Google vil træne tidligere lufthavnspersonale
Google fotalte onsdag, at de nu indleder et samarbejde med Tårnby Kommune, så opsagte medarbejdere fra virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn kan få et digitalt løft.
Ansatte i tusindvis fra de omkring 500 virksomheder, som driver og servicerer Københavns Lufthavn har mistet deres job som følge af coronakrisen. Nu er teknologigiganten Google gået sammen med Tårnby Kommune om at give dem en digital opkvalificering.
I første omgang skal omkring 100 opsagte og ledige inden for områder som kontor og service på et fire ugers kursus i digitale redskaber såsom hjemmesidedesign, sociale medier og webanalyse.
“Lufthavnen er en livsnerve for både Tårnby, København og hele Danmark. Derfor har det været meget trist at se den lukke ned og rigtig mange dygtige mennesker miste deres arbejde som følge af coronakrisen. Vi håber at kunne hjælpe nogle af dem videre, så de kan komme ud og bruge deres evner – måske endda på en ny måde,” siger Googles danske direktør, Malou Aamund til check-in.dk.
Projektet i Københavns Lufthavn er en af de første i en samlet indsats fra Google, som i frem til udgangen af 2021 skal give 25.000 borgere og virksomheder et digitalt løft.
20.000 ansatte i virksomheder og 5.000 ledige vil i den forbindelse få styrket deres digitale færdigheder gennem korte, intensive kursusforløb.
“Et af svarene på coronakrisen bør være at sætte gang i et historisk løft af efteruddannelsen i Danmark. Og vi kan jo heldigvis se, det ikke behøver at være lange og opslidende forløb. Man kommer rigtig langt med korte og intensive kurser, som giver nogle helt hands-on digitale
Forløbet er mage til flere end 30 andre forløb, som Google siden 2017 har gennemført i Danmark, hvor næsten otte ud af 10 deltagere på kurserne er i såkaldt jobåbning fire uger efter endt forløb.
- EHS