Carlsbergs Snap Pack innovation er 40 år gammel
Bæredygtig branding: Carlsbergs Snap Pack kampagne er en prisbelønnet branding succes, Men kampagnen rummer også en overraskelse, kun få har hørt om. Limemballagen, der reducerer Carlsbergs plastikforbrug , er opfundet af en konkurrent for 40 år siden.
Bæredygtig branding: Carlsbergs Snap Pack kampagne er en prisbelønnet branding succes, der rammer tidsånden og forbrugernes umættede behov for konkrete bæredygtige løsninger. Men kampagnen rummer også en hemmelighed, de færreste har hørt om. Det skriver Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar.
Limemballagen, der reducerer Carlsbergs plastikforbrug med 76 procent, er opfundet af en konkurrent for 40 år siden. Det kan være en brandingrisiko, vurderer eksperter.
Det er ingen hemmelig, at bryggeriindustrien kæmper om nanosekunder af forbrugernes opmærksomhed, der i stigende grad koncentreres om bæredygtighed. Derfor er Carlsbergs seneste PR-kampagne med Snap Pack emballagen, der limer six-packens øldåser sammen frem for at blive holdt sammen af plastik, en genialitet.
Kampagnens budskab om at minimere plastikforbruget rammer ikke bare alle øldrikkere, der i sommerferien selv oplevede middelhavets plastiktang flyde på badestranden, men også plet i hele den bæredygtige forbrugerbevægelse, der bliver tydeligere og tydeligere alle steder. Desuden er det et åbenlyst faktum, at Carlsberg benytter mindre plastik og endda i Danmark, ifølge topchefen Cees ’t Hart, tillige har øget salget af 6-pack med 19 procent.
Men den prisbelønnede kampagne gemmer også på en hemmelighed, der endnu ikke er belyst. Opfindelsen, som Carlsberg oplyser, har taget tre år at udvikle, er nemlig slet ikke så ny som den danske bryggerikoncern iscenesætter den.
Limemballage blev tilbage i 70’erne benyttet af den amerikanske ølproducent The Coors Brewing Company i forbindelse med udviklingen af den affaldsløse dåseåbning, der trykkes ned i dåsen i stedet for at trækkes af og ende som affald på gader og stræder.