Veksler klimapoint til flyrejser: SAS anklages for grov greenwashing
Forbrugerrådet Tænk har anmeldt SAS for en kampagne, hvor kunder kunne veksle klimavenlige handlinger til rabatter på flyrejser. Ekspert stemmer i og kalder kommunikationen for ’grænseoverskridende’.
SAS er havnet i modvind efter en anmeldelse fra Forbrugerrådet Tænk, der mener, at flyselskabets ’Conscious Traveller’-kampagne vildleder forbrugerne. Kampagnen giver kunder mulighed for at optjene point til rabatter på flyrejser ved at udføre klimavenlige handlinger såsom at købe en dynamolygte eller installere en vandbesparende vandhane.
Forbrugerrådet Tænk har nu indgivet en klage til Forbrugerombudsmanden, hvor de betegner SAS’ markedsføring som grov greenwashing og et brud på markedsføringsloven.
"Man skulle næsten tro, at det var satire, når SAS belønner deres kunder for at tage såkaldte miljøbevidste skridt, som for eksempel at se en video, for herefter at tildele dem bonuspoint til at kunne flyve endnu mere," siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk, i en pressemeddelelse.
Ifølge Forbrugerrådet ansporer initiativet snarere til øget forbrug og udledning end til en reel bæredygtig adfærd.
SAS forsvarer kampagnen
Hos SAS afviser man kritikken og understreger, at initiativet er en del af flyselskabets strategi for at gøre luftfarten mere bæredygtig.
”En mere bæredygtig fremtid handler ikke om at flyve mindre eller sælge færre billetter, men om aktivt at transformere luftfarten til en bæredygtig industri. Hos SAS har vi forpligtet os til at stå i front for denne transformation,” skriver SAS i et skriftligt svar til P1 Morgen.
Flykoncernen fremhæver, at ’Conscious Traveller’-kampagnen ikke handler om at opveje emissioner, men om at tilbyde kunderne flere bæredygtige valgmuligheder. SAS fremhæver også, at selskabet løbende investerer i ny teknologi, bæredygtigt brændstof og andre initiativer for at reducere sit CO2-aftryk.
Professor Lars Thøger Christensen fra Copenhagen Business School, der er ekspert i greenwashing, har tidligere i et interview med BT kritiseret SAS og kaldt kommunikationen for ’grænseoverskridende’.
Forbrugerrådet Tænk fastholder anmeldelsen og mener, at sagen bør danne præcedens for, hvordan virksomheder kan kommunikere om bæredygtighed i markedsføring.
- lhs