02.05.2017 | Klima, miljø og energi
FødevareBanken får endnu fire millioner af Velux Fonden
Det sociale madspildskoncept har modtaget en bevilling på fire millioner fra Velux Fonden. Det betyder blandt andet, at non-profit-organisationen får råd til at udvide med en ny medarbejder.
FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark ved at bringe overskudsmad ud til organisationer for socialt udsatte. Foto: FødevareBanken.
Madspildskonceptet FødevareBanken har fået fire nye millioner i støtte fra Velux Fonden – en fond, der støtter videnskabelige, kulturelle, miljømæssige og sociale formål.
FødevareBanken, der seks dage om ugen bringer overskudsmad ud til organisationer for socialt udsatte, ryger selvsagt under sidstnævnte kategorier.
Læs også: Madspildsbekæmpelse på den store klinge
Det er ikke første gang, at FødevareBanken modtager et millionbeløb fra Velux Fonden. I 2013 bevilligede fonden næsten 23 millioner kroner til madspildskonceptet. Pengene blev doneret over en fireårig periode og er blandt andet gået til at videreudvikle driften i hovedstadsområdet og til at etablere en helt ny afdeling i Østjylland.
Den nye bevilling skal gå til at skaffe FødevareBanken flere erhvervspartnerskaber, blandt andet ved at øge befolkningens kendskab til konceptet, så FødevareBanken bliver en mere værdifuld partner for virksomhederne.
”Vi tror på FødevareBankens koncept og har gennem de seneste år fulgt foreningen, der løbende forbedrer sig på stort set alle de parametre, der måles på”, siger fondsrådgiver og programansvarlig hos Velux Fonden, Frank Ulmer Jørgensen. Han fortsætter:
”Først og fremmest betyder væksten og konsolideringen i FødevareBanken, at langt mindre mad bliver smidt ud samtidig med, at flere socialt udsatte mere hyppigt får et godt nærende måltid. Bevillingen er vores bidrag til, at Danmark fortsat har en bæredygtig fødevarebank”.
Læs også: Madspild på klimadagsordenen
Fødevarebanken glæder sig over de nye midler fra Velux Fonden, der blandt andet kommer til at betyde en hel del for organisationens økonomi på lang sigt.
”Med Velux Fondens bevilling har vi i FødevareBanken fået råd til at ansætte en dedikeret medarbejder, der alene skal arbejde med at udvikle samarbejde med både de fødevaredonorer, vi allerede har, samt etablere andre modeller for erhvervspartnerskaber, således at vores økonomi på sigt bliver mere bæredygtig og mindre afhængig af fonde og andre projektmidler”, siger FødevareBankens direktør Karen-Inger Thorsen.
Læs også: Dansk Supermarked Group fremviser madspildstal
FødevareBanken er i dag erhvervspartner med blandt andre Netto, Jyske Bank og IBM. Som Erhvervspartner kan man støtte på den måde, der giver mening for virksomheden.
Samarbejdet med Netto betyder eksempelvis, at FødevareBanken har en pantknap hos alle landets Netto-butikker, mens Jyske Bank har hjulpet organisationen med at skaffe medlemmer.
-CHM
Denne artikel er en del af temaet I fokus: madspild
Kommunikation

Rapport: Fødevarevirksomheder greenwasher ved at markedsføre produkter som dyrket i ’regenerativt landbrug’
Ifølge økologiorganisation bruger en række fødevaregiganter såkaldt regenerativt landbrug til at oversælge produkter, der ofte er dyrket konventionelt.
Klima, miljø og energi

Trods halvering udleder FLSmidth stadig mere CO2 end hele C25
På ét år har FLSmidth barberet 50 procent af sin CO2-udledning – men selskabet udleder stadig mere end hele C25-indekset, og tendensen ser ikke ud til at vedblive.
Klima, miljø og energi

PensionDanmark er branchens firstmover i arbejdet med biodiversitet
Pensionsbranchens første rapport om biodiversitet er ude som et første forsøg på at måle impact i konkrete projekter. Finanssektorens Indsats for biodiversitet er dog kun lige begyndt. .
Klima, miljø og energi

I en måned fjerner Burger King alt kød fra ikonisk restaurant
Burger King siger farvel til kødet og åbner – i en måned – en ren plantebaseret restaurant i hjertet af København.
Klima, miljø og energi

Førende ekspert i biodiversitet kræver handling: ”Virksomhederne har nøglen”
Der er kraftigt behov for genanvendelse og cirkularitet i vores brug af jordens ressourcer. Det er ikke er nice to have, men need to have, mener Katherine Richardson, professor på Københavns Universitet.
Klima, miljø og energi

Energikoncern vinder pris for vindmølle-positiv kampagne
Andel er den første vinder af en pris, som for første gang uddeles i Danmark.