Coca-Cola-selskab på vej mod bæredygtighedsmål
Coca-Cola Enterprises, der håndterer den amerikanske gigants produkter i Vesteuropa, er godt på vej til at opfylde sine 2020-mål omkring bæredygtighed i produktionen.
Et nedsat CO2-udslip, et sænket og mere ansvarligt vandforbrug og et tilsvarenden mindre forbrug af ressourcer til både pakning og produktion. Det er højdepunkterne i den bæredygtighedsrapport, Coca-Cola Enterprises (CCE) netop har udgivet, skriver edie.net.
Læs også: Grundfos skal løse global vandkrise
Det er den 11. rapport af slagsen fra CCE, der fremstiller, håndterer og distribuerer Coca-Colas produkter i det vestlige Europa, siden virksomheden meldte sine mål om bæredygtighed ud i 2006. I 2020 lyder ambitionen således på at man bl.a. vil hente 100 procent af sin elektricitet fra vedvarende kilder, ligesom CO2-udledningen skal reduceres med 50 procent.
Og flere af de mål viser rapporten, at man er på rette vej til at opfylde. Eksempelvis er det lykkedes at sænke CO2-udslippet fra kerneforretningen med 40 procent sammenlignet med 2007, ligesom forbruget af ressourcer og råmaterialer i produktion og pakning er blevet reduceret med 22 procent.
Nødvendigt med samarbejde i fremtiden
Når det kommer til vandforbrug går det også fremad. I arbejdet med sin såkaldte water stewardship-plan, som man har investeret over 500.000 dollars i, har CCE formået at erstatte (replenish) 68 procent af sit forbrug og samtidig forbedre det relative forbrug til 1,35 liter per liter færdig læskedrik. Dermed er opfyldelsen af 2020-målet på 1,2 liter/liter rykket tættere på.
Endvidere er man nået op på at hente 32 procent af sit energiforbrug fra vedvarende kilder, og samlet set vækker udviklingen selvsagt glæde hos topledelsen i CCE.
”Da vi startede vores bæredygtighedsrejse i 2006, var der meget få virksomheder, heller ikke CCE, der havde implementeret målbare bæredygtighedsmål. Nu – 10 år senere – har vi en veletableret bæredygtighedsplan med ambitiøse mål, designet til at adressere forretningskritiske sociale og miljømæssige emner”, siger formand og CEO for Coca-Cola Enterprises, John Brock, i en pressemeddelelse.
Læs også: Coca Cola lancerer plantebaseret flaske
“Mens vi reflekterer over de sidste 10 års succes, ser vi også frem til det fortsatte direkte engagement med vores vigtigste stakeholders på områder som klimaforandringer og vandbeskyttelse. Vi kan ikke opnå vores mål alene og vi vil derfor arbejde for mere samarbejde og nye partnerskaber med vores interessenter”, siger han videre.
Udover hovedmærket producerer CCE, der i september desuden blev optaget på Dow Jones Sustainability Index (DJSI), brands som Sprite, Minute Maid, Nestea, Fanta og Schweppes.
-AK