Rejsebranchen vil stoppe trofæjagt
Sydafrika vil profilere trofæjagt som bæredygtig turisme. 35 rejsebureauer opfordrer nu regeringen til at droppe planerne.
Turisters jagt efter løver og andre vilde dyr i Sydafrika bør stoppe nu. Det skal ikke længere være muligt at komme hjem fra ferien i Sydafrika med et foto af en nedlagt løve liggende foran nogle storsmilende jægere som et trofæ for deres bedrift på Savannen. Det mener nogle af de største rejsegiganter fra Danmark og udlandet
35 rejsebureauer, heriblandt Apollo, Ferie med Formål og flere andre danske rejsebureauer, har sammen med internationale rejsegiganter som Expedia, Booking.com og Tripadvisor sendt en opfordring afsted til den Sydafrikanske regering om at gøre trofæjagt til fortid i landet.
”Dyrevelfærden trænger til større fokus. For os er det vigtigt, at dyrevelfærden er i orden på vores rejser. Det er dét hele vores koncept er bygget op på. Derfor er det også helt naturligt, at vi er modstandere af trofæjagt og støtter op om initiativet for at få det stoppet," siger Jesper Rasmussen, ejer af Ferie med Formål.
Det fælles åbne brev til Sydafrika kommer efter, regeringen har lagt op til at øge og profilere trofæjagt som bæredygtig turisme i landet. En ny undersøgelse fra dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection viser dog, at internationale turister tager afstand fra den blodige turistsport.
I undersøgelsen svarede 84 procent af de adspurgte internationale turister, at Sydafrikas regering bør prioritere dyrevenlig turisme frem for trofæjagt. 74 procent af de adspurgte mente, at profileringen af trofæjagt ville have en direkte dårlig effekt for landets ry som rejsedestination.
En omlægning af den nuværende industri for trofæjagt til et mere dyrevenligt alternativ vil gavne både dyrene og landet, mener World Animal Protection.
”Vi er rigtig glade for, at både danske og internationale rejsebureauer følger turisternes opfordring og siger fra overfor den groteske og blodige form for underholdning, som trofæjagt er. Sydafrika har en smuk natur og et rigt dyreliv, som bør opleves med dyrevenlige alternativer, der både kan skabe indtægter fra turistindustrien og sikre bedre levevilkår for dyrene,” siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagneansvarlig for World Animal Protection Danmark.