Forbrugere forlanger bæredygtighed, men bliver nemt snydt af greenwashing

Klimabevidstheden vokser hos os alle og mere end halvdelen af forbrugere er villige til at ændre sine forbrugsvaner, hvis det hjælper klimaet og miljøet, viser undersøgelser. Men samtidig er vi lette ofre for greenwashing, når vi ikke tjekker virksomhedernes grønne påstande.

Bevidstheden omkring klima stiger verden over. Foto: inkdrop/123RF.

11.08.2021

CSR.dk

Moderne forbrugere kigger på mere end blot pris og kvalitet, når de skal udvælge sig deres nyeste varer. Klimabelastning er i stigende grad et konkurrenceparameter. Det viser en undersøgelse, som forskningsorganisationen IBM Institute for Business Value har lavet sammen med verdens største brancheforening for detailhandel, den amerikanske National Retail Federation. Mens otte ud af ti svarer, at de mener bæredygtighed er vigtigt, svarer seks ud af ti også, at de er villige til at ændre deres indkøbsvaner for klimaet.

Læs også: Kødproducenters klimahvidvisk trækker tråde til tobaksindustriens retorik

Udviklingen bliver bakket op af en rapport udarbejdet af Deutsche Bank Research, som viser, at 44 procent af briter i år har købt flere produkter fra, hvad de anser som, klimavenlige mærker i forhold til året før. Det skriver Verdens Bedste Nyheder.

Dog viser studier, at ni ud af ti forbrugere bruger maksimalt ti minutter på at undersøge om virksomheder lever op til deres klimaløfter. Det betyder, at når bæredygtighed bliver en større faktor i forbrugerens beslutningsproces, bliver de samtidig mere udsatte i forhold til greenwashing eller klimahvidvask, hvor produkter markedsføres grønnere og mere bæredygtige, end de er. 

Læs også: Advarsler om greenwashing kommer på Danish Crowns produkter

For indtil videre er der ingen universal definition på bæredygtighed, og der mangler strømlinede standarder for, hvad forbrugere skal holde øje med. På den måde bliver det hele lidt af en jungle at finde rundt i for forbrugerne, vis krav til virksomheder kun får en positiv effekt, hvis forbrugernes penge bliver placeret de reelt grønne steder.

Derfor handler grøn omstilling heller ikke kun om, at virksomheder tager et større ansvar. Det handler også om, at der skal også være større gennemskuelighed, så forbrugeren ikke blive narret af greenwashing.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

JUC SERVICE ApS
Kursus
ESG for fonde

JUC's kursus 'ESG for fonde' udruster dig med viden, værktøjer og indsigt til konkret at integrere ESG-hensyn og målsætninger i forvaltningen af fondsmidler, med fokus på at sikre fondens relevans og indvirkning på lang sigt.

Dato

30.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V