Elbilens sejr: Ny forskning bekræfter markant lavere CO2-udledning
Ny undersøgelse viser, at elbiler, selv når elproduktionen medregnes, udleder langt mindre CO2 end både benzin- og dieselbiler. Hermed er elbilens førsteplads i klimakampen cementeret.
Foto: Stock foto
Et nyt studie fra Institut für Energie und Umweltforschung Heidelberg bekræfter, at elbiler har en betydeligt lavere CO2-udledning gennem deres levetid sammenlignet med benzin- og dieselbiler.
Ifølge undersøgelsen udleder en elbil 59 procent mindre CO2 end en dieselbil og 53 procent mindre end en benzinbil over en samlet køredistance på 220.000 kilometer.
Selvom produktionen af elbiler initialt medfører højere CO2-udledning på grund af materialer og produktionsprocesser, opvejes dette hurtigt af de lavere emissioner under kørsel. Studiet viser, at elbiler udligner deres højere produktionsaftryk efter blot 25.000 kilometer sammenlignet med dieselbiler og efter 45.000 kilometer i forhold til benzinbiler.
Resultaterne er særligt bemærkelsesværdige, da de er baseret på tyske forhold, hvor en betydelig del af elektriciteten stadig produceres fra kul og gas. Det indikerer, at elbiler potentielt kan have endnu lavere CO2-udledning i lande med grønnere energiforsyning.
Forskerne har også undersøgt klimabelastningen ved plug-in hybridbiler, der dog er vanskelig at beregne, da deres CO2-aftryk i høj grad afhænger af ejerens ladevaner og kørselsmønstre. En tidligere EU-undersøgelse fra 2024 viste, at plug-in hybrider i gennemsnit bruger tre en halv gange så meget fossilt brændstof som angivet i WLTP-normen, hvilket gør deres reelle miljøfordele tvivlsomme.
- lhs