Nike dropper kængurulæder
Sportsbrandet Nike har annonceret, at de vil stoppe med at bruge kængurulæder. Det er godt nyt for de 1,6 mio. vilde kænguruer, der hvert år bliver jaget og dræbt i Australien.
Nikes beslutning om at stoppe med at bruge kængurulæder til at lave fodboldstøvler kommer mindre end to uger efter, at Puma gav en lignende udmelding. Begge virksomheder har valgt at erstatte kængurulæderet med et syntetisk alternativ.
”I Nike afhændede vi vores eneste leverandør af kængurulæder i 2021, og fra 2023 vil vi ikke længere bruge kængurulæder til nogen af vores produkter,” udtaler virksomheden i en pressemeddelelse.
Jagten på kænguruer i Australien er den største kommercielle slagtning af landlevende pattedyr i verden.
Kænguruerne lider en langsom, smertefuld død
World Animal Protection har sammen med en række andre dyrebeskyttelsesorganisationer igennem længere tid forsøgt at få stoppet brugen af kænguruprodukter, og vi tager derfor meget positivt imod Nikes beslutning. Det lægger samtidig yderligere pres på konkurrenten Adidas til at stoppe deres brug af skind fra vilde dyr.
”Kænguruprodukter er ved at blive mindre og mindre populære. Det er gået op for mange virksomheder, at dyrene lider, før de bliver slagtet. Derfor er et stigende antal virksomheder gået væk fra brugen af kængurulæder og -kød,” siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagneansvarlig i World Animal Protection Danmark.
Hun fortsætter:
”Op mod 40 procent af kænguruerne dør ikke med det samme, når de bliver skudt. I stedet lider de en langsom, smertefuld død, eller de forsøger med blødende skudsår at flygte fra jægerne. Kænguruunger ligger ofte stadig i moderens pung, når hun bliver skudt. De bliver enten brutalt jagtet eller efterladt, selvom de er for unge til at klare sig selv.”
På tide at Adidas og Zalando følger trop
Det samlede pres fra dyrebeskyttelsesorganisationerne har tidligere fået Intersport i Holland, netbutikken Bol.com samt skøjtebrandet Viking til at stoppe med at producere og sælge kænguruprodukter.
”Vi opfordrer andre virksomheder som Adidas og Zalando til at følge det gode eksempel og droppe kængurulæder. De kan ikke længere ignorere, at de tjener penge på dyrs lidelser,” slutter Stephanie Kruuse Klausen.