EU vil booste europæisk batteriproduktion
I overgangen til elektrisk transport har EU planer om at styrke den europæiske batteriproduktion. Derfor inviteres flere aktører fra kemi- og bilindustrien til samtaler i næste uge, så de sammen kan finde ud af, hvoran man kan dække behovet i Europa.
I EU vil man have produktion af elbilbatterier i Europa, hvorfor man nu inviterer flere aktører fra kemi- og bilindustrien til samtaler i næste uge, herunder Renault, Daimler, Volkswagen og Siemens, skriver Ing.dk.
Her er hensigten med mødet at finde ud af, hvad der kan gøres for at dække behovet for batteriproduktion i Europa, så man undgår afhængighed af aktører i USA og Asien.
EU er åben for at støtte dannelsen af et konsortium og har en ambition om at etablere reel batteriproduktion og hele værdikæden i Europa.
”At støtte udrulningen af batterier er ganske enkelt afgørende, hvis vi er alvorlige omkring at gå over til elektrisk mobilitet”, siger vicepræsident i Europa-Kommissionen Maros Sefcovic til Reuters.
Lav produktionskapacitet i Europa
I dag produceres 55 procent af verdens lithium-ion-batterier i Kina, mens 10 procent produceres i USA. Ifølge Bloomberg New Energy Finance ventes det, at Kina i fremtiden vil øge sin andel til 65 procent.
Den europæiske industris produktionskapacitet forventes at være lav i forhold til andre steder inden for den nærmeste fremtid. Lige nu domineres markedet af japanske, koreanske og kinesiske aktører, skriver Ingeniøren.
Ifølge Egbert Lox, der er vicepræsident hos Umicores, har Europa behov for et ’batteriernes Airbus’. Her er tanken, at batteriproduktion skal organiseres som et samarbejde mellem forskellige europæiske industri-aktører.
Analytikerne hos Bernstein Research mener dog, at det kan koste op mod 30 milliarder dollars at udvikle den europæiske produktionskapacitet, hvis salget af elbiler stiger.
Samtidig mener de, at det stadig er et ubesvaret spørgsmål, hvordan industrien skal klare at bygge eller købe tilstrækkeligt med batterier, når efterspørgslen på elbiler tager til, skriver Reuters.
Flere europæiske fabrikker på vej
En del forskellige aktører arbejder netop nu på at etablere en vis produktionskapacitet ud over den, som allerede eksisterer. Hos LG Chem vil man således investere tre milliarder kroner i en batterifabrik i Polen.
Denne vil få Europas største produktionskapacitet og skal kunne producere 100.000 batterier om året. Ligeledes er man hos Samsung SDI i gang med byggeriet af en batterifabrik i Ungarn. Når produktionen sættes i gang, skal den kunne levere batterier til 50.000 biler om året.
Et andet stort initiativ er Northvolt, som har planer om at etablere en batterifabrik i Sverige. De underskrev for nylig en aftale med ABB, som planlægger at investere 94 millioner kroner i projektet, skriver Ingeniøren.
Læs også: Vestas i samarbejde med Tesla om energilagring
Her er målet en produktionskapacitet på 32 gigawatttimer om året. Hvis Northvolt skal holde sig til sine planer, skal en demonstrationsproduktion åbne i 2019, mens den egentlige produktion skal starte året efter. Fabrikken skal efter planen nå fuld produktionskapacitet i 2023.
Til sammenligning planlægger Tesla en produktionskapacitet på 50 gigawatttimer på sin Gigafactory i Nevada i USA fra næste år, og på sigt 150 gigawatttimer.
- EL