Endnu en undersøgelse efterlyser transparens i tøjindustrien

Gennemsigtighed er stadig en udbredt mangelvare på de ellers bugnende hylder i den internationale beklædningsbranche, fastslår en ny undersøgelse. Selv de bedste er ikke gode nok.

Fashion Revolution har blandt andet prøvet at skabe opmærksomhed om de ugennemsigtige produktions- og forsyningskæder i beklædningsindustrien via kampagnen ”I made your clothes”, hvor man satte ansigt på tøjarbejdere verden over. Foto: Fashion Revolution.

02.05.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Den globale tøjindustri er en milliardforretning, som flere og flere holder stadig mere intents øje med. Det være sig både kunder, medier, politikere, med- og modspillere i sektoren, og ikke mindst landskabets mange NGO’er, der søger at kaste lys over forholdene for de mange millioner ansatte, ikke mindst i Sydøstasien.

Læs også: Rapport: Tekstilproduktion i Myanmar langt fra fair

Så sent som i sidste uge fortalte vi her på CSR.dk om en rapport fra en gruppe arbejdstager- og menneskerettighedsgrupper med Human Rights Watch i spidsen, der rettede spotlyset mod gennemsigtigheden – eller manglen på samme – i industrien, og i den forbindelse delte ris ud til både tingenes tilstand generelt og til enkelte brands, herunder danske Bestseller.

Nu er den så gal igen, fristes man til at sige. I hvert fald er organisationen Fashion Revolution (FR) klar med en undersøgelse, der i sine konklusioner minder meget om rapporten fra HRW. I sit Fashion Transparency Index 2017 har FR bedømt og rangeret 100 af de største globale mode- og tøjmærker og forhandlere ift. hvor meget information, de frigiver om deres leverandører, forsyningskædepolitikker og -praksisser, og deres sociale og miljømæssige impact.

Den græske modedesigner Athena Korda afsluttede præsentationen af en kollektion i april 2015 til med sloganet ‘who made my clothes’. Foto: Fashion Revolution..

De bedste er under halvvejs
På samme måde som HRW, så konkluderer FR i sin undersøgelse, at transparens er en udbredt mangelvare blandt langt de fleste selskaber på listen, og at selv de bedste kan gøre det endnu bedre.

De forskellige brands er blevet tildelt point på fem forskellige områder, som kan give dem en samlet score på 250 som maksimum. Og når selv topvirksomhederne ikke når over halvdelen af vejen derop, så er der ”stadig meget arbejde, der skal gøres”, som FR formulerer det.

Læs også: H&M’s ambitioner kan flytte hele branchen

Kun otte brands scorer over 40 procent, med Adidas og Reebok i top på 121,5 point, efterfulgt af Marks&Spencer med 120 og H&M, der ellers har haft udfordringer i Myanmar, med 119,5. Resten af top-8 bliver udgjort af Banana Republic, Gap, Old Navy og Puma, mens en langt større gruppe, omkring hver tredje brand i undersøgelsen, lander på under 10 procent. Her finder vi luksusmærker som Ralph Lauren, Georgio Armani og Michael Kors samt netgiganten Amazon.

Bestseller er i denne undersøgelse repræsenteret ved Jack&Jones, der scorer 15 procent. Blandt andre mærker kan nævnes Zara og Nike (begge 36 procent), The North Face (24), Walmart (22), Zalando (16) og Mango (13). Endelig får tre brands, Dior, Heilan Home og s.Oliver et rundt 0, fordi de ikke offentliggør nogen information overhovedet.

Visse fremskridt, men meget vi ikke ved
Der er dog også fremskridt at spore, noterer FR sig. Ifølge undersøgelsen offentliggør 32 ud af de 100 brands nu deres leverandørlister, i hvert fald på det øverste niveau, hvor tøjet bliver klippet, syet og trimmet. Det er en væsentlig fremgang i forhold til sidste års undersøgelse, hvor kun fem ud af 40 undersøgte selskabet gjorde disse informationer bredt tilgængelige.

14 ud af de 100 virksomheder offentliggør information om, hvor deres tøj bliver behandlet når det kommer til farvning, print og færdiggørelse. Til gengæld er der ingen af selskaberne, der deler viden om deres råmaterialeleverandører. Derudover, bemærker FR, er der en lang række mellemled involveret i industrien i form af grossister, agenter og distributører, som spiller væsentlige roller, men ikke desto mindre er stort set usynlige for forbrugerne.

Læs også: Tøjbrands giver Black Friday-omsætning til velgørenhed

På den baggrund konkluderer FR, at der ”stadig er så meget vi ikke ved om, hvem der laver vores tøj”. Derfor beder FR virksomhederne om ikke alene at offentliggøre mere information – fx i form af et komplet transparent produkt eller en hel gennemsigtig forsyningskæde – men også at give kunderne mere viden om priser og strukturer, ligesom de, ifølge FR, bør være mere åbne i deres kommunikation, bl.a. ved at give mere konkrete svar på spørgsmål på området, og ved at have nemt tilgængelige CSR-afdelinger, der kan håndtere disse henvendelser.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

12.07.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Sammen med High:five giver Elis utilpassede unge en chance på arbejdsmarkedet

12.07.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ tekstilstøtte sikrer flere og ekstra gode ferieoplevelser til udsatte børn

05.07.2024Nilfisk

Sponseret

Nilfisk hjælper krigsskadede ukrainere

26.06.2024CSR.dk

Rapport: Forbrugere vælger oftere genbrugstøj

26.06.2024Dagrofa aps

Sponseret

Nyt tiltag skaber jobs for unge med autisme i Ishøj Kommune

20.06.2024CSR.dk

Forbrugerne har lav tillid til virksomheders miljøkommunikation

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet