Modebranchen er færdig med pels

Den danske modeuge har fjernet pels fra catwalken og snart kan resten af modebranchen i EU blive tvunget til at følge trop.

Stephanie Kruuse Klausen fra World Animal Protection Danmark hyldede fredag Copenhagen Fashion Weeks tiltag om at droppe pels..

Pels er passé mener både forbrugere og den danske modebranche, der i dag afslutter første pelsfri modeuge. Forbuddet mod brug af pels for de udstillede designere trådte nemlig i kraft i januar. Et forbud, der bakkes op af danskerne, der mener, at modebranchen bør afholde sig fra at bruge vilde dyr i deres tøj og tilbehør.

I en YouGov-undersøgelse fra 2022 svarede 62 procent, at modebranchen bør forbyde brug af vilde dyr i tøj og tilbehør, mens hver anden dansker mener, at det er designerne, der bør tage ansvar ved ikke at bruge vilde dyr i deres kollektioner. Et naturligt ryk, mener fremtidsforsker Anne Skare Nielsen:

”Tiderne ændrer sig helt vildt lige nu. Det at bruge pels er efterhånden blevet et no-go, og så kan man som branche skrige og hyle lige så tosset man vil, eller man kan vælge i stedet at følge med og rykke ind i fremtiden,” siger Anne Skare Nielsen.

Flere grene af modebranchen er da netop også rykket ind i fremtiden. Verdens største modemagasin Elle blev ligesom modeugen også pelsfri i januar 2023. Men det danske Elle magasin tog allerede skridtet og droppede pels i det danske magasin sidste år.

”Vi ved, at vi som magasin har en stor indflydelse på, hvad der er populært lige nu. Det er derfor helt naturligt for os at sende et signal om, at pels ikke hører til på forsiden af Elle. Vi mener ikke, at pels er et modestatement,” siger Cecilie Ingdal, chefredaktør hos danske Elle.

Hos designduoen Skall Studio har der aldrig hersket tvivl om, at dyrevelfærd var afgørende for deres virksomhed. De har fra begyndelsen baseret deres brand på en politik, der sikrer ordentlige forhold for dyr.

”Vores valg var et etisk valg, men vi fandt hurtigt ud af, hvilke fordele der er ved at passe på dyrene både for os selv, for sundheden og for planeten. For os er det en selvfølge, at vi ikke arbejder med skind og pels. Vi synes, at man som virksomhed har et ansvar for at oplyse de forbrugere, man har, om konsekvensen af brugen af de materialer, man bruger,” siger Julie Skall.

Dyreorganisation hylder modeugen

Dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection hylder den danske modeuge for deres bevidste valg om at fjerne pels fra catwalken. Organisationen har sammen med en lang række dyreorganisationer i Europa netop indsamlet 1,4 millioner underskrifter i et europæisk borgerforslag for at få forbudt produktion og import af pels i EU.

Det betyder i praksis, at EU nu er tvunget til at tage stilling til, om pels skal forbydes. I så fald vil europæiske designere på sigt blive tvunget til at fjerne pels fra kollektioner produceret i EU.

”Vi er rigtig glade for, at Copenhagen Fashion Week, som er toneangivende repræsentant for dansk mode, viser et godt eksempel for modebranchen. Tiden er for længst løbet fra, at dyr skal lide for at vi smykke os med pelskraver og pelsfrakker,” siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagneansvarlig i World Animal Protection Danmark og afslutter:

”Alt for mange dyr har måtte lide alt for længe. Nu er det heldigvis fortid med pels i den danske modeuge. Vi opfordrer dem til at se på, om vi ikke også skulle få inkluderet andre vilde dyr, som krokodiller, slanger og strudsefjer, hvor dyrene lider for at blive til bælter eller håndtasker.”

15.03.2023World Animal Protection Danmark

Sponseret

Nike dropper kængurulæder

03.02.2023World Animal Protection Danmark

Sponseret

Modebranchen er færdig med pels

28.11.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Sociale medier nøler med at fjerne dyremishandling

31.08.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Rejsebranchen vil stoppe trofæjagt

24.08.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Pels er passé

26.07.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Sociale medier bør tage ansvar for dyremishandling