Sociale medier nøler med at fjerne dyremishandling

Ny rapport viser, at YouTube, Facebook og TikTok får milliarder af visninger og delinger på videoer, der indeholder udnyttelse og mishandling af dyr. Dyrebeskyttelsesorganisation raser over manglende handling.

Unboxing trenden på YouTube involverer også vilde dyr. Foto: YouTube.

Som en ægte juleaften åbnes pakken og i den ligger den sødeste lille bitte abeunge, som nu skal være familiens nye kæledyr.

Videoer som denne og andre videoer, hvor vilde dyr portrætteres som kæledyr langt fra deres hverdag i naturen, får millioner af visninger på de sociale medieplatforme. I en ny rapport fra Social Media Animal Cruelty Coalition (SMACC) har man undersøgt 840 videoer, der i alt havde 11,8 milliarder visninger på kanalerne.

Umiddelbart ligner det uskyldige videoer, men det er det ikke, ifølge dyrebeskyttelsesorganisationen World Animal Protection.

”Jeg kan godt forstå, at man synes, det er nogle søde videoer med aber i mennesketøj eller løveunger, der får mælk af sutteflaske. Men der er tale om vilde dyr, der hører til i naturen - ikke i vores skød eller dagligstue,” siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagneansvarlig i World Animal Protection Danmark, der er medlem af SMACC.

Aber hører til i naturen - ikke i mennesketøj
På YouTube findes f.eks. hundredvis af videoer, hvor aber klædes ud som mennesker og udfører dagligdagssysler som at lave mad i legetøjskøkkener eller handle ind i legetøjssupermarkeder.

”Aber er vilde dyr. De er ikke legetøj eller kæledyr, man kan klæde ud. For at de overhovedet kan gå på to ben er de udsat for grov mishandling, hvor de får armene bundet på ryggen, til de har lært at gå oprejst, alt imens de forsvarsløst falder og slår sig adskillige gang,” siger Stephanie Kruuse Klausen.

Ifølge rapporten øger videoerne med vilde dyr på de sociale medier efterspørgslen på vilde kæledyr. Derfor indfanges de ofte som spæd i naturen og fjernes fra deres mor og hjem. Herefter får de filet tænderne ned, så de ikke kan bide, og de trænes på grusom manér.

”Det er grotesk, at de sociale medier ikke har strammet op på deres dyrevelfærdspolitik endnu. Vi har forelagt dem videoer, hvor man tydeligt ser, at dyrene er skræmte eller ude af deres naturlige elementer, hvilket medfører stress og mistrivsel. Alligevel, bliver der ikke gjort nok, trods fagpersoners anbefalinger, hvilket kan mistænkes er fordi der er millioner af kliks og penge i en abe iført mennesketøj,” siger Stephanie Kruuse Klausen.

Lad være med at klikke
Selvom videoerne ofte produceres langt fra Danmark, er danskerne fortsat med til at opretholde efterspørgslen på videoer som disse og videre hold at vilde dyr som kæledyr, hver gang de se en video.

”Hver gang du klikker, liker eller deler en af de her videoer, ryger der reklamekroner ned til producenterne. Hvis man støder på den slags indhold, så lad være med at klikke på det eller dele det. Sørg i stedet for altid at anmelde det til platformen,” siger Stephanie Kruuse Klausen.

Rapporten: 'Vilde dyr som kæledyr på sociale medier'

15.03.2023World Animal Protection Danmark

Sponseret

Nike dropper kængurulæder

03.02.2023World Animal Protection Danmark

Sponseret

Modebranchen er færdig med pels

28.11.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Sociale medier nøler med at fjerne dyremishandling

31.08.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Rejsebranchen vil stoppe trofæjagt

24.08.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Pels er passé

26.07.2022World Animal Protection Danmark

Sponseret

Sociale medier bør tage ansvar for dyremishandling