Frokost med god smag i munden
På messen Who Cares Wins mødes nogle af de største aktører indenfor CSR. En af messens guldpartnere er Frokost.dk, der har lagt en alternativ CSR-strategi til glæde for børn i Indien.
CSR dækker over langt mere end udstedelse af checks til velgørenhedsorganisationer. Mange virksomheder lægger CSR-strategier, der ligger i forlængelse af deres kernekompetencer. Det har frokostkonceptet Frokost.dk, der er guldpartner til årets Who Cares Wins-messe i april, også gjort. Vi har stillet forretningsudvikler i Frokost.dk Jeppe Christensen et par spørgsmål om virksomheden og dens sociale tiltag.
Hvad er konceptet bag Frokost.dk?
Frokost.dk er Danmarks mest unikke frokostordning. Vi tilbyder virksomheder i hele landet sunde, inspirerende og varierede måltider fra mere end 40 af de bedste frokostkøkkener, for vi har erfaret, at vores kunder gerne vil have udfordret deres smagsløg og prøve noget nyt med jævne mellemrum. Derfor kan de frit skifte mellem alle vores køkkener uden at have besvær med at skulle skifte til en helt ny frokostordning. Det, synes vi selv, er ret smart.
Hvorfor har I valgt at donere penge til sociale formål?
Det startede egentlig med, at medarbejderne gav udtryk for et ønske om at gøre en forskel på den ene eller anden måde. Omkring samme tidspunkt var der Danmarksindsamling i fjernsynet, og det så vores direktør tilfældigvis. Derefter var han ikke i tvivl om, hvordan han i hvert fald ikke ville gøre det. Han havde ikke lyst til bare at donere nogle penge, som vi ikke rigtig vidste, hvad gik til. Han ønskede, at støtten skulle målrettes et mere nært projekt, hvor medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere kunne følge med i, hvilken forskel pengene reelt gjorde. Vi tog derfor kontakt til hjælpeorganisationen Periamma, som hjalp os med at finde det helt rigtige projekt i det sydlige Indien.
Hvad er det for et projekt, I støtter i Indien?
Når man har en frokostordning hos Frokost.dk, støtter man automatisk projektet, som vi kalder Frokost for Good, med fem øre per daglig kuvert. I 2012 blev det til intet mindre end 89.362 kroner, og for det beløb driver vi en skole og et skolekøkken i byen Gingee. I skolen går der cirka 50 elever fra to til fem år, som alle får undervisning og frokost hver dag. Udover den daglige drift af skolen forsøger vi løbende at opfylde skolens og børnenes mange andre ønsker og behov. Det er indtil nu blandt andet blevet til nye skoletasker, sko til alle børnene, en ko, førstehjælpskasser, køkkengrej og meget mere.
Vil sociale projekter fortsat være en del af Frokost.dk's virksomhedskoncept i fremtiden?
Selvom det er noget, der først er kommet til senere, agter vi bestemt at fortsætte med vores sociale virksomhedskoncept. Derudover vil vi meget gerne udvide vores fokus i fremtiden, og den proces er vi begyndt på allerede. Udover vores projekt i Indien donerer vi blandt andet overskydende frokoster til Mændenes Hjem på Vesterbro.
Læs også: 5 hurtige til key note speaker på Who Cares Wins 2013
Hvilke andre sociale projekter har I planer om at støtte i fremtiden?
For godt og vel en måned siden sendte vi to medarbejdere på deres livs tur til Indien. Formålet med turen var, udover selvfølgelig at besøge børnene og skolen, at se, om der var andre projekter, vi kunne iværksætte og støtte. Ifølge de to medarbejdere er der et hav af muligheder for at gøre en stor forskel for byen og dens indbyggere. Et drømmescenarie vil være at få etableret en skole for næste skoletrin, hvor børnene er mellem fem og seks år; så det arbejder vi hen imod.
Hvad ligger bag jeres samarbejde med Who Cares Wins?
Vi deltager på konferencen, fordi det er en mulighed for os til at vise, hvordan man på en lidt alternativ måde kan give donationer og tage socialt ansvar. Derudover serverer vi lækre gå-hjem tapas-anretninger til alle deltagerne. Vi arbejder selvfølgelig på at gøre menuen så bæredygtig som muligt.
Du kan læse mere om Who Cares Wins på deres hjemmeside.