06.11.2020  |  Kommunikation

CEO-aktivisme vinder mere og mere frem i dansk erhvervsliv

Topcheferne skal have det politiske netværk i orden og være i stand til at slå igennem kommunikativt på den politiske agenda.

Topchefen Mads Nipper er et godt eksempel på en leder, der bruger meget tid på at navigere i den politiske verden. Han deltager ofte i samfundsdebatten om emner, der ikke nødvendigvis er direkte forbundet til Grundfos.

Det skriver Finans.

Public affairs er ikke længere, hvad det var engang.

”Vi er gået fra, at public affairs var noget, hvor man fulgte med i lovgivningen, til at public affairs er at følge og forudse, hvad der foregår, og at være i direkte dialog med beslutningstagere og støtte arbejdet med for eksempel klimapartnerskaber,« siger Mads Nipper, der netop er trådt af som topchef i Grundfos, inden han overtager roret hos Ørsted.

Læs også: Voksende tillid til virksomheders kommunikation om samfundsansvar

Martin Vith Ankerstjerne, partner i rådgivningsvirksomheden Advice kalder topchefernes deltagelse i den politiske dagsorden for CEO-aktivisme.

Hos Salling Group er man også langt mere ambitiøse på den politiske agenda end tidligere, og hos Københavns Lufthavn ser man ligefrem det politiske fokus som altafgørende for, at kunne opnå koncernens klimamål.

Martin Løntoft, der er partner og rådgiver hos et af landets største public affairs-bureauer, Rud Pedersen, udtaler at politikere ikke længere kun er lovgivere, de er i høj grad også meningsdannere, der stiller krav og forventninger til virksomhederne indenfor fx samfundsansvarlige områder.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere