Diversitet for en bedre forretning
Forestil dig denne situation: To teams skal løse en opgave. I det ene team har alle samme køn, stort set samme alder, samme baggrund og samme uddannelse. I det andet team er der en god balance mellem kønnene, aldersudsving og forskellige baggrunde.
- Hvis du helst vil være del af det sidste team, er du del af flertallet – og det er bare en af grundene til, at flere virksomheder bør satse mere målrettet på at skabe en bedre diversitet i medarbejderstaben, fortæller HR-direktør i TDC Group, Gry Egstrup, der er drivkraften bag en klar ambition hos landets største televirksomhed, der i 2025 vil have en 50/50-fordeling mellem mandlige og kvindelige ledere på alle niveauer i hele forretningen.
Forskning på området taler også sit klare sprog: Virksomheder med en højere grad af diversitet er mere innovative, de er mere effektive i beslutningsprocesser, de har højere indtjening – og for at vende tilbage til det første – så tiltrækker de flere talenter. Alligevel er det bemærkelsesværdigt, at det går så langsomt – især når det kommer til at skabe en bedre balance mellem kønnene i ledelseslagene.
’Man får, hvad man måler på’
- I TDC Group tror vi på, at man får, hvad man måler på. Og når vi satser på diversitet, ser vi det som en målrettet investering, der skal skabe en bedre, mere innovativ og sundere forretning, som i højere grad har fingeren på pulsen i forhold til vores kunders behov. Med over seks millioner kundeforhold siger det sig selv, at vi skal favne bredt, og derfor har vi brug for mangfoldighed, når nye løsninger skal udvikles, siger Gry Egstrup og fortsætter:
- Vi lever i høj grad af den digitalisering, der ændrer industrier og efterhånden influerer hele samfundet. Den udvikling går for alvor stærkt nu – og det er en udvikling, som skal være til gavn for alle. Og vi understøtter bedst det digitale Danmark ved at sikre, at den diversitet, der er i befolkningen afspejles blandt medarbejderne. Det siger sig selv.
Siden TDC Group præsenterede den nye målsætning tilbage i efteråret 2018, er virksomheden blevet mødt af flere spørgsmål – og det er ofte de samme, der går igen: Hvorfor? Hvad hvis I ikke når det? Vil I ikke længere vælge den bedste kandidat til jobbet? For Gry Egstrup er det ikke svært at svare på:
- Når vi sætter os dette mål handler det faktisk ikke så meget om kvinder – det handler om at skabe en bedre balance, der skal føre til mere frugtbare diskussioner og mere innovative løsninger – Vi fokuserer ikke på, at vi ikke når målet – vi har fokus på, at vi naturligvis skal nå det. Ligesom hvis vi satte et mål op om at udvide forretningen med en filial i udlandet eller starte en ny business unit op – det er der sjovt nok sjældent nogen, der stiller spørgsmålstegn ved, når virksomheder sætter mål omkring, siger hun.
- Og ja, naturligvis skal vi have den bedste til jobbet. Det er et faktum, at kvinder er ligeså godt uddannede som mænd, så dermed er det oplagt at insistere på en mere ligelig fordeling og arbejde målrettet på at skabe en kultur, der ikke forskelsbehandler kvinder negativt, fordi de ikke ligner arketypen på en leder.
Arbejdet er i gang
Hos TDC Group er man dog også meget bevidst om, at der fortsat ligger et stort arbejde foran, hvor der skal skrues på flere håndtag.
- Det er en adfærd, vi skal ind og ændre. Det gør man ikke fra den ene dag til den anden. Men vi tænker diversitet ind i alt, hvad vi gør – lige fra rekrutteringsprocesser, ledelseskultur til corporate branding og identitet – og heldigvis har vi et solidt fundament at stå på, siger Gry Egstrup.
TDC Group har haft mangfoldighed højt på dagsordenen siden starten af 90erne, hvor man første gang nedfældede en mangfoldighedspolitik som en central del af koncernpersonalepolitikken.
- Vi har gennem tiden søsat en lang række initiativer for at sikre, at vi er en arbejdsplads, hvor der er plads til den forskellighed, der skal hjælpe os med at skabe de bedste produkter. Derfor ligger vores ambition om flere kvinder i ledelse også i naturlig forlængelse af vores værdier, slutter Gry Egstrup.