CEO-aktivisme vinder mere og mere frem i dansk erhvervsliv
Topcheferne skal have det politiske netværk i orden og være i stand til at slå igennem kommunikativt på den politiske agenda.
Topchefen Mads Nipper er et godt eksempel på en leder, der bruger meget tid på at navigere i den politiske verden. Han deltager ofte i samfundsdebatten om emner, der ikke nødvendigvis er direkte forbundet til Grundfos.
Det skriver Finans.
Public affairs er ikke længere, hvad det var engang.
”Vi er gået fra, at public affairs var noget, hvor man fulgte med i lovgivningen, til at public affairs er at følge og forudse, hvad der foregår, og at være i direkte dialog med beslutningstagere og støtte arbejdet med for eksempel klimapartnerskaber,« siger Mads Nipper, der netop er trådt af som topchef i Grundfos, inden han overtager roret hos Ørsted.
Læs også: Voksende tillid til virksomheders kommunikation om samfundsansvar
Martin Vith Ankerstjerne, partner i rådgivningsvirksomheden Advice kalder topchefernes deltagelse i den politiske dagsorden for CEO-aktivisme.
Hos Salling Group er man også langt mere ambitiøse på den politiske agenda end tidligere, og hos Københavns Lufthavn ser man ligefrem det politiske fokus som altafgørende for, at kunne opnå koncernens klimamål.
Martin Løntoft, der er partner og rådgiver hos et af landets største public affairs-bureauer, Rud Pedersen, udtaler at politikere ikke længere kun er lovgivere, de er i høj grad også meningsdannere, der stiller krav og forventninger til virksomhederne indenfor fx samfundsansvarlige områder.
- MTN