Flere typer magt kan give en ansvarlig forsyningskæde
En etisk velfungerende forsyningskæde kommer ikke af sig selv. Selskaber som Dell og The Co-operative inddrager forskellige former for magt til at skabe samarbejde og påvirke flere led i kæden.
Kunsten at få overblik over en lang supply chain og sørge for at både leverandører og underleverandører tager ansvar og handler etisk, miljømæssigt og socialt korrekt i så vid udstrækning som muligt, er i bedste fald kompliceret, hvilket der er rigeligt med eksempler, der illustrerer.
Læs også: 10 bilfirmaer vil skabe bæredygtig forsyning af råmaterialer
På oktober måneds Responsible Supply Chain Summit Europe, hvor CSR.dk deltog, satte et panel fokus på netop diskussionen om, hvordan man som (større) virksomhed kan yde indflydelse på sine leverandører og leverandørers leverandører, når det kommer til at tage ejerskab i arbejdet for ansvarlighed.
Sessionen blev ledet af professor Donna Marshall, der i sin stilling på University College Dublin forsker og underviser i supply chain management og beskæftiger sig med underliggende emner som bæredygtighed, outsourcing, etik og organisationskultur.
Hun brugte sit åbningsoplæg til at identificere et af de værktøjer, der skulle blive et tema for panelet, nemlig brugen af forskellige former for magt til at gøre en positiv forskel i forsyningskæden. Det kan gøres på flere forskellige måder.
”Magt er mange ting og det kan sagtens være en positiv ting. Expert power kan eksempelvis være fint til rationel overtalelse via logiske argumenter, fx baseret på økonomiske rationaler. Omvendt kan mere traditionel magt – ’gør som jeg siger, ellers bliver du fyret’ – være kontraproduktivt og skabe både modstand og det man kalder kreativ destruktion, hvor en medarbejder, leverandør eller lignende bevidst ignorerer eller måske ligefrem prøver at underminere en målsætning”, forklarede hun.
Dell bruger alle værktøjer
En af de virksomheder, der kender til den type mekanismer, er IT-selskabet Dell, som i mange år har arbejdet med ansvarlighed i sin forsyningskæde, bl.a. med initiativer mod havplast og omkring cirkulær økonomi, ligesom man i 2004 var med til at grundlægge Electronic Industry Citizenship Coalition (EICC), der for nylig skiftede navn til Responsible Business Alliance (RBA).
Corporate Sustainability Lead for Dell EMEA, danske Louise Koch, fortalte på konferencen om Dells tilgang til at sikre at selskabets principper for god forretningsetik, bl.a. som nedfældet i virksomhedens Code of Conduct, bliver overholdt.
”Vi arbejder ud fra ACT-modellen (Accountability, Compliance, Transparancy, red.) og bruger forskellige varianter at både hård og blød magt. Vores leverandører skal leve op til vores krav, så der bruger vi alle de værktøjer, vi har til rådighed. Vi foretog ca. 45.000 audits sidste år, hvoraf omkring halvdelen var efter tier 1, og det giver et stort behov for en bred palet af metoder”, sagde hun.
Audits er ikke nøglen i sig selv
Netop opgaven med at få fat i leverandørerne i de næste led i kæden er også noget man beskæftiger sig med i den britiske forbrugerorganisation og detailkæde The Co-operative, som bl.a. driver 2.500 mindre supermarkeder landet over.
For The Co-op har kontrolbesøg historisk set også været en central del af strategien for etisk handel, men det er ved at ændre sig, fortalte selskabets Ethical Trading Manager, Aisha Aswani.
”Vi tænkte at audits var nøglen, men i realiteten er det det, der sker bagefter, som er vigtigst. Her ligger den største udfordring klart i tier 1, så det er i høj grad her, vi fokuserer vores indsats”, sagde hun og fortsatte:
”Vi har tre parametre, når vi skal vurdere, hvordan og hvor godt en leverandør tager hånd om sit ansvar: tager de selv ejerskab, er de proaktive, og formå de at indgå partnerskaber på egen hånd, der kan assistere deres arbejde. Med vores indirekte leverandører efter tier 1 forsøger vi at styrke (empower) dem, så de selv har kompetencerne til at løfte så meget af opgaven, som muligt”, sagde Aisha Aswani.
Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør
Afslutningsvis pegede Donna Marshall på nødvendigheden af, at virksomheder, både i elektronikindustrien og andre brancher, bruger deres købekraft til at presse sine forventninger til ansvarlighed ned gennem forsyningskæderne og få leverandørerne til at arbejde sammen for at minimere risici. Og som hun tilføjede: ”Hvor hårdt virksomheden så presser på, må være en intern afgørelse. Leverandøren skal bare med på vognen”.