0 kommentarer" /> Forbrugere forlanger bæredygtighed, men bliver nemt snydt af greenwashing | CSR.dk

11.08.2021  |  Kommunikation

Forbrugere forlanger bæredygtighed, men bliver nemt snydt af greenwashing

Klimabevidstheden vokser hos os alle og mere end halvdelen af forbrugere er villige til at ændre sine forbrugsvaner, hvis det hjælper klimaet og miljøet, viser undersøgelser. Men samtidig er vi lette ofre for greenwashing, når vi ikke tjekker virksomhedernes grønne påstande.

0 kommentarer

Moderne forbrugere kigger på mere end blot pris og kvalitet, når de skal udvælge sig deres nyeste varer. Klimabelastning er i stigende grad et konkurrenceparameter. Det viser en undersøgelse, som forskningsorganisationen IBM Institute for Business Value har lavet sammen med verdens største brancheforening for detailhandel, den amerikanske National Retail Federation. Mens otte ud af ti svarer, at de mener bæredygtighed er vigtigt, svarer seks ud af ti også, at de er villige til at ændre deres indkøbsvaner for klimaet.

Læs også: Kødproducenters klimahvidvisk trækker tråde til tobaksindustriens retorik

Udviklingen bliver bakket op af en rapport udarbejdet af Deutsche Bank Research, som viser, at 44 procent af briter i år har købt flere produkter fra, hvad de anser som, klimavenlige mærker i forhold til året før. Det skriver Verdens Bedste Nyheder.

Dog viser studier, at ni ud af ti forbrugere bruger maksimalt ti minutter på at undersøge om virksomheder lever op til deres klimaløfter. Det betyder, at når bæredygtighed bliver en større faktor i forbrugerens beslutningsproces, bliver de samtidig mere udsatte i forhold til greenwashing eller klimahvidvask, hvor produkter markedsføres grønnere og mere bæredygtige, end de er. 

Læs også: Advarsler om greenwashing kommer på Danish Crowns produkter

For indtil videre er der ingen universal definition på bæredygtighed, og der mangler strømlinede standarder for, hvad forbrugere skal holde øje med. På den måde bliver det hele lidt af en jungle at finde rundt i for forbrugerne, vis krav til virksomheder kun får en positiv effekt, hvis forbrugernes penge bliver placeret de reelt grønne steder.

Derfor handler grøn omstilling heller ikke kun om, at virksomheder tager et større ansvar. Det handler også om, at der skal også være større gennemskuelighed, så forbrugeren ikke blive narret af greenwashing.

- KCP

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere