Pels er passé

Danskerne er færdige med pels, ifølge ny undersøgelse. Den tendens bakkes op af fremtidsforsker og frontløbere i modebranchen.

Pels hører fortiden til. Det gælder både, når man spørger fremtidsforskeren og forbrugerne.

I en ny YouGov undersøgelse fra World Animal Protection Danmark svarer 62 procent, at de mener, at modebranchen bør droppe brugen af pels, mens kun 19 procent mener, at pels fortsat skal være at finde i butikkerne.

Det overrasker ikke fremtidsforsker Anne Skare Nielsen, der har set en klar tendens i pelsforbruget siden storhedstiden i 1980’erne, hvor Dallas og Dollars fruerne tonede frem på skærmen iført luksuriøse pelsrober.

”Salg af pels har været drevet af 90’ernes og 00’ernes produktbulimiske tilstande især i Rusland og Kina, der som sidegevinst har været med til at gøre pels endnu mere ’tacky’ og ude af trit med tiden. Der er i stedet en længsel efter et mere afdæmpet, eftertænksomt forbrug,” siger Anne Skare Nielsen.

Minkauktion aflyst
På de seneste to minkauktioner i Danmark i februar og juni har man mærket den dalende efterspørgsel på pels. På auktionerne har man forsøgt at få solgt de sidste rester af minkpels, som man ligger inde med, siden industrien blev midlertidigt lukket ned i Danmark i 2020.

Blot hver tiende skind blev solgt ved auktionen i februar, mens man i april valgte helt at aflyse auktionen, da man forventede samme resultat. I juni afholdt man igen auktion, men også her endte de med kun at få afsat syv procent.

Modehuse som Gucci, Chanel og Balenciaga har droppet pels. Også i Danmark har flere designere taget stilling til brug af pels. Hos Skall Studio har man en nedskrevet dyrevelfærdspolitik, og søstrene Julie og Marie har fra begyndelsen haft en klar holdning til brug af pels.

“Som virksomhed, men også i vores privatliv føler vi os forpligtede til at give dyrene den stemme, de ikke selv har. Derfor har vi aldrig brugt pels og læder i vores kollektioner, hvilket har været et helt bevidst valg fra starten. Desuden er vi begge vegetarer, og vores frokostordning er vegetarisk. I det hele taget er vi en meget værdibaseret virksomhed, hvilket vi synes er enormt vigtigt. Vi har en stemme, og den skal vi bruge rigtigt,” udtaler Julie og Marie Skall, designere og grundlæggere af Skall Studio.

Modeugen dropper pels
Senest har Copenhagen Fashion Week taget afstand til brugen af pels på catwalken ved den danske modeuge.

Fra 2023 vil det ikke længere være muligt at præsentere eller udstille kollektioner ved Copenhagen Fashion Week, hvis man bruger pels i sin produktion.

Det glæder World Animal Protection, der kæmper for at få pels forbudt ved modeugerne over hele verden. Det er blandt andet lykkedes i Australien, hvor Melbourne Fashion Week har droppet brugen af pels efter at have været i dialog med den internationale dyrebeskyttelsesorganisation, og nu følger den danske modeuge trop.

”Det er en sejr for dyrene, at man i modebranchen nu tager dyrevelfærd alvorligt. Pelsproduktion er en grusom industri, hvor pelsdyr sidder indespærret i små bure for at ende livet som en unødvendig frakke eller tilbehør,” siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection Danmark.

15.03.2023World Animal Protection Danmark

Sponseret

Nike dropper kængurulæder

03.02.2023World Animal Protection Danmark

Sponseret

Modebranchen er færdig med pels

28.11.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Sociale medier nøler med at fjerne dyremishandling

31.08.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Rejsebranchen vil stoppe trofæjagt

24.08.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Pels er passé

26.07.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Sociale medier bør tage ansvar for dyremishandling