ESG-kommunikation står med fem kritiske opgaver

Hvor moden er din virksomheds arbejde med ESG-kommunikation? Ny rapport giver dig overblik til at svare på spørgsmålet.

Foto: RelationsPeople

24.06.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

ESG-kommunikation flytter sig ikke med samme tempo som ESG-målsætninger og resultater. Og det handler langt fra kun om frygten for at blive anklaget for greenwashing. 

En ny rapport fra kommunikationsbureauet RelationsPeople kigger ind i ESG-kommunikations-maskinrummet i store danske virksomheder. Den er resultatet af en analyse af interviews med 16 kommunikationsansvarlige i virksomheder med en omsætning fra 600 millioner til 25 milliarder. 

Overordnet ser det ud til at rode lidt inde i det maskinrum. Men rapporten viser, at meget kan løses med klassiske kommunikationsværktøjer og ved at bygge ovenpå det arbejde, der gøres for at gøre virksomhederne klar til nye rapporteringskrav.

For selvom de interviewede taler en del om, at de vil være sikre på, at det, de siger, holder vand, så efterlader rapporten ikke læseren med det indtryk, at greenwashing i sig selv er den største udfordring, når virksomhederne skal kommunikere om ESG. 

Konklusioner og kritiske opgaver

Virkeligheden forekommer i rapporten at være lidt mere kompleks. 

Rapporten har fem hovedkonklusioner, som alle peger på en tilstand, der udfordrer kommunikationen af ESG-emner. De udfordringer svarer bureauet på ved at definere fem kritiske opgaver for ESG-kommunikation: 

  1. ESG får mere – men ufokuseret – opmærksomhed, som kan hjælpes med et afklaret narrativ og ejerskab
    Alle 16 kommunikationsansvarlige fortæller at ESG indgår i virksomhedens strategi. Alligevel synes tre fjerdedele af dem, at det er udfordrende at fokusere og prioritere i kommunikationen af ESG. 
    Den udfordring, foreslår RelationsPeople, kan løses ved at få afklaret, hvem der egentlig har opgaven og ansvaret for ESG-kommunikationen, støttet af en kernefortælling der afklarer tvivlen om fokus og prioriteringer. 
     
  2. Fri leg er afløst af regulering, og det kræver data, som også kan bruges til kommunikation
    De kommunikationsansvarlige kan sagtens mærke, hvordan mængden og dybden i kravene til ESG – også kommunikation – er vokset eksplosivt. De er bekymrede for at komme til at sige mere, end man kan dokumentere, og peger på data og dokumentation som nøglen. 

    Den kritiske opgave forbundet med at kunne dokumentere sine ESG-budskaber foreslår bureauet, at man kan løse i processen mod at blive klar til integreret rapportering, hvor dataindsamling og -beredskab får meget opmærksomhed. 
     
  3. ESG-kommunikation savner organisering – så den interne ESG-governance skal også have den opgave med
    Involveringen af kommunikationsafdelingen i kommunikationen af ESG varerier overraskende meget, med nogle virksomheder hvor kommunikationsafdelingen stort set ingen rolle spiller i kommunikationsopgaven, til at afdelingen er hovedansvarlig og har specialiserede medarbejdere. 

    RelationsPeople foreslår, at man kan sikre koordination og involvering – og muligheden for at kommunikationsfolk kan tage ansvar for ESG-kommunikationen – ved at sikre at den interne governance af ESG også dækker kommunikationsopgaven. 
     
  4. Nye lovkrav opleves som positivt bidrag - men intern kommunikation skal styrkes
    De kommunikationsansvarlige ser lovgivning som den primære drivkraft bag det øgede fokus på ESG i virksomhederne, og halvdelen udtaler sig decideret positivt om nye rapporteringskrav. Ingen er negative i deres omtale af kravene. Der er dog i tvivl om, hvorvidt deres kollegaer rigtig interesserer sig for ESG i drift og udviklingen af virksomheden, og undersøgelsen viser, at intern kommunikation halter en del efter den eksterne kommunikation af ESG.

    Det er der hårdt brug for at ændre på ifølge kommunikationsbureauet. Intern kommunikation, især direkte fra ledelsen, er et afgørende middel til at skabe retning for medarbejderne mod de strategiske mål. Også dem, der handler om ESG. 
     
  5. Der er brug for mere fokus, nyt sprog og nye formater -  så begynd at planlægge mere og bedre
    Deltagerne i undersøgelsen erkender bredt, at kommunikationsmedarbejdere skal mestre et nyt sprog have en grundlæggende forståelse for, hvad ESG handler om. Der er også ved at brede sig en opfattelse af, at man får brug for nye kommunikationsformater og -kanaler, når den selvstændige ESG-rapport forsvinder i de næste år. Men hvad, hvor og hvordan er der endnu ikke mange svar på. 

    RelationsPeople definerer den kritiske opgave på dette område som etableringen af en ESG- kommunikationsplan. Så man med gode, kendte værktøjer får koordineret og defineret, hvor, hvad, hvem og hvordan virksomhedens budskaber kan komme ud i løbet af et forretningsår.

Læs også: Derfor skal ESG-folk interessere sig for kommunikation

En ny model for modenhed i ESG-kommunikationen

Oven på analysen og anbefalingerne præsenterer RelationsPeople en modenhedsmodel for ESG-kommunikation. Den er baseret på de fem kritiske opgaver, og bureauets antagelse er, at en virksomheds ESG-kommunikation kan siges at være moden, hvis der foreligger: 

  • Afklaret ESG-narrativ og ejerskab for kommunikationsopgaven, 
  • data og dokumentation til at opfylde rapporterings- og andre kommunikationskrav, 
  • organisering af ESG-arbejdet hvor kommunikation er tænkt med ind, 
  • intern kommunikation der giver virksomhedens medarbejdere retning og 
  • en detaljeret plan for ESG-kommunikation

Modellen viser de fem kritiske opgaver, RelationsPeople mener kommunikationsansvarlige skal løse, for at indløse værdien af den ESG-indsats, virksomheden i forvejen lægger for dagen. Øverst ses potentielle triggers for at bevæge sig mellem stadier.. Foto: RelationsPeople

Der ligger i modellens trappeopbygning også en antagelse om, at opgaverne er internt afhængige af hinanden. At det er nødt til at begynde med at etablere, hvad ens kernefortælling om virksomheden og bæredygtighed er. At man herefter er nødt til at have data og organisering på plads for at være helt klar til at udføre kommunikation af ESG på et niveau, der bakker op om virksomhedens strategi og mål. 

Kommunikation skal hjælpe ESG med at skabe værdi

Hvad vil RelationsPeople med rapporten og modellen? De vil sikkert gerne sælge noget. Sådan er det altid, når rådgivere udgiver rapporter. Men rådgivere har typisk også ambitioner på sine kunders vegne. Og det gælder også her, når bureauet i rapportens forord skriver: 

Der er presserende grunde til at ESG-kommunikationsarbejdet bør udvikle sig med en vis fart. Nye lovkrav og forventninger fra andre stakerholder baner vej for ESG som en del af virksomhedens forretningsstrategi med en idé om værdiskabelse. Det kan kun lade sig gøre, hvis medarbejdere, marked og myndigheder ser og anerkender indsatsen, og det kræver strategiske kommunikation på området. Som det ser ud til, at få virksomheders er klar med i dag.

Rapporten kan downloades her.

Disclaimer: Journalisten bag artiklen er tilknyttet RelationsPeople som rådgiver og har deltaget i udarbejdelsen af rapporten.  

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

CABI
Webinar
Webinarrække | 3:3 Styrk trivselsarbejdet med fokus på roller og ansvarsfordeling

Dette webinar er det tredje af tre. Her får du viden om, hvordan trivsel og fravær hænger sammen og præsentation af roller og ansvar i trivselsarbejdet.

Dato

16.01.2025

Tid

08:15

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
TNFD Webinar: Developing a Nature Transition Plan

Join us for the 7th webinar in the Nordic TNFD Consultation Group where we will explore how to put together a robust nature transition plan. The webinar will revolve around TNFD’s recent Discussion paper on nature transition plans.

Dato

16.01.2025

Tid

13:00

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

20.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20th January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

20.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom