29.06.2017 | Supply chain
Etisk handel i praksis kræver indblik i leverandørkæder & ambitiøse mål
Indhold fra partner Hvad er dette?
Manglende indblik i leverandørernes udfordringer kan gøre det svært for danske virksomheder at arbejde med etisk handel. Selv med et stigende fokus på miljø og arbejdsforhold i leverandørkæder, viser ny leverandørundersøgelse, at der er lang vej endnu.
Af: Janine Dortmundt & Layanna Martin
Tilbage i april offentliggjorde Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) State of Ethical Trading – en årlig statusopgørelse på etisk handel i Danmark. Rapporten tager temperaturen på virksomheder og organisationers arbejde inden for området og belyser udfordringer, muligheder og indsatser med det formål at skabe et samlet blik på tendenser, fremskridt og best practice på tværs af sektorer.
State of Ethical Trading afslører blandt andet, at 74% af DIEHs virksomhedsmedlemmer har afdækket de største risici i arbejdet med etisk handel i egen organisation, blandt leverandører, eller endda i strategiske partnerskaber. Virksomhederne bruger risikovurderingen til at identificere problematikker og prioritere indsatser. De mest fremtrædende problematikker som erhvervslivet påpeger at de står overfor er:
1. Miljø (inkl. Indsatser relateret til klima, vand-, kemikalier- og energiforbrug)
2. Arbejdsmiljø
3. Børnearbejde
4. Arbejdstimer
5. Korruption
6. Tvangsarbejde
Manglende indblik i globale leverandørkæder
Selvom disse problematikker er fremtrædende i lande såsom Bangladesh, Tyrkiet og Kina, betyder det ikke nødvendigvis, at de er afspejlet i arbejdet med globale leverandørkæder. Eksempelvis bliver virksomhedernes klimaindsats jævnligt fremhævet i CSR rapporter og artikler– men resultaterne er ofte kun begrænset til indsatser i egen virksomhed. Når man tager hele værdikædens miljømæssige fodaftryk i betragtning er det selvsagt også vanskeligere for virksomheder at få indblik og skabe konkrete forbedringer.
Erhvervslivets prioriteter
Blandt DIEH’s medlemmer har emner såsom børne- og tvangsarbejde, foreningsfrihed og kollektive forhandlinger, regulære ansættelser og marginaliserede befolkningsgrupper høj prioritet. Spørgsmålet er dog om der bliver skabt tilstrækkelige forbedringer inden for disse områder? En omfattende undersøgelse fra 2016 af International Labour Organization, DIEH, ETI-UK og IEH Norge, som lanceres senere i år, afslører, at kun meget få handelspartnere belønner eller støtter leverandørernes indsats for at forbedre arbejdsforhold. Faktisk føler 36% af leverandører sig så presset, at de modtager ordrer til under produktionsprisen. Samtidig afslører undersøgelsen at kvalitet, pris og lead-time forsat er de afgørende parametre i indkøbsforhandlingen med leverandører.
Målsætninger baseret på kendskab
En 2016 GlobeScan State of Sustainable Business studie blandt 120 (primært europæiske) virksomheder afslørede, at kun 15% af de undersøgte virksomheder har opnået fuld gennemsigtighed i 1. og 2. led i værdikæden - og færre endnu i 3. led. Undersøgelsen illustrerer, hvor udfordrende det er for virksomheder at arbejde med etisk handel i praksis – særligt når de har med lange og mange leverandørkæder at gøre. Én af de indsatser, der dog vil kunne bidrage til en større forankring af etisk handel er fastsættelsen af ambitiøse mål. Ifølge State of Ethical Trading har kun 44% af de undersøgte virksomheder udarbejdet en handlingsplan og/eller opstillet key performance indikatorer (KPI'er) for prioriterede indsatsområder. Særligt KPI’er er vigtige redskaber, ikke kun til at måle fremskridt men netop også til at understøtte og styre samarbejde med leverandører og andre samarbejdspartnere. Samtidig er det svært for virksomheder at opstille effektive mål, hvis ikke de har det nødvendige indblik og kendskab til problemstillingerne bagudrettet i leverandørkæderne. En af de bedste forudsætninger for at udvikle effektive løsninger, er derfor samarbejde og dialog med blandt andet lokale aktører – godt hjulpet på vej af klare indikatorer og målsætninger.
I DIEH er netop samarbejde et centralt omdrejningspunkt for, at virksomheder, NGO’er og beslutningstagere kan udvikle bæredygtige løsninger på etiske problematikker. At skabe langsigtet social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig forandring tager tid – lang tid. Det kræver indsigt og engagement, konstruktiv dialog og udvikling af nødvendige kompetencer for, at virksomheder, organisationer og leverandører kan løfte i flok. Hvis du er interesseret i at vide mere om DIEH, vores netværksarrangementer eller muligheder for at deltage i dialogmøder, så klik ind på www.dieh.dk.
Klima, miljø og energi

Stærk bestyrelse til den danske platform for etisk handel
Medlemmerne i Dansk Initiativ for Etisk Handel har valgt en ny stærk bestyrelse på generalforsamlingen den 4. maj 2022.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Fødevareministeren sætter fokus på skov og ansvarlig handel med palmeolie
Fødevareminister Rasmus Prehn besøger Dansk Initiativ for Etisk Handel, hvor den Danske Alliance for Ansvarlig Palmeolie var samlet for at finde konkrete løsninger til, hvordan omstillingen til import af ansvarlig palmeolie kan accelereres.
Indhold fra partner
Supply chain

Etisk handel er kommet for at blive - få hjælp til komme i gang
Kriser, nye lovkrav fra EU - og stigende forventninger til samfundsansvar medfører, at flere virksomheder efterspørger konkret hjælp til at drive ansvarlig forretning.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Samarbejde er nøglen til Verdensmålene – derfor hepper vi på nr. 17
I år fylder Verdensmålene 6 år. Udfordringerne, vi står over for, er stadig store, og oven på en global pandemi er det blevet endnu tydeligere, at ingen kan sikre bæredygtig udvikling alene.
Indhold fra partner
Supply chain

Spørg ikke, hvad din leverandør kan gøre for dig
Bæredygtighed er i stigende grad på mode, men der er stor forskel på, hvad man lægger i bæredygtighed i mode- og tekstilbranchen.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
Ny vejledning om respekt for menneskerettigheder i fødevareklyngen
Landbrug & Fødevarer, Dansk Initiativ for Etisk Handel og Arla lancerer i dag en ny praksisnær hjemmeside om, hvordan virksomheder kan efterleve de internationale standarder om menneskerettigheder og leve op til kundernes forventninger.
Indhold fra partner