CSR fra politisk korrekt branding til tørre tal i revisionsrapporten
Danmarks Naturfredningsforening forventer at blive certificeret efter CSR-standarden, DS 26001, allerede næste år. Projektets succes afhænger af, om foreningen formår at gøre CSR-indsatsen til en integreret del af de eksisterende procedurer.
Maden i kantinen er økologisk. Medarbejdersammensætningen skal afspejle samfundet i forhold til etnicitet og køn. Og en ekstraregning på flere hundrede tusinde kroner er til at leve med, hvis den kan sikre de rigtige stempler på foreningens tryksager.
Det var derfor ikke uden grund, at en god ven af René la Cour Sell, direktør i Danmarks Naturfredningsforening, for tre år siden greb knoglen og tastede vennens nummer. En chefkollega med et større hjørnekontor end hans eget havde udpeget ham til at stå i spidsen for virksomhedens CSR-arbejde, og han havde hårdt brug for en sparringspartner med forstand på ”de bløde værdier”.
Men han blev skuffet.
”Jeg kunne konstatere, at vi syntes, vi gjorde alt det rigtige, men at vi faktisk ikke havde en nedskrevet CSR-politik. Vi havde ikke et samlet overblik over vores indsats, og vi var derfor heller ikke i stand til at dokumentere vores arbejde,” siger René la Cour Sell og uddyber:
”Og det var selvfølgelig slet ikke godt nok.”
Den samtale blev startskuddet til Danmarks Naturfredningsforenings målrettede CSR-indsats, der inden for et par år skal gøre foreningen til den første herhjemme, som kan bryste sig af CSR-certificeringen DS26001.
Lang vej igen
Danmarks Naturfredningsforening har netop afsluttet årsregnskabet for 2010, og ambitionen er, at det bliver det sidste uden en målbar CSR-indsats. Men René la Cour Sell lægger ikke skjul på, at der stadig er lang vej igen – og at det bestemt ikke er nogen let opgave.
”Grundlæggende handler det om at gå systematisk til værks og beskrive, hvad man gør, og hvad man ikke gør. Dermed kortlægger man de områder, der kræver en ekstra indsats, og hvor der er brug for nye procedurer. Men alene den indledende gennemgang er enormt ressourcekrævende,” siger han.
Processen har derfor allerede taget længere tid, end René la Cour Sell havde regnet med, da han for tre år siden sad med telefonrøret for øret og lovede sig selv, at spørgsmål til Danmarks NaturfredningsforeningsCSR-arbejde aldrig skulle give ham røde ører igen.
”Selvom vi har arbejdet målrettet med området i en årrække, så er der stadig lang vej igen. Indtil sidste år (da DS 26001 blev vedtaget, red.), var det ikke muligt at arbejde med CSR ud fra et certificeret system. Det betød, at man som virksomhed selv skulle finde formen, og den slags tager tid,” siger han.
René la Cour Sell håber derfor, at etableringen af DS 26001 samt Danmarks Naturfredningsforenings arbejde med ordningen vil danne skole og dermed bidrage til at gøre det mere attraktivt for andre danske virksomheder og foreninger at kaste sig over CSR-arbejdet.
Interne og eksterne fordele
Arbejdet med DS 26001 har bekræftet Danmarks Naturfredningsforening i, at foreningen på mange områder er på rette vej, men René la Cour Sell er også blevet negativt overrasket undervejs.
”For eksempel har vi længe haft et ønske om, at vores arbejdsplads skal være en rummelig arbejdsplads. Men ved at gå den målsætning efter i sømmene har vi kunnet konstatere, at det langt fra er tilfældet – vi har for eksempel sjældent ansat personer med særlige behov. Det kan der være flere årsager til, men nu er vi i hvert fald opmærksomme på problemstillingen,” forklarer René la Cour Sell.
Han peger på, at det blot er et eksempel ud af mange.
”Generelt har kortlægningen af målsætninger og procedurer været med til at sætte fokus på, om vi er på rette vej. Dermed er det et stærkt ledelsesredskab, der kan sikre, at vi så faktisk også arbejder os hen imod og i sidste ende lever op til de mål, vi har sat os,” siger René la Cour Sell.
Og det er ikke kun internt, at CSR-indsatsen har en positiv effekt, vurderer han.
”Vores medlemmer stiller krav til os og vores måde at køre foreningen på. Og de ser gerne, at vi kan dokumentere vores indsats i forhold til bæredygtighed på alle niveauer,” siger René la Cour Sell.
Han understreger, at det er en generel tendens i tiden, at befolkningen stiller større og større krav til foreninger og virksomheders arbejde med bæredygtighed.
”Det er klart, at en DS 26001-certificering for nogle virksomheder også vil være noget, de kan bruge aktivt i forhold til både leverandører, kunder og medarbejdere – det kan altså blive et vigtigt konkurrenceparameter,” siger han.
CSR-indsatsen skal integreres
Til trods for at arbejdet med at opnå en DS 26001-certificering er ressourcekrævende, skal man ikke fare ud for at ansætte en håndfuld nye medarbejdere med smarte CSR-titler på skjorten, lyder advarslen fra René la Cour Sell. Han understreger, at det er afgørende for certificeringsordningens succes, at CSR-indsatsen bliver en integreret del af virksomheden – og ikke blot ”en app” til virksomheden.
”Det skal kunne lade sig gøre med de ressourcer, virksomheden i forvejen har til rådighed. Ellers har det ingen gang på jord,” siger han.
Og netop ambitionen om at gøre CSR-indsatsen til en integreret del af de eksisterende forretningsgange har betydet, at området i Danmarks Naturfredningsforening fra starten har været et fast punkt på chefmøder samt på særmøder i for eksempel samarbejdsudvalget og sikkerhedsudvalget.
”Dermed sikrer vi os, at hele organisationen er med, og at CSR-indsatsen bliver en naturlig del af det daglige arbejde og et vigtigt parameter i enhver beslutningsproces,” lyder det fra René la Cour Sell.
En naturlig del af revisionsrapporten
CSR-indsatsen har indtil etableringen af DS 26001 for mange foreninger og virksomheder været et lidt flyvsk begreb, og det har fået en del til at gå famlende til værks. Men med certificeringsordningen bør det ifølge René la Cour Sell blive markant lettere og mere håndgribeligt at give sig i kast med CSR-arbejdet.
”Det er blevet meget lettere at måle og evaluere indsatsen, og på sigt vil indsatsen indgå som en naturlig del af den samlede revisionsrapport,” siger han.
Danmarks Naturfredningsforening arbejder allerede i dag med at etablere ekstern kontrol af foreningens CSR-indsats. René la Cour Sell forventer, at et stort antal danske foreninger og virksomheder de kommende år vil blive CSR-certificeret.
”De første, der vil gå i gang, er de store virksomheder, der allerede er nået langt på området, samt en række foreninger og virksomheder, der er ideologisk båret. Derefter vil også de mindre og mellemstore virksomheder følge trop, men det kommer til at tage længere tid,” vurderer René la Cour Sell.