etablere.
- EHS