04.12.2020 | Kommunikation
Der skal være mere kontrol med klimakommunikation på fødevarer, konkluderer rapport
Ny rapport kommer med otte anvisninger til en mere retvisende og transparent klimakommunikation på fødevarer, som man håber Forbrugerombudsmanden vil tage til efterretning.
'Retvisende klimakommunikation om fødevarer' er navnet på en ny rapport, der er lavet i et samarbejde mellem rådgivningsvirksomheder Holmbeck Eco Consult, Food Business, Sall&Sall Rådgivning og tænketanken Concito.
Det skriver ’Fagmediet Økologisk’.
Ifølge eksperterne bag rapporten er der et behov for, at der bliver lavet nogle retningslinjer for, hvordan og hvad der må kommunikeres på klimaforbedrede fødevarer. Der er i den seneste tid kommet markant flere af den slags produkter på markedet, og der er allerede set adskillige eksempler på forbrugervildledende klimakommunikation - populært også kaldet 'greenwashing'.
Læs også: Folketinget vil have bedre kontrol af påstande om CO2-neutralitet
"Problemet er typisk, når virksomheder overdriver betydningen af små klimaforbedringer i deres markedsføring. Der er næsten ingen grænse for, hvor lille en klimaindsats, der kan kaldes klimavenligt. Vi ser plakater rundt omkring i byerne for varer, der kaldes klimavenlig, fordi der er sparet lidt på madspild, emballage eller transport," siger Paul Holmbeck, der har været politisk direktør i Økologisk Landsforening og nu driver Holmbeck Eco Consult, til Klimamonitor.
Rapporten opsummerer i alt otte anbefalinger, der opfordrer til, at der kun må deles relevant og præcis data og at det gøres med fuld gennemsigtighed.
1) Lidt bedre er ikke godt nok - anprisning kræver markant lavere klimaaftryk.
Der skal være en grænse for, hvornår en fødevare må markeres med fx ’mindre CO2’. Rapporten anbefaler at varen som minimum skal ligge 30% under tilsvarende vare.
2) Klimareduktioner skal dokumenteres via anerkendte standarder og uafhængig kontrol.
3) Klimaneutral mad findes ikke: Forbrugere skal oplyses om klimakompensation.
Når en fødevare mærkes med udtryk som klimaneutral, skal der samtidig angives hvordan varen er blevet klimaneutral fx kompensation i form af skovplantning.
4) Klimakompensation skal være reelt: additionelt og certificeret af troværdige ordninger.
Kompensation skal altid være certificeret af en tredjepart for at sikre troværdigheden.
5) Fortæl hele historien: Vær tydelig omkring proportionerne, når små forbedringer omtales.
Drejer forbedringen på en fødevare sig om eksempelvis emballagen skal det fremgå tydeligt, hvor stor (eller lille) en effekt det har på den samlede vares klimaaftryk.
6) Klimapåstande må ikke underminere omlægning til klimavenlige kostvaner.
Påstande som fx ’lavt klimaaftryk’ må kun bruges på fødevarer der ligger under 1kg. CO2 pr. kg. Fødevarer med højt klimaaftryk (fx oksekød) kan mærkes med ’klimareduceret’, men producenten bør samtidig opfordre til moderat brug.
7) Tal og logoer skal være saglige, relevante og transparente.
Brug af selvudviklede klima-logoer bør undgås. Mærkes varen med CO2 tal skal de holdes op imod gennemsnittet for tilsvarende varer.
8) Ingen væsentlige skjulte tab for klima, natur eller klima.
Klimaforbedringen der omtales på en fødevare må ikke være på bekostning af en stigning på andre miljømæssige områder.
Teamet bag rapporten håber at Forbrugerombudsmanen vil tage rådene til sig og håndhæve dem.
- MTN
Klima, miljø og energi

Svensk tekstilvirksomhed sikrer en transparent leverandørkæde igennem egne fabrikker
At have sine egne fabrikker og dermed mere kontrol over sin produktion er en stor fordel, når det kommer til arbejdet med bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof
Boeing bidrager til at flysektoren kan nå IATAs mål om reducere CO2-udledninger forårsaget af luftfart til halvdelen af 2005-niveauet inden 2050.
Kommunikation

Nye bæredygtighedskrav til finansielle virksomheder: EU’s taksonomi får store konsekvenser for byggeri og ejendomsinvesteringer
Første del af EU's klassifikationssystem for afrapportering af bæredygtige investeringer og aktiviteter har fokus på klima og CO2-reduktion. I første omgang er rapportering frivillig, men fra 1. januar 2022, er det et lovkrav for finansielle markedsaktører og store virksomheder at redegøre for deres investeringers indvirkning på miljøet. Ekspert i EU's taksonomi, Alexander Kaae Petersson fra Sweco, fortæller her om de nye krav til investeringer i nybyggeri og renovering, som EU håber, vil bidrage markant til den grønne omstilling.
Klima, miljø og energi

Maersk indgår samarbejde med NGO i kampen mod plastik i verdenshavene
Det ultimative mål er at nå en reduktion på 90% af den havplast der flyder rundt inden 2040.
Strategi & ledelse

Det handler om at komme derhen hurtigt nok - ikke om hvem, der kommer først
Vanen tro offentliggjorde Corporate Knights sin årlige liste over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder på Davos-mødets første dag.
Strategi & ledelse

JYSK sætter mål for mere bæredygtig bomuld
Ved udgangen af 2024 vil al bomuld til JYSKs tekstilprodukter enten være genanvendt eller indkøbt med større krav til bæredygtighed.