13.05.2019  |  Klima, miljø og energi

Danskerne mener, at Vestas gør mest for en bæredygtig udvikling

Kommunikationsbureauet Advices 'Bæredygtighedsbarometer 2019' viser, at danskerne har størst tiltro til Vestas, Ørsted, Coop og Arla Foods, når det handler om, hvilke danske virksomheder, som gør mest for en bæredygtig udvikling.

Vestas, Ørsted, Coop og Arla Foods er de fire danske virksomheder, som gør mest for en bæredygtig udvikling.

Læs også: PFA og PKA vil investere op mod 30 milliarder i Ørsteds bæredygtige projekter

Sådan ser det i hvert fald ud, hvis man kigger på ’Bæredygtighedsbarometer 2019’, hvor kommunikationsbureaet Advice i forbindelse med udskrivelsen af Folketingsvalget har bedst danskerne om at nævne de tre danske virksomheder, som de mener, gør meget for en bæredygtig udvikling.

Det skriver Landbrugsavisen.

Barometeret er en befolkningsundersøgelse af danskernes holdning til, hvem der skal løfte den bæredygtige udvikling i Danmark - og hvem der, i deres optik, allerede gør noget godt for klimaet.

Heri nævner flest Vestas og Ørsted med henholdsvis 17,3 og 12,7 procent af svarerne, skarpt efterfulgt af Coop og Arla Foods på tredje- og fjerdepladsen med 12,5 og 8,4 procent.

Det falder godt i tråd med eksempelvis Arlas nylige udmelding om at gøre en del af deres emballage på mælk mere bæredygtigt og udmeldingen fra marts om, at virksomheden vil være klimaneutral i 2050.

Ansvaret er også virksomhedernes
Af undersøgelsen fremgår det, at der kan være et godt forretningspotentiale i bæredygtighed i forhold til at løse verdens problemer med naturressourcer, miljø og klima.

Tal fra rapporten

  • 72,8 procent af de adspurgte danskere er villig til at betale mere for et produkt eller en ydelse, hvis virksomheden bidrager til en bæredygtig udvikling. Kun 20 procent angiver, at det vil de ikke.
  • 47 procent angiver, at de faktisk har betalt mere for et mere bæredygtigt produkt. Forholdet mellem intention og handlinger er ikke kun dobbeltmoral, gør rapporten opmærksom på. Det kan også skyldes, at man ikke har fundet et relevant produkt.
  • Der er langt flere københavnere (80 procent ) end eksempelvis nordjyder (61,2 procent), der er villige til at betale mere for et bæredygtigt produkt.
  • 74,1 procent mener, at danske virksomheder globalt set er blandt de førende i forhold til at bidrage til en bæredygtig udvikling.
  • 84,9 procent af de adspurgte danskere mener, at virksomhederne skal være med til at sikre en bæredygtig udvikling. Men flere mener, at det største ansvar ligger hos politikerne.

Kilde: Landbrugsavisen.

De adspurgte, som er 1.061 nationalt repræsentative udvalgte danskere i alderen 18 - 70 år, er også blevet spurgt, hvem der har ansvaret for en bæredygtig udvikling. Det er tydeligt, at særligt de yngre danskere under 40 kigger mere i retning efter virksomhederne end politikerne.

"Tidligere forventede vi, at politikerne løste samfundsproblemerne, men nu placerer vi et meget større ansvar hos virksomhederne”, siger direktør i Advice, Martin Vith Ankerstjerne, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Det hænger sammen med en generel, politisk tillidskrise, men det kan også forklares med, at virksomhederne de senere år har vist en langt større handlekraft på eksempelvis det grønne område”, siger han.

Og det skræmmer heller ikke i Coop, at kunderne forventer handling.

Læs også: "U-bæredygtige virksomheder har ingen fremtid"

"Ansvarlighed er en del af den måde, vi driver forretning på, og det vil det også være i fremtiden, hvor vi også vil fortsætte med at påvirke vores leverandører, forbrugerne og politikerne til at træffe mere bæredygtige valg og beslutninger", udtaler Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, i pressemeddelelsen.

- JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere