03.05.2016  |  Samfund

Det værdifulde samarbejde

Indhold fra partner Hvad er dette?

Kirkens Korshær arbejder tæt sammen med virksomheder, som gerne vil støtte socialt arbejde og vise samfundsansvar. Resultatet er blandt andet gratis soveposer, friluftsudstyr, briller og suppe til Kirkens Korshærs brugere

I august 2013 fik Spejder Sport en idé. Ledelsen i kæden, som sælger kvalitetsudstyr til friluftsliv i hele landet, besluttede, at virksomheden ville hjælpe mennesker i Danmark, der har svære vilkår. 
Carsten Thomsen, indkøbschef i Spejder Sport, og den øvrige ledelse ønskede at donere soveposer til en af de organisationer, der arbejder med socialt udsatte i Danmark. Men det skulle vise sig at være vanskeligere end som så at få stablet på benene.


- Jeg ringede rundt til flere organisationer. Men ingen havde lyst til at få soveposer. De ville hellere have penge, forklarer Carsten Thomsen.

Et bredere samarbejde
Det var Spejder Sport imidlertid ikke interesseret i. Det ville være for let for virksomheden blot at aflevere en pose penge og på den måde købe sig til aflad. Men da Carsten Thomsen fik fat i relationsmedarbejder Sune Wessel i Kirkens Korshær, kom der hul igennem. Et møde blev aftalt, Spejder Sports repræsentanter besøgte en varmestue og så ved selvsyn, hvad organisationen arbejder med og står for, og i fællesskab fandt man på grundlaget for det samarbejde, som i dag hedder ”Giv dit Grej Nyt Liv”. Her bliver brugt kvalitetsgrej solgt videre i Kirkens Korshærs genbrugsbutik i Køge til kunder, som ikke har lyst til eller kan betale fuld pris for nyt udstyr, og til gavn for det sociale arbejde. Et projekt, som har større perspektiv end en enkelt donation af soveposer eller penge ville have været for Spejder Sport, forklarer Carsten Thomsen.
 


- Den centrale værdi i vores arbejde er respekt. Vi er ejet af børne- og ungdomsorganisationen Det Danske Spejderkorps, og det farver naturligvis alt det, vi står for. Respekten er også afgørende i Kirkens Korshær. Det kunne man mærke fra det første møde. Derfor var det heller ikke svært at beslutte sig for at arbejde sammen.

Sune Wessel, relationsmedarbejder hos Kirkens Korshær, har som en del af sit arbejde at skabe relation til erhvervssamarbejdspartnere, og beskriver partnerskabet som et oplagt match. 
- Spejder Sport er en virksomhed med klare værdier og en stærk kvalitetsbevidsthed, og det er noget, vi kan genkende fra vores arbejde, siger han.

Stordriftsfordele
Et andet eksempel på en velfungerende aftale for både Kirkens Korshær og erhvervspartneren er samarbejdet med boligkæden JYSK. Et samarbejde, der ifølge Rune Jungberg Pedersen, Communications & CSR Director hos JYSK, blandt andet bygger på et ønske om at hjælpe flest muligt:
- En virksomhed som JYSK får mange henvendelser. Men i stedet for mange mindre samarbejder, vil vi hellere involvere os i større samarbejder, fordi der kommer mere ud af det. Derfor kiggede vi på et tidspunkt på, hvem vi synes, det kunne være oplagt at samarbejde med, og fik hurtigt øje på Kirkens Korshær, siger han. Samarbejdet består i, at JYSK donerer soveposer og liggeunderlag, som deles ud til brugerne af Kirkens Korshærs sociale tilbud. Og det har klare stordriftsfordele. 
- Kirkens Korshær kan nemlig vurdere, hvor mange soveposer, der er brug for, og ved at vi så leverer et par gange eller måske bare en enkelt gang om året, sørger vi dels for, at de rette får glæde af det, dels sikrer vi os, at der ikke bliver brugt unødige ressourcer på for eksempel distribution. Dermed får flest muligt noget ud af det, siger Rune Jungberg Pedersen.

Gratis briller
Også optikerkæden Smarteyes er optaget af at tage et samfundsansvar. Hver gang kæden har åbnet en af sine nu 14 butikker i Danmark, har man fejret det ved at invitere den lokale Kirkens Korshær varmestues brugere til at komme hen i butikken for at få et par gratis, nye briller. 
- Ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen. Vi synes, at alle skal have chancen for at kunne se godt, og vi er taknemmelige for, at Kirkens Korshær giver os en mulighed for at hjælpe socialt udsatte  mennesker, forklarer direktør for Smarteyes i Danmark, Niels Adolfsen. Optikerkæden donerede også hele sin omsætning fra den 16. december sidste år til Kirkens Korshær. Beløbet blev på knap 140.000 kroner, som gik direkte til det sociale arbejde lokalt i de byer, hvor kæden har butikker.

Bredt samarbejde
- Kirkens Korshær er ikke så kendt som de helt store organisationer. Men alligevel har vi meget at tilbyde, som mange virksomheder kan identificere sig med. Vi bliver således betragtet som en troværdig samarbejdspartner, der er med til at løse vigtige, sociale samfundsproblemer. Troværdigheden gælder ikke kun organisationen og medarbejderne, men også vores evne til at løse de opgaver, et godt samarbejde kræver, forklarer Hans Mayland, som er erhvervschef hos Kirkens Korshær. Samarbejde skal altså forstås bredt. Det er ikke kun penge og produkter, der gør nytte i det sociale arbejde. Også tid og specialviden er i høj kurs.
- Der er de tilfælde, hvor vi får doneret nogle penge. Det er naturligvis rart. Så er der de samarbejder, hvor vi  får doneret produkter, som vi kan bruge direkte i vores arbejde, for eksempel soveposer og kaffe. Og som et  tredje er der de samarbejder, hvor virksomheder tilbyder serviceydelser, som for eksempel konsulenttid og analyser, som vi kan bruge i vores arbejde. Det styrker alt sammen i sidste ende vores sociale arbejde.

Mandetimer og suppe
Igennem årene har Kirkens Korshær deltaget i samarbejder, der har resulteret i alt lige fra penge og kaffe til soveposer, briller, arbejdskraft og know-how. For nogle år siden besluttede Mou for eksempel at donere gratis suppe til Kirkens Korshærs varmestuer landet over. Et samarbejde som stadig foregår, og som bare i løbet at det seneste år har resulteret i mindst ni ton suppe, hvilket svarer til cirka 34.000 portioner, til Kirkens Korshærs brugere. Et andet eksempel er online take-away portalen Hungry.dk, der løbende leverer frokost til 2-3 varmestuer om måneden. Firmaet leverede desuden gratis pizza og sodavand til alle deltagerne i Kirkens Korshærs fodboldmesterskaber i Odense for nylig. En af de virksomheder som har doneret mandetimer i form af konsulentbistand til Kirkens Korshær er den multinationale teknologi- og konsulentvirksomhed IBM. En anden er forsikringsselskabet Gjensidige, som i år vil donere cirka 900 ansattes arbejdskraft til det sociale arbejde. Medarbejderne i forsikringsselskabet skal ud og arbejde som frivillige på Kirkens Korshærs og to andre organisationers arbejdssteder i løbet af 2016.

Troværdighed går begge veje
For virksomhederne er samarbejdet en genvej til at vise omverdenen at firmaet går op i det omgivende samfund og tager ansvar, også i sociale sammenhænge. Omvendt betyder samarbejder med erhvervslivet også noget for Kirkens Korshærs image.
- Det viser, at vi er værd at arbejde sammen med, og at vi magter samarbejdet med store virksomheder, siger erhvervschef Hans Mayland. Relationsmedarbejder Sune Wessel supplerer: 
- Det er en blåstempling af Kirkens Korshærs arbejde, og det viser, at vi kan tilføre vores samarbejdspartnere noget værdi, når velrenommerede virksomheder vælger os som CSR-samarbejdspartner igennem flere år.

Mere fra Kirkens Korshær

Kirkens Korshær

www.kirkenskorshaer.dk

Kirkens Korshærs hjælper de mennesker, der i mange andre sammenhænge er blevet glemt, udstødt og opgivet.Kirkens Korshær er dermed en af de organisationer, der tager over, når det offentlige ikke magter opgaven. På trods af et relativt velfungerende velfærdssystem har der altid levet mennesker i stor nød. Det har ikke ændret sig i de 100 år, Kirkens Korshær har eksisteret og det ser ikke ud til at…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere