09.11.2018 | Medarbejder
FRITIDSJOB I RESTAURATIONSBRANCHEN
Indhold fra partner Hvad er dette?
Det eksisterende samarbejde mellem Københavns Erhvervshus, Danmarks Restauranter & Cafeer og REGA udvides med foreningen FISKEN.
REGA og foreningen FISKEN ønsker at fremhæve vigtigheden af fritidsjob for unge mennesker. Forskning (fra bl.a. Den Sociale Kapitalfond) viser nemlig, at unge, som har haft et fritidsjob, i langt højere grad klarer sig bedre i deres voksenliv end unge, som ikke har haft et fritidsjob. Grundene til dette er, at fritidsjob er med til at øge unges sociale, kulturelle og faglige kompetencer, øge deres tro på dem selv og dermed deres chancer for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Ifølge Lise Vindel, projektkoordinator i FISKEN, er der flere unge mennesker, som direkte opsøger FISKEN og er meget motiveret og ivrige efter at få et fritidsjob. De unge søger råd om job, og ofte er motivationsfaktorerne ønsket om at få arbejdserfaring og derudover at indgå i fællesskaber, hvor de unge kan møde og lære af mennesker, som de ellers ikke ville møde i deres dagligdag. Et job i branchen kan være med til at udvide de unges horisont og give dem et indtryk af, at verden kan se meget forskellig ud alt efter, hvor man står.
REGA har gennem sit arbejde og tilhørsforhold til DRC en direkte og bred kontakt til restaurationsbranchen, herunder REGA-virksomhederne og kan derigennem orientere om ledige stillinger og hjælpe FISKEN med at etablere kontakt mellem kandidater og bestemte ansættelser, tilpasset målgruppen. I det nye samarbejde bliver der naturligvis taget hensyn til, at minimumsalderen for arbejde, steder hvor der serveres alkohol, er 15 år.
REGA-medlem Cock’s & Cows har også fokus på den unge generation gennem deres projekt Young Stars, som du kan læse mere om her.
______________________________________________________________________
FISKEN Fritidsjobformidling er et åbent og gratis tilbud til unge i alderen 13-24 år, som ikke på egen hånd kan søge og få et fritidsjob. FISKEN Fritidsjobformidling har mere end 10 års erfaring med at støtte og vejlede unge i at søge, få og fastholde et fritidsjob. De har gennem årene udviklet en effektiv metode til at klæde de unge godt på til arbejdsmarkedet, hvor de unge lærer om regler, rettigheder og god opførelse på arbejdsmarkedet. Derudover fungerer det også som et værested og et mentorprojekt for unge over 18 år.
Du kan læse mere om Foreningen FISKEN her
Klima, miljø og energi

BEHOVET FOR ET GRØNNERE EMBALLAGESYSTEM
"Når det kommer til bæredygtighed, er vi ikke konkurrenter. Der er det vigtigt, at vi kan arbejde sammen." siger Anders Aagaard, stifter og ejer af Madklubben, til Berlingske i en artikel om Verdensmål i Værdikæden og behovet for et grønt emballagesystem
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi
KLIMAVENLIG KAFFE HOS COFOCO
I et nyt samarbejde med Ricco’s har REGA-deltager Cofoco og Cofoco Food investeret i en kaffefarm i Mexico, hvor de skal producere deres egne bæredygtige kaffebønner. Sammen vil de gøre op med ideen om kaffe som klimabelastning.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

STOP CHIKANE OG KRÆNKENDE ADFÆRD I RESTAURATIONSBRANCHEN – #SIGDETHØJT!
Flere og flere står i øjeblikket frem i medierne med oplevelser om krænkende adfærd på deres arbejdsplads - også i restaurationsbranchen.
Indhold fra partner
Samfund
KIM RAHBEK: ”KUN I ET MOTIVERET FÆLLESSKAB LØSER VI DE STORE UDFORDRINGER”
Restauratørernes Garantiordning (REGA) blev etableret som et toårigt pilotprojekt i maj 2018. Tiden er snart gået og REGA står nu med 19 medlemmer, som sammen har 280 restaurationer, 8000 medarbejdere og samlet omsætter for over 1,3 mia. kr. Brancheinitia
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

STICKS’N’SUSHI: CORONAKRISEN HAR VÆRET EN KATALYSATOR FOR BÆREDYGTIGHED
I en hård krise blæser der alligevel positive vinde, mener fire danske virksomheder, der deltager i Verdensmål i Værdikæden – et nyt stort projekt, der har for øje at finde løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

NY GENANVENDELIG TO-GO-KOP HOS ORIGINAL COFFEE
Årligt bliver der, ifølge tal fra Plastikchange solgt over 16 milliarder engangskopper på verdensplan. Engangskopper som hurtigt bliver til affald, så snart kaffen er drukket, og du blot er videre i programmet. Det er en tendens, som Original Coffee gerne
Indhold fra partner