Efterkrigstidens husmordyder (evner) lever i bæredygtigt dansk street food koncept
Nordic Street Food arbejder ud fra en grundværdi, hvor fornuft og omtanke skaber en bæredygtig forretning, med sunde produkter og glade kunder.
De vandt bæredygtighedsprisen 2017 på Street Food Festivalen i København. Meldte sig til Your Local og To Good To Go, men måtte droppe det, fordi de ikke havde nogle rester. Sælger streetfood fra soldrevne cykelvogne, de selv har bygget og håndhæver de gamle fornuftige husmordyder i deres café og produktionskøkken på Nørrebro.
Det er ægteparret Anne Lindhardt og Leif Zeeberg, der står bag det solide bæredygtige koncept; Nordic Fast Food. Hele ideen til konceptet opstod, fordi ægteparret havde et behov for at lave et sundt alternativ til madpakken og almindelig fastfood, som deres børn gad at spise. Ristede rugbrødssandwich hittede på hjemmebanen og det blev startskuddet til iværksætterkarrieren. Derfra gik der ikke lang tid fra tanke til handling. ”Da vi havde taget beslutningen om, at vi ville lave sund fastfood, gik der en uge, så var vi i gang med at bygge en soldreven madcykel. Og da den var klar, cyklede vi ud i de københavnske gader og solgte ristede rugbrødssandwich” fortæller Anne. I løbet af de 2 første år blev konceptet testet af og justeret og i dag er den lune ristede rugbrødssandwich et færdigudviklet skarpt koncept med potentiale til at indtage andre storbyer i Europa.
Nordic Fast Food har siden hen startet Café Ristet Rug på Nørrebro og har fået en hytte i ZOO, hvor de også sælger deres sunde fastfood. Kunderne er glade for produktet og det er især kvinderne i den modne ende af skalaen, der har taget godt imod det. ”Vi kalder det for rugbrødsmissionen” fortæller Anne. ”Alt hvad vi laver, er baseret på fuldkornsrug og har grøntsager i selve kagerne og de cookies vi laver”.
Nordic Fast Food er medlem af ReFood Mærket og har igennem ordningen reklameret for deres madspildsinitiativer. Det er dog ikke kun madspildet, der er i fokus, det er hele den bæredygtige tanke, der fylder i hverdagen. Nordic Fast Food har nemlig også deltaget i projektet Grøn Bundlinje. Her har de i samarbejde med konsulenter fra Københavns kommune, gennemgået forretningens potentialer for forbedringer. Det har givet en noget lavere elregning i dag, og deres forbrug af emballage er reduceret kraftigt. Men hele ånden i Nordic Fast Food er især præget af Annes husmordyder. Kokkene, medhjælperne og de frivillige har for længst lært, at man ikke bare lader det varme vand løbe eller pakke maden ind i stanniol eller film. ”Vi har stor gavn af at have 4 frivillige modne damer i deres bedste alder med i vores team. De håndhæver husmordyderne, der i virkeligheden er super bæredygtige. Det er helt naturligt for dem at genbruge emballage som f.eks. at vaske plastikposerne eller gemme bøtter, som vi bruger til opbevaring i stedet for at bruge stanniol eller film. Hele holdets fokus på opbevaring af madvarer, herunder at holde alle råvarer og bearbejdet madvarer konstant under lave temperaturer, har haft den effekt, at vi stort set ingen madspild har i dag”, fortæller Anne.
”Det er interessant at tænke på efterkrigstiden, for dengang var det helt naturligt ikke at smide noget ud. Jeg har selv husmoder-DNA løbende i mine årer, og derfor er det også en stor drivkraft i mig at få forretningen til at løbe rundt på en fornuftig og bæredygtig måde” siger Anne og fortsætter. ”Vi ved, at vores kunder vælger os til, fordi produktet er sundt og nemt. Vi oplever ikke, at det er fordi, vi er bæredygtige, men i kraft af, at vi er så fokuserede på at træffe det mest bæredygtige valg og være omhyggelig med vores råvarer og spild, smitter det jo af på hele stemningen, økonomien og derfor også vores evne til at producere konkurrencedygtig og velsmagende mad til en rimelig pris”.
Ægteparret er uden tvivl drevet af at gøre en forskel. Miljøet har altid stået øverst på listen i hele deres udvikling af forretningen og lysten til at tilbyde et sundt alternativ i en travl hverdag, er vigtigt. Løbende forbedrer ægteparret deres indsatser. Senest er de i fællesskab med andre burgerrestauranter med i et projekt sammen med DTU, der handler om at lave burgerlommer uden coating, som de bruger til deres sandwich. Et projekt, der dels skal gøre burgerlommen billigere, men også mere bæredygtig, fordi coatingen ikke er nødvendig. Derudover har de et løbende fokus på 5 parametre: affald, energi, transport, beklædning og emballage, hvilket betyder at de hele tiden kan orientere sig bæredygtigt i en foranderlig verden.