19.01.2016  |  Klima, miljø og energi

Grønt lys for brug af hydrogeneret vegetabilsk olie i alle Scanias Euro 6-busser og lastbiler

Indhold fra partner Hvad er dette?

Efter at HVO nu er blevet certificeret i henhold til specifikationen TS15940 som biobrændstof til vejtrafik, giver Scania tilladelse til, at alle Euro 6-busser og lastbiler fra Scania kan køre på HVO (Hydrogeneret vegetabilsk olie).

Efter at HVO nu er blevet certificeret i henhold til specifikationen TS15940 som biobrændstof til vejtrafik, giver Scania tilladelse til, at alle Euro 6-køretøjer fra Scania kan køre på HVO (Hydrogeneret vegetabilsk olie).

Hvis man kører på ren HVO, som kemisk minder om fossil diesel, opnås CO2-reduktion på op til 90 %. HVO påvirker hverken køretøjernes egenskaber eller servicebehov.

Scania er den førende producent, hvad angår udbuddet af drivlinjer til alternative brændstoffer, og vi har allerede stor erfaring med, hvad det i praksis indebærer at køre på HVO. HVO er et biobrændstof, som ikke har nogle negative egenskaber i forhold til diesel, og som samtidig kan give en stor reducering af CO2-emissionerne.

Tidligere i år godkendte Scania HVO til anvendelse i alle slags Euro 5-køretøjer og til alle driftsprofiler. Med certificeringen kan alle Scania-brugere med et Euro 5 eller 6-køretøj nu anvende HVO. Det gælder således også busser. 

Interessen er meget stor, og udfordringen består for de fleste i at få adgang til HVO, fordi både produktionen og distributionen på nuværende tidspunkt er begrænset.

HVO er et biobrændstof, som der har været talt om i de seneste år, efter at et antal producenter er begyndt at tilbyde det. Det er baseret på enten planteolier eller animalsk fedt. Ved hjælp af brint skabes kulbrinteforbindelser, der minder om fossil diesel. Det indebærer også, at brændstoffet kan distribueres og anvendes på samme måde som diesel – fx hvad angår kulde- og opbevaringsegenskaber. HVO kan således klare kulde ned til 30 minusgrader.

- I vores nordiske nabolande er HVO-merprisen lav, men i Danmark forventes HVO at koste ca. 4 kroner mere per liter sammenlignet med alm. diesel (med nuværende afgiftsstruktur). Det lyder som en showstopper i Danmark, men fører man omkostningen ud til forbrugerniveau, stiger en typisk supermarkedvare med mindre end 1,5 øre ved kørsel på HVO fra dansk producent/lager til supermarkedhylden. Som samfund har vi dermed råd til at tage brændstoffet i anvendelse, men producenter eller transportør skal se image- og markedsføringsværdien og/eller motivere slutbrugeren til at betale en beskeden merpris for sine varer, fortæller salgsdirektør hos Scania Danmark, Anton Freiesleben.

HVO supplerer Scanias i forvejen omfattende udbud af motorer og drivlinjer til alternative brændstoffer til brug i Euro 6-køretøjer. Scania tilbyder fem motorer til biodiesel FAME, to gasmotorer og nu altså også muligheden for at anvende HVO i samtlige dieselmotorer. Endvidere har Scania annonceret en snarlig lancering af bioethanol- og hybridløsninger.

- Scania fortsætter med at gå forrest inden for bæredygtig transport, udtaler Johan Améen, ansvarlig for anvendelse af alternative drivmidler hos Scania-Biler Sverige. 

- Hvis transportindustrien skal kunne opfylde de langsigtede klimamål, kræver det parallelle indsatser på flere områder. Det drejer sig om alt fra effektive køretøjer til mere intelligente transporter og indførelse af biobrændstoffer, slutter Johan Améen.

Mere fra Scania Danmark A/S

Scania Danmark A/S

www.scania.dk

Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser i Danmark og et datterselskab til Scania CV, Sverige.Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør udd…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere