Forbrugere fravælger brands til fordel for klimaet

Ny undersøgelse viser, at flere forbrugere i udlandet og herhjemme vægter bæredygtighed og ansvarlighed højere end pris og bekvemmelighed, når de vælger hvilke virksomheder de køber fra.

Størstedelen af respondenterne i undersøgelsen vægter værdier som bæredygtighed og tillid til den givne virksomhed højere, end pris og komfort..

16.01.2020

CSR.dk

En International IBM-undersøgelse med 19.000 respondenter i 28 lande kan konkludere, at parametre som bæredygtighed, gennemsigtighed og overordnet tillid er utrolig vigtige, når forbrugerne skal vælge virksomheder at shoppe hos.

57 procent af de adspurgte svarer, at de er villige til at ændre deres købsadfærd, hvis deres nuværende vaner har en negativ påvirkning på miljøet. Herunder fravalgte flere deres yndlingsbrands i 2019, fordi de mistede tilliden til virksomheden.

Læs også: Klimadeklarering skal differentiere fødevare- og foderindustrien

Bæredygtighed og etiske købsvaner bliver mere og mere relevante emner for forbrugerne på globalt plan, hvilket ikke kun ses i undersøgelsens resultat, men også for ved virksomhedernes økonomi.

”Vi ser i øjeblikket en udvikling, hvor forbrugerne fokuserer mindre på pris og mere på bæredygtighed hos de brands, som de vælger at købe fra. Det gælder både selve produktet og virksomheden bag. Det smitter også af på deres købsadfærd, der ændrer sig markant disse år, hvilket virksomhederne også begynder at kunne mærke på bundlinjen”, siger Anders Quitzau, innovationschef i IBM Danmark.

Produkter skal kunne spores
Forbrugernes øgede fokus på bæredygtighed kræver, at virksomhederne bliver mere transparente og åbne om de varer og ydelser, der tilbydes.

73 procent svarer da også, at det er vigtigt at kunne spore de købte produkters oprindelse og produktionsforhold.

IMB har i samarbejde med Teknologisk Institut, Danish Food Cluster og andre aktører gennemført et projekt, der netop har gjort det muligt at spore produktionen af spiselige insekter ved hjælp af blockchain-teknologi.

Læs også: Ny klimavenlig teknologi på vej til modeindustrien

Løsninger som pilotprojektet, der gik under navnet Bugchain, skal være med til at øge fødevaresikkerheden og tilliden i forsyningskæden.

”I dag er evnen til at være transparent helt afgørende for at kunne overbevise potentielle kunder om, at man kan stole på en virksomhedsbrand og dens produkter”, siger Anders Quitzau og fortsætter:

”Her spiller nye tillidsskabende teknologier som blockchain en afgørende rolle. Heldigvis er Danmark med helt fremme på denne front, hvilket potentielt kan styrke den fremtidige eksport af danske fødevarer og andre produkter til udlandet”.

- HCL

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart