13.06.2022 | Klima, miljø og energi
Danskerne vil have bæredygtige rejser
Indhold fra partner Hvad er dette?
Rygende chimpanser og elefantridning hører fortiden til. Danskerne vil have bæredygtige oplevelser og plus på samvittigheden, når de rejser ud i verden.
Elefantridning og delfinsvømning har mistet glansen hos de danske forbrugere, der rejser ud i verden efter eksotiske oplevelser. I stedet vælger turisterne i stigende grad at bruge ferien på at hjælpe dyr og miljøet.
“Danskerne vil have fuld plade på de sande værdier og er både bevidste og bæredygtige i deres ferievalg,” siger fremtidsforsker Anne Skare Nielsen.
Hun bakkes op af Bravo Tours’ administrerende direktør, Peder Hornshøj, som fortæller, at ingen længere føler sig underholdt af rygende chimpanser og coladrikkende kameler:
"I dag iagttager turister dyrene i deres naturlige omgivelser, og møder vi noget på vores vej, der ikke er i orden, siger vi stop."
Elefantrideture hører fortiden til
Den bæredygtige ferie inkluderer i dag dyrevelfærd og er en voksende trend, der bekræftes af både rejsebranchen, fremtidsforskeren og danskerne generelt når man spørger dem.
Kun syv procent af den danske befolkning vil i dag sætte sig op på ryggen af en elefant, og blot 12 procent ville se et delfinshow, viser seneste måling om turisme og dyrevelfærd, som YouGov har foretaget for World Animal Protection.
”Tidligere dyrkede vi ’eskapismeturismen’. Arbejdet var hårdt og hverdagen slidsom, og derfor var ferierne tid til afslapning. Så når man var turist, kunne man opføre sig dårligere, fordi man syntes, man havde fortjent alt den gode mam og lidt for meget sol og drikkevarer. Man ville bare underholdes og orkede ikke at tænke over, om dyrene havde en skidt tilværelse,” siger Anne Skare Nielsen og fortsætter:
”Fremtidens bæredygtige ’idealismeturister’ er mere bevidste. Som turister skal vi selvfølgelig have lov at nyde livet - der er bare ingen grund til, at andre levende væsner skal have ofret sig for det,” konkluderer hun.
Større efterspørgsel på dyrevenlige oplevelser
I takt med, at flere turister får kendskab til vilde dyrs lidelser i turistindustrien, er efterspørgslen på dyrevenlige oplevelser vokset. Og det har sat sit præg på rejsebranchen, hvor en lang række rejsebureauer har valgt at fjerne tilbud om underholdning med vilde dyr fra deres program.
”Gennem årene har der mange steder i verden været turistattraktioner, hvor dyr har været involveret på kedelig vis. Jeg har set en chimpanse, der røg cigaretter, en gris, der drak øl og en kamel, der drak Coca Cola af flasken,” siger Peder Hornshøj og fortsætter:
”Det kan godt være, at nogle på et tidspunkt fandt dette underholdende, men sådan er det heldigvis ikke længere. Før i tiden kunne man komme på trekking i Thailand på ryggen af en elefant. I dag besøger man i stedet en nationalpark, hvor man på afstand iagttager dyrene i deres naturlige omgivelser. Sådan skal det være. I Bravo Tours passer vi på dyrene. Møder vi noget på vores vej, der ikke er i orden, så siger vi stop.”
Ansvarlig turisme er fremtiden
Holdningsændringen blandt turister og rejsebranche glæder Stephanie Kruuse Klausen fra World Animal Protection:
”Det er virkelig opløftende, at ansvarlig turisme er ved at vinde indpas i rejsebranchen, hvor man ønsker at holde vilde dyr vilde. Dyrevenlige rejseselskaber spiller en afgørende rolle ved både at oplyse deres gæster og partnere om, hvordan de træffer gode informerede valg, som reelt gør en stor, positiv forskel for dyrene på de mange spændende turistmål.”
Samfund

Modebranchen er færdig med pels
Den danske modeuge har fjernet pels fra catwalken og snart kan resten af modebranchen i EU blive tvunget til at følge trop.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Pels er passé
Danskerne er færdige med pels, ifølge ny undersøgelse. Den tendens bakkes op af fremtidsforsker og frontløbere i modebranchen.
Indhold fra partner
Samfund

Sociale medier nøler med at fjerne dyremishandling
Ny rapport viser, at YouTube, Facebook og TikTok får milliarder af visninger og delinger på videoer, der indeholder udnyttelse og mishandling af dyr. Dyrebeskyttelsesorganisation raser over manglende handling.
Indhold fra partner
Samfund

Sociale medier bør tage ansvar for dyremishandling
Videoer med dyremishandling maskeret som narrestreger er en stigende trend på medier som YouTube, TikTok og Facebook, hvor videoerne har millioner af seere.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Rejsebranchen vil stoppe trofæjagt
Sydafrika vil profilere trofæjagt som bæredygtig turisme. 35 rejsebureauer opfordrer nu regeringen til at droppe planerne.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Udviklingsbanker undergraver FN's verdensmål
Verdens udviklingsbanker pumper milliarder i landbrugsprojekter kloden rundt, der rydder regnskov og modarbejder FN’s verdensmål om bedre miljø og klima, viser ny rapport.
Indhold fra partner